Fotografowanie

Ricoh GR Digital III to jeden z bardziej interesujących aparatów kompaktowych na rynku. Oferuje jasny, szerokokątny obiektyw stałoogniskowy - 28 mm f/1.9, rewelacyjny ekran LCD o rozdzielczości 920 tys. punktów i tryby manualne. Wszystko to jest spakowane w zgrabną kieszonkową obudowę. Zapraszamy do testu tego nieprzeciętnego kompaktu.

Autor: Marcin Falana

23 Lipiec 2010
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

GR Digital III jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 2 s od włączenia. Nie można narzekać na szybkość reakcji na wciśnięcie spustu migawki - jeżeli wyostrzymy i wyczekamy moment istnieje duże prawdopodobieństwo, że trafimy obiekt w ruchu. Prędkość przewijania zdjęć jest na przyzwoitym poziomie chociaż nie poraża. Podobnie jest z powiększaniem zdjęć i przewijaniem powiększeń. Bufor jesteśmy w stanie zapełnić jedynie serią RAW-ów.

Warto w tym miejscu wspomnieć o trybie Snap, który umożliwia wykonanie zdjęcia z zafiksowaną wcześniej w menu odległością: 1m, 1,5m, 2,5m, 5m oraz nieskończoność, bez potrzeby wyostrzania. Wystarczy, że wciśniemy spust migawki zdecydowanie do końca. Obiecuje to szybkie zdjęcia jednak w praktyce Ricoh GX Digital III po wciśnięciu spustu migawki każe jeszcze czekać około 1 s zanim wyzwoli migawkę. Pomysł bardzo fajny - szkoda, że działa zbyt wolno.

Zdjęcia seryjne

Jeżeli chodzi o zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości to Ricoh Digital III daje nam do dyspozycji prędkość około 2 kl/s. W formacie JPEG aparat nie ma problemów ze zgrywanie zdjęć na bieżąco. W formacie RAW + JPEG GR Digital III zapisuje 5 klatek z nieco wolniejszą prędkością.

zakładka zdjęć seryjnych

Poza tym do dyspozycji mamy dwa tryby zdjęć seryjnych z prędkością około 8 kl/s w ograniczonej rozdzielczości. Aparat wykonuje 16 kadrów i łączy je w jedno zdjęcie o rozdzielczości 3648 x 2736 pikseli. Różnica między trybami polega na zgrywaniu 16 pierwszych zdjęć - S-Cont lub 16 ostatnich - M-Cont. Podczas odtwarzania serii zdjęć w aparacie za pomocą przycisku powiększania zdjęć możemy wyświetlić pojedyncze klatki.

1/810 s, f/9.0, ISO 400

Pomiar ostrości

Pod względem pomiaru ostrości Ricoh GR Digital III nie powala na kolana, zazwyczaj mieści się w czasie od 0,5 s do 1 s. Można go natomiast pochwalić za celność autofokusa, który myli się bardzo rzadko.

Warto także wspomnieć o możliwości łatwego i wygodnego przesuwania punktu AF po prawie całej powierzchni ekranu. Dzięki temu nie jesteśmy skazani na centralny punkt AF i przekadrowywanie.

Pomiar światła

Ricoh GR Digital III oferuje trzy metody pomiaru światła: multi, center oraz spot. Zmieniamy je w menu aparatu, lub przez menu podręczne. Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru multi, który wykorzystuje 256 segmentowy czujnik. Ogólne wrażenie z działania pomiaru światła jest bardzo dobre jednak kilka razy podczas fotografowania kontrastowych scen z dużą ilością nieba, konieczna było korekta ekspozycji. W takich sytuacjach warto sprawdzić czy pomiar światła daje efekt o jaki nam chodziło. Pomiar punktowy działa zgodnie ze swoją charakterystyką.

Tryby ekspozycji

Do trybów ekspozycji dostajemy się za pomocą tarczy znajdującej się na górnej ściance. W celu zmiany trybu ekspozycji musimy najpierw wcisnąć przycisk zwalniający tarczę. Do dyspozycji mamy tradycyjny zestaw trybów PASM, trzy tryby własne - MY1, MY2, MY3, tryb auto oraz tryb SCENE, w którym znajdziemy między innymi filmowanie.

Scene Mode

W trybie manualnym możemy zaprogramować, która tarcza będzie odpowiedzialna za przysłonę, a która za czas migawki. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Ricoh GR Digital III umożliwia zmiany parametrów ekspozycji jak lustrzanka. Mamy do dyspozycji przysłony od f/1.9 do f/9 ze skokiem co 1/3EV oraz czasy od 1/2000 s do 180 s.

Bracketing

Bracketing należy do jednej z wielu funkcji jakie możemy zaprogramować w menu podręcznym, poza tym mamy do niego dostęp przez menu główne. GR Digital III umożliwia wykonanie serii 3 zdjęć ze zmianą parametrów ekspozycji o +/- 0,3 EV lub +/- 0,5 EV. Do tego mamy możliwość wykonania 3 zdjęć ze zmienionym balansem bieli i stylami obrazu.

zakładka bracketingu
CL-BKT

Balans bieli

Ricoh GR Digital III poza ustawieniem Auto, daje nam do dyspozycji cztery tryby zdefiniowane, ustawienia według wzorca oraz na drabince z symbolami źródła światła. Poza tym wyposażono go w Multi P Auto, w którym aparat uwzględnia światło mieszane i rejestruje różny balans bieli w innych częściach kadru.

zakładka balansu bieli w menu podręcznym

Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze ze światłem dziennym. Trochę gorzej wygląda jego działanie w świetle mieszanym o niskiej temperaturze barwowej. Podczas zdjęć nocnych zdarzało się, że aparat różnie interpretował tę samą scenę. W takich sytacjach warto wspomóc się trybem Multi P Auto lub wykonać zdjęcie w formacie RAW. Trochę lepiej wygląda sytuacja ze światłem jarzeniowym, które w naszym studio dało delikatną niebieską dominantę jednak w granicach do przyjęcia.

górne zdjęcie balans bieli auto, dolne zdjęcie według wzorca

Filmowanie

Filmowanie nie jest najmocniejszą stroną Ricoha GR Digital III i da się to zauważyć już po głębokim umieszczeniu trybu filmowego. Znajdziemy go po przestawieniu tarczy trybów ekspozycji na SCENE i wybraniu trybu filmowego. GR Digital III rejestruje filmy w rozdzielczości 640x480 pikseli z prędkością 30 kl/s. Filmy są zapisywane w formacie AVI. Podczas filmowania nie mamy możliwości przeostrzania.

Scene Mode
zakładka filmowania

Podsumowanie

Prędkość działania GR Digital III prezentuje przyzwoitą, kompaktową średnią. Można go natomiast pochwalić za pomysł łączenia szybkich zdjęć seryjnych w ograniczonej rozdzielczości w jedno duże zdjęcie pokazujące całą sekwencję. GR Digital III wyróżnia się także obecnością manualnych trybów ekspozycji i bracketingu umożliwiających pracę jak lustrzanką. Nie można też mieć większych zastrzeżeń do pomiaru światła. Trochę rozczarowuje tryb filmowy - rozdzielczość 640 x 480 pikseli to w dzisiejszych czasach trochę za mało.

+ manualne tryby ekspozycji

+ bracketing

+ pomiar światła

- słaby tryb filmowy

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)