Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM - test

Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM to uniwersalny zoom do lustrzanek z matrycą pełnoklatkową. Obiektyw ma stabilizację obrazu i stałą światłosiłę - f/4. Przekonajcie się jak wypadł w naszym teście.

Autor: Marcin Grabowiecki

6 Marzec 2014
Artykuł na: 23-28 minut

3. Konstrukcja

Obiektyw Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM pochodzi z profesjonalnej linii Art (według klasyfikacji Sigmy). Obiektyw od zewnątrz wykonany jest z metalu, a w środku posiada plastikowe elementy. Konstrukcja jest solidna i wytrzymała. Szkło wyróżnia się eleganckim i nowoczesnym wzornictwem. Projekt jest przy tym prosty i oszczędny.

W konstrukcji zastosowano 19 soczewek, połączonych w 14 grup. 3 soczewki są asferyczne, a 4 o niskiej dyspersji: 2 soczewki SLD (Special Low Dispersion) i 2 soczewki FLD ("F" Low Dispersion - o właściwościach porównywalnych z fluorytem). Konstrukcja ma ultradźwiękowy silnik HSM oraz 9-listkową przysłonę.

Obiektyw został wyposażony w system optycznej stabilizacji (OS), która ma niwelować drgania aparatu. Sigma ostrzy z odległości 45 centymetrów, co daje maksymalne powiększenie na poziomie 1:4,6. Zmianę odległości możemy obserwować w małym okienku znajdującym się przy bagnecie. Na tej samej wysokości, z boku obiektywu umieszczono przełącznik trybu MF/AF oraz stabilizacji optycznej (ON/OFF).

Szkło ma metalowy bagnet. Minusem może być brak gumowej uszczelki. Obiektyw wyposażono w dwa gumowe, rowkowane pierścienie. Szerszy służy do zmiany ogniskowej, a węższy do regulacji ostrości. Oba pierścienie chodzą z wyraźnym oporem, a dzięki wyłożeniu gumą chwyt jest pewny.

W zestawie handlowym otrzymujemy plastikową, tulipanową osłonę przeciwsłoneczną oraz dwa dekielki. Przedni dekielek ma podwójny uchwyt, dzięki czemu wygodnie się z niego korzysta. Średnica mocowania filtra to 82 milimetry. Wymiary obiektywu to 88,6 x 109,4 mm, a jego waga wynosi 885 gramów. Szkło nie jest lekkie, ale z pełnoklatkową lustrzanką dobrze wyważone.

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Autofokus

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość 24 mm

7. Rozdzielczość 50 mm

8. Rozdzielczość 105 mm

9. Rozmycie

10. Aberracja chromatyczna

11. Dystorsja

12. Winietowanie

13. Odblaski

14. Podsumowanie

15. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)