Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED VR - Stabilizacja

Producent zapowiada, że najnowszy Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm F/2,8 ED VR to zupełnie nowa jakość obrazu. Czy tak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić i porównać go z poprzednikiem. Zobaczcie, która konstrukcja wyszła z tego pojedynku zwycięsko.

Autor: Michał Chrzanowski

22 Styczeń 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

 

Główną cechą dzielącą oba obiektywy jest oczywiście stabilizacja obrazu. Nowe szkło japońskiego producenta zostało wyposażone w system redukcji drgań VR, który efektywnie umożliwia fotografowanie z wykorzystaniem dłuższych czasów naświetlania - nawet 4EV, tak przynajmniej twierdzą konstruktorzy. Do wyboru są dwa tryby pracy stabilizacji, dzięki czemu będziemy mogli dostosować jej działanie do własnych potrzeb. Tryb Normal służy do ogólnego fotografowania z ręki, z kolei tryb Active zapewni zniwelowanie drgań wywołanych różnego rodzaju urządzeniami, na przykład podczas fotografowania w poruszającym się pojeździe.

 

W praktyce system stabilizacji obrazu VR sprawdził się wyśmienicie. Na najdłuższej ogniskowej 70 mm byliśmy w stanie wykonać 100% nieporuszonych zdjęć z czasem naświetlania wynoszącym 1/8 sekundy! Nawet fotografowanie na 1/4 sekundy umożliwiało wykonanie kilku nieporuszonych obrazów, choć nie było już tak efektywne - 50% ostrych zdjęć. Dla porównania, przy wyłączonej stabilizacji 100% ostrych kadrów zanotowaliśmy na 1/125 sekund. Poniżej tej granicy osiągi sukcesywnie spadały - 1/60 sekundy (80%), 1/30 sekundy (50%), 1/15 sekundy (0%). Podsumowując, dzięki wykorzystaniu stabilizacji udało się wydłużyć czas naświetlania o około 3-3,5 EV, co jest rewelacyjnym wynikiem - zbliżonym do tego, który obiecywał producent.

 

Poniżej prezentujemy wykres, który przedstawia odsetek ostrych zdjęć dla danego czasu naświetlania przy włączonej i wyłączonej stabilizacji obrazu.

 

 

Stabilizacja w praktyce

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

]

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły