Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Zaawansowany układ optyczny wspomagany systemem stabilizacji, szybki autofokus oraz kompaktowy, jak na tę klasę sprzętu, i uszczelniony tubus - to główne cechy obiektywu 100-400 mm f/5-6.3 DG OS HSM. Zobaczcie co oferuje najnowszy model Sigmy z rodziny Contemporary.

Autor: Michał Chrzanowski

18 Wrzesień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Zazwyczaj decydując się na superzoom musimy iść na pewne ustępstwa. Z jednej trony otrzymamy duży zakres ogniskowych, który da nam swobodę podczas fotografowania w terenie. Jednak z drugiej strony - przez specyfikę układu optycznego - trudno jest wymagać wysokiej i wyrównanej rozdzielczości w centrum i na brzegach kadru. Często też możemy mieć do czynienia z rozbieżnościami w jakości obrazu na różnych ogniskowych i przysłonach.

Nie będziemy ukrywać - najnowsza Sigma z linii Contemporary nas zaskoczyła. Wprawdzie testowany obiektyw - czego można się było spodziewać - nie zapewnia wyjątkowo wysokiej rozdzielczość, to jednak oferuje nam inną zaletę.

Dostarczana jakość obrazu jest wyjątkowo wyrównana pomiędzy centrum a brzegami kadru. Jednak co ważniejsze - taka charakterystyka występuje w całym zakresie przysłon i ogniskowych, a to już nie jest częsty widok w przypadku superzoomów.

Jak możecie zauważyć na powyższych wykresach funkcji MTF50 wygenerowanych dla plików RAW rozdzielczość może imponować. Najwyższą wyrazistość uzyskamy na ogniskowej 100 mm. W przedziale f/5-f/11 jakość obrazu w centrum i na brzegach przekroczyła 30 lp/mm. Jest to więc dobry wynik jak na tę klasę sprzętu. Nieco mniejszą wyrazistość prezentują f/16 i f/22. Mimo to i tak dosyć mocno przekraczają granicę przyzwoitości.

Oczywiście po wybraniu dłuższych ogniskowych rozdzielczość spada, ale jest to jak najbardziej normalne zachowanie. Niemniej jednak te spadki nie są duże, co cieszy. Na 200 mm wyrazistość (zakres f/5.6-f/16) balansuje na linii 30 lp/mm, zaś w przedziale f/22-f/29 wynosi około 24 lp/mm.

Jednak największą ciekawość budziła jakość obrazu na 400 mm, która - nie ma co ukrywać - będzie jedną z częściej używanych ogniskowych podczas fotografowania w plenerze. I tu mamy powody do radości. Rozdzielczość nie tylko prezentuje podobne wartości w centrum i na brzegach, lecz także na każdej z przysłon przekroczyła (choć minimalnie) granicę przyzwoitość, co nie zdarza się często. W efekcie powinniśmy cieszyć się wyrównaną - ale nie najwyższą - jakością obrazu. Z pewnością nie będą dokuczać nam niepokojące rozmycia plany fotograficznego.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/400s, f/5, ISO 100, ogniskowa: 100 mm

1/400s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 202 mm

1/400s, f/6.3, ISO 125, ogniskowa: 400 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
31
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły