Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
5.5
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

74%

Wyjątkowo kompaktowa i uszczelniona konstrukcja, optyka gwarantująca plastyczny obraz o odpowiedniej wyrazistości, a także wydajny system autofokusa - to wszystko ma zapewniać Samyang AF 85 mm f/1.4 EF. Czy tak jest w rzeczywistości? Sprawdźmy to!

Autor: Michał Chrzanowski

28 Luty 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Jeżeli testowanego Samyanga potraktujemy jako bezpośredniego konkurenta Canona EF 85 mm f/1.4L IS USM i Sigmy 85 mm f/1.4 DG HSM ART, to na usta ciśnie się surowy werdykt - tragiczna optyka ze słabą jakością obrazu i ogromnymi wadami (zwłaszcza aberracja chromatyczna) oraz autofokus, który przed regulacją sprawia więcej kłopotów niż pożytku. Słowem, obiektyw prawie w każdym aspekcie notuje gorsze wyniki niż konkurencja. Jednak model AF 85 mm f/1.4 EF, co okazało się podczas testów, to zupełnie inny segment rynku - choć specyfikacja sugeruje coś odmiennego.

Propozycja Samyanga na pewno nie zainteresuje profesjonalistów, ale powinna być kuszącą opcją dla entuzjastów fotografii, którzy poszukują jasnej portretówki. Samyang oferuje ciekawszą plastykę i większe możliwości niż ciemniejsze stałki f/1.8. Do tego otrzymujemy wyjątkowo kompaktową, metalową budowę z uszczelnieniami, a nie tubus wykonany z tworzyw sztucznych. Jest także mocno konkurencyjna wartość obiektywu (2600 zł), która ma jednak swoją cenę w postaci wspomnianych wad, z którymi musimy się pogodzić. Ale dla mniej wymagających użytkowników nie powinny być tak bardzo dokuczliwe i zauważalne, jak dla profesjonalisty.

Plusy

  • jedne z najmniejszych gabarytów w tej klasie sprzętu
  • dobra jakość wykonania metalowego i uszczelnionego tubusa
  • minimalistyczny i stylowy design
  • szybkie i ciche przeostrzanie
  • akceptowalna (choć nie najwyższa) rozdzielczość w centrum kadru
  • mała głębia ostrości z bardzo miękkimi rozmyciami dalszego planu
  • odpowiednio korygowana winieta

Minusy 

  • ogromny front focus
  • problemy z precyzją podczas ustawiania ostrości w trudnych warunkach oświetleniowych
  • niska rozdzielczość i zauważalne rozmycia na brzegach kadru (zwłaszcza na f/1.4)
  • bardzo duża (wręcz gigantyczna) aberracja chromatyczna
  • spadek kontrastu i kolorystyki zdjęć podczas pracy pod słońce
  • zauważalne flary i smugi świetlne na całej szerokości kadru
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
6
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
5.5
Budowa:
7.5
Ocena ogólna

74%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły