Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Zaawansowany układ optyczny wspomagany systemem stabilizacji, szybki autofokus oraz kompaktowy, jak na tę klasę sprzętu, i uszczelniony tubus - to główne cechy obiektywu 100-400 mm f/5-6.3 DG OS HSM. Zobaczcie co oferuje najnowszy model Sigmy z rodziny Contemporary.

Autor: Michał Chrzanowski

18 Wrzesień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

ogniskowa 100 mm, przysłona f/5

ogniskowa 400 mm, przysłona f/6.3

Kombinacja długiej ogniskowej oraz szeroko otwartej przysłony (f/5 dla 100 mm i f/6.3 dla 400 mm)  zapewnia ładną plastykę obrazu. Nieostrości dalszego planu są ładnie rozmyte i nie mamy charakterystycznego „mydła“, które może denerwować. Poza tym fotografowany obiekt jest wyraźnie odseparowany od tła - otrzymamy więc ciekawie wyglądające zdjęcia. Do tego może się podobać także efekt bokeh. Niemniej jednak trzeba sobie zdawać sprawę, że ogólne rozmycie obrazu będzie wzrastać wraz ze zmianą ogniskowej, co potwierdza wyniki rozdzielczości, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

ogniskowa 100 mm, f/5

ogniskowa 400 mm, f/6.3

Podobną charakterystykę zaobserwowaliśmy w przypadku odbitki 20 x 30 cm. Podczas fotografowania na ogniskowych 100-200 mm obraz będzie ostry w całej rozpiętości planu fotograficznego. Jednak po wybraniu najdłuższej ogniskowej 400 mm możemy zaobserwować w kadrze delikatne rozmycie. Mimo to nie powinny one być wyjątkowo uciążliwe i denerwujące. Warto także zauważyć, że trójwymiarowy wykres BxU jest wyjątkowo wyrównany, co oznacza brak wyraźnych rozbieżności w jakości obrazu pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego.

Rozmycie obrazu w praktyce

1/80s, f/5, ISO 320, ogniskowa: 100 mm

1/400s, f/6.3, ISO 100, ogniskowa: 400 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły