Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
5.5
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

74%

Wyjątkowo kompaktowa i uszczelniona konstrukcja, optyka gwarantująca plastyczny obraz o odpowiedniej wyrazistości, a także wydajny system autofokusa - to wszystko ma zapewniać Samyang AF 85 mm f/1.4 EF. Czy tak jest w rzeczywistości? Sprawdźmy to!

Autor: Michał Chrzanowski

28 Luty 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Powyższe trójwymiarowe wykresy wartości BxU są tylko kolejny potwierdzeniem wyników rozdzielczości, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium DxO dla nominalnego otworu przysłony f/1.4 (zdjęcia wykonane w formacie RAW). Samyang charakteryzuje się odpowiednią (choć nie najwyższą) wyrazistością w centrum oraz wyraźnymi rozmyciami obrazu, które szybko zwiększają się wraz ze zbliżaniem się do brzegów planu fotograficznego. Otrzymane wartości zarówno dla centrum jak i skraju kadru są już nie do przyjęcia. Oznacza to, że (na ogół) zdjęcia na ekranie komputera będą prezentować się dobrze, ale już ich 100% przybliżenie ukaże mniejszą rozdzielczość z mocnymi rozmyciami planu fotograficznego.

Niemniej jednak wykresy BxU pokazują jeszcze jedną charakterystykę testowanej portretówki - mianowicie generowaną plastykę obrazu. Kombinacja ogniskowej 85 mm ze światłem f/1.4 zapewnia bardzo dobre odseparowanie (wręcz odcięcie) głównego tematu zdjęcia od kremowo rozmytego tła. Oczywiście taka charakterystyka (coś na wzór konstrukcji „softfocus“) nie każdemu może przypaść do gustu. Jednak wiemy, że jest też spora grupa zwolenników takiej plastyki i rozmyć.

Rozmycie obrazu w praktyce

1/500s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 85 mm

1/1000s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 85 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły