Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

89%

Najnowszy Nikkor 105 mm f/1.4E ED to najjaśniejszy obiektyw w swojej klasie, który już określany jest mianem legendarnego. Jednak czy rozkocha w sobie profesjonalnych portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

13 Styczeń 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Jak spojrzymy na poniższy wykres funkcji MTF50, który został wygenerowany dla plików RAW, to od razu zauważymy, że jest on wyjątkowo płaski. Oznacza to, że rozdzielczość jest niezwykle wyrównana w całym zakresie przysłon. Co więcej, jakość obrazu w centrum kadru jest wręcz rewelacyjna. Od razu widać, że producentowi zależało, by najlepszą rozdzielczość można było uzyskać na szeroko otwartej przesłonie. Już na maksymalnym otworze względnym f/1.4 zanotowaliśmy fantastyczny rezultat (41 lp/mm), który o ponad 20 lp/mm przekracza akceptowalną granicę. Zaś przymknięcie przysłony do f/2.8 sprawiło, że Nikkor przekształcił się w prawdziwą żyletę. Jednak największym zaskoczeniem była jakość obrazu uzyskana na brzegach planu fotograficznego. Ta prezentuje jedynie nieznacznie niższe wartości od tych otrzymanych w centrum, co uznajemy za niesłychane osiągnięcie.

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla fotografii zapisanych w formacie JPEG. Algorytmy Nikona dobrze radzą sobie z wyostrzaniem obrazu, dzięki czemu rozdzielczość uległa podwyższeniu i wyrównaniu w stosunku do tych zanotowanych dla surowych plików. W efekcie zdjęcia będą prezentować zdecydowanie wyższą i jeszcze mniej zróżnicowaną rozdzielczość.

Rozdzielczość w praktyce

przysłona f/1.4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)