Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM - test

Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM to uniwersalny zoom do lustrzanek z matrycą pełnoklatkową. Obiektyw ma stabilizację obrazu i stałą światłosiłę - f/4. Przekonajcie się jak wypadł w naszym teście.

Autor: Marcin Grabowiecki

6 Marzec 2014
Artykuł na: 23-28 minut

3. Konstrukcja

Obiektyw Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM pochodzi z profesjonalnej linii Art (według klasyfikacji Sigmy). Obiektyw od zewnątrz wykonany jest z metalu, a w środku posiada plastikowe elementy. Konstrukcja jest solidna i wytrzymała. Szkło wyróżnia się eleganckim i nowoczesnym wzornictwem. Projekt jest przy tym prosty i oszczędny.

W konstrukcji zastosowano 19 soczewek, połączonych w 14 grup. 3 soczewki są asferyczne, a 4 o niskiej dyspersji: 2 soczewki SLD (Special Low Dispersion) i 2 soczewki FLD ("F" Low Dispersion - o właściwościach porównywalnych z fluorytem). Konstrukcja ma ultradźwiękowy silnik HSM oraz 9-listkową przysłonę.

Obiektyw został wyposażony w system optycznej stabilizacji (OS), która ma niwelować drgania aparatu. Sigma ostrzy z odległości 45 centymetrów, co daje maksymalne powiększenie na poziomie 1:4,6. Zmianę odległości możemy obserwować w małym okienku znajdującym się przy bagnecie. Na tej samej wysokości, z boku obiektywu umieszczono przełącznik trybu MF/AF oraz stabilizacji optycznej (ON/OFF).

Szkło ma metalowy bagnet. Minusem może być brak gumowej uszczelki. Obiektyw wyposażono w dwa gumowe, rowkowane pierścienie. Szerszy służy do zmiany ogniskowej, a węższy do regulacji ostrości. Oba pierścienie chodzą z wyraźnym oporem, a dzięki wyłożeniu gumą chwyt jest pewny.

W zestawie handlowym otrzymujemy plastikową, tulipanową osłonę przeciwsłoneczną oraz dwa dekielki. Przedni dekielek ma podwójny uchwyt, dzięki czemu wygodnie się z niego korzysta. Średnica mocowania filtra to 82 milimetry. Wymiary obiektywu to 88,6 x 109,4 mm, a jego waga wynosi 885 gramów. Szkło nie jest lekkie, ale z pełnoklatkową lustrzanką dobrze wyważone.

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Autofokus

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość 24 mm

7. Rozdzielczość 50 mm

8. Rozdzielczość 105 mm

9. Rozmycie

10. Aberracja chromatyczna

11. Dystorsja

12. Winietowanie

13. Odblaski

14. Podsumowanie

15. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)