Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH to szerokokątny obiektyw typu "pancake" zaprojektowany do systemu Mikro Cztery Trzecie. Przekonajcie się jak wypadł w naszym redakcyjnym teście.
Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH to szerokokątny obiektyw typu "pancake" zaprojektowany do systemu Mikro Cztery Trzecie. Szkło jest solidnie wykonane i korzysta się z niego wygodnie. Jedynym mankamentem może być relatywnie duży opór na pierścieniu ustawiania ostrości. Pod względem budowy nie różni się on bardzo od obiektywu Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH. Autofokus działa sprawnie, szybko i cicho - nawet w trudnych warunkach oświetleniowych.
Lumix G 14mm f/2.5 ASPH oferuje dobre rezultaty w centrum kadru od maksymalnego otworu względnego przysłony f/2.5 do f/11. W brzegach niestety już nie jest tak dobrze. Warto przymknąć szkło przynajmniej do f/3.5. W formacie JPEG obiektyw tradycyjnie uzyskuje lepsze rezultaty.
Rozmycie w pikselach jest denerwujące na przysłonie f/2.5 i dopiero po przymknięciu obiektywu do f/5.6 uzyskujemy w pełni ostry obraz. Na odbitce 20x30cm nie zauważymy rozmycia obrazu. Aberracja chromatyczna jest widoczna w całym zakresie przysłon, ale tylko w rogach kadru. Lumix G 14mm f/2.5 ASPH ma też wyraźną dystorsję beczkową. Kolejną słabą stroną obiektywu jest winietowanie, które jest widoczne na wszystkich przysłonach. Naleśnik japońskiego producenta należy pochwalić za to, jak radzi sobie z odblaskami, które nie są bardzo denerwujące.
Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH to bardzo ciekawa propozycja szerokokątnego obiektywu do aparatów systemu Mikro Cztery Trzecie. Nie jest niestety idealny, co wynika przede wszystkim z jego konstrukcji. Obiektywy typu "pancake" zawsze są kompromisem pomiędzy osiągami, a rozmiarem. W przypadku tego obiektywu niewiele zabrakło do szczęścia. Ekwiwalent 28mm powinien lepiej radzić sobie przede wszystkim w brzegach kadru, ponieważ pozostałe wady optyczne bez większych trudności jesteśmy w stanie zniwelować w procesie postprodukcji.
Podsumowując, propozycja japońskiego producenta to dość jasny, szerokokątny obiektyw nadający się do fotografii krajobrazu i architektury, czy fotografii ulicznej. Mimo krótkiej ogniskowej możemy za jego pomocą osiągnąć plastyczne rozmycia poszczególnych planów. Bardzo dużą zaletą są niewielkie rozmiary szkła.
Cena obiektywu to 1500 zł. Odrobinę węższy i jaśniejszy Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 jest ponad 500 zł droższy. Oferuje lepszą jakość obrazu i lepszą jakość wykonania, ale w większej obudowie.
+ solidna budowa
+ bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru
+ dobra jakość obrazu na brzegach kadru
+ szybki autofokus
+ niewielkie gabaryty
+ odblaski
- słaba jakość obrazu poza środkowym zakresem przysłon
- duży opór na pierścieniu ustawiania ostrości
- widoczna aberracja w rogach kadru
- widoczna winieta