Winietowanie

Usprawniony układ optyczny, w tym nowoopracowana soczewka BR optics, ma sprawić, że nowy Canon EF 35 mm f/1.4 II USM podbije serca zawodowców. Jednak czy okaże się lepszy od legendarnego poprzednika? Postanowiliśmy to sprawdzić w naszym laboratorium.

Autor: Michał Chrzanowski

19 Luty 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

6. Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują mapę winietowania dla najgorszych wartości.

W kwestii winiety także zauważamy sporą poprawę. Najpierw jednak zacznijmy od oceny pierwszej generacji trzydziestki piątki Canona, ponieważ wada ta jest bardziej widoczna. Na w pełni otwartej przysłonie f/1.4 spadek jasności na brzegach kadru wynosi aż 60% czyli około 1,5EV. Co więcej, winieta charakteryzuje się sporym gradientem, przez co występuje nie tylko na krawędziach i rogach kadru, lecz także dochodzi do centralnej części zdjęcia. Wada ta zmniejsza się razem z przymykaniem przysłony. Na f/5.6 jest już prawie niezauważalna (na brzegach kadru spadek jasności wynosi zaledwie 26%, czyli około 0,4-0,5 EV). Winieta na tym poziomie utrzymuje się do f/22.

Pod tym względem zdecydowanie lepiej wypadł nowy Canon EF 35 mm f/1.4 II USM. Na przysłonie f/1.4 winieta osiągnęła 41%, czyli około 0,8EV. Tak naprawdę tej wady optycznej nie da się całkowicie uniknąć, gdyż jest integralnie związana z ogniskową obiektywu i jego jasnością. Niemniej jednak konstruktorom udało się nie tylko zmniejszyć jej wartość o około 0,7EV, lecz także ograniczyć jej występowanie – winieta zauważalna jest jedynie w rogach i na brzegach planu fotograficznego. Co więcej, przymknięcie przysłony do f/2.8 sprawi, że dysproporcje jasności zmaleją do zaledwie 24% (0,4EV). W zakresie f/4-f/22 winieta będzie się utrzymywać na poziomie 16-18%. Poniżej prezentujemy zestawienie profili winietowania obu obiektywów.

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły