Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7
Budowa:
8.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

82%

Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Październik 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

Najnowszy ultraszerokokątny Samyang został wyposażony w silnik LSM (Linear Stepping Motor), który jest wspomagany systemem wewnętrznego ogniskowania, polegającym na przesuwaniu skupiających soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania elementów umieszczonych z przodu układu optycznego. Jak w dniu premiery zapewniał producent, takie rozwiązanie ma zapewnić szybkie, ciche i precyzyjne przeostrzanie w każdych warunkach. Ale czy są to jedynie marketingowe obietnice, czy może te słowa znajdą potwierdzenie w praktyce. Jak wiemy z konstrukcjami Samyang z AF do Sony E bywało w tej kwestii różnie.

Jednak autofokus modelu AF 14 mm f/2.8 EF to niemałe zaskoczenie. Po pierwsze, praca obiektywu jest niemalże niesłyszalna. To bez dwóch zdań najcichsza konstrukcja Samyanga z AF. Po drugie, obiektyw ostrzy piekielnie szybko. Na poprawne wyostrzenie (z planu dalekiego na bliski) potrzebuje dokładnie 0.26 sekundy, co jest świetnym wynikiem w tej klasie sprzętu. Natomiast ustawianie ostrości na obiektyw znajdujące się w podobnej odległości to czas zaledwie 0.11 sekundy! Po trzecie, Samyangowi nie można odmówić precyzji. Stałka trafia w punkt - nawet w warunkach ograniczonego oświetlenia. Poza tym nie zauważyliśmy także charakterystycznego poszukiwania ostrości, co świadczy o dobrej „kulturze pracy“ testowanego modelu.

Ale na tym nie koniec. Do tego dochodzi minimalny dystans ostrzenia - zaledwie 20 cm. Dzięki czemu jesteśmy w stanie fotografować z naprawdę bliskiej odległości, co może pomóc w otrzymaniu kreatywnych ujęć. Główny obiekt zdjęcia będzie dobrze wyeksponowany i ostry oraz odpowiednio odseparowany od plastycznie rozmytego tła. Efektownie wyglądać będą także wyraźniejsze zakrzywienia obrazu.

1/250s, f/2.8, ISO 100

Pochwalić musimy również wygodne manualne ostrzenie. Pomocny w tym jest rowkowany pierścień, który obraca się wyjątkowo płynnie oraz dźwiękowy sygnał potwierdzenia ostrości dostępny w aparatach Canon. Jednakże jeśli chcielibyśmy precyzyjniej doostrzyć obraz w trybie AF za pomocą dedykowanego pierścienia, to nowy Samyang nie oferuje takiej możliwości.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły