Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
6. Fotografowanie
Szybkość działania
GR Digital III jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 2 s od włączenia. Nie można narzekać na szybkość reakcji na wciśnięcie spustu migawki - jeżeli wyostrzymy i wyczekamy moment istnieje duże prawdopodobieństwo, że trafimy obiekt w ruchu. Prędkość przewijania zdjęć jest na przyzwoitym poziomie chociaż nie poraża. Podobnie jest z powiększaniem zdjęć i przewijaniem powiększeń. Bufor jesteśmy w stanie zapełnić jedynie serią RAW-ów.
Warto w tym miejscu wspomnieć o trybie Snap, który umożliwia wykonanie zdjęcia z zafiksowaną wcześniej w menu odległością: 1m, 1,5m, 2,5m, 5m oraz nieskończoność, bez potrzeby wyostrzania. Wystarczy, że wciśniemy spust migawki zdecydowanie do końca. Obiecuje to szybkie zdjęcia jednak w praktyce Ricoh GX Digital III po wciśnięciu spustu migawki każe jeszcze czekać około 1 s zanim wyzwoli migawkę. Pomysł bardzo fajny - szkoda, że działa zbyt wolno.
Zdjęcia seryjne
Jeżeli chodzi o zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości to Ricoh Digital III daje nam do dyspozycji prędkość około 2 kl/s. W formacie JPEG aparat nie ma problemów ze zgrywanie zdjęć na bieżąco. W formacie RAW + JPEG GR Digital III zapisuje 5 klatek z nieco wolniejszą prędkością.
Poza tym do dyspozycji mamy dwa tryby zdjęć seryjnych z prędkością około 8 kl/s w ograniczonej rozdzielczości. Aparat wykonuje 16 kadrów i łączy je w jedno zdjęcie o rozdzielczości 3648 x 2736 pikseli. Różnica między trybami polega na zgrywaniu 16 pierwszych zdjęć - S-Cont lub 16 ostatnich - M-Cont. Podczas odtwarzania serii zdjęć w aparacie za pomocą przycisku powiększania zdjęć możemy wyświetlić pojedyncze klatki.
Pomiar ostrości
Pod względem pomiaru ostrości Ricoh GR Digital III nie powala na kolana, zazwyczaj mieści się w czasie od 0,5 s do 1 s. Można go natomiast pochwalić za celność autofokusa, który myli się bardzo rzadko.
Warto także wspomnieć o możliwości łatwego i wygodnego przesuwania punktu AF po prawie całej powierzchni ekranu. Dzięki temu nie jesteśmy skazani na centralny punkt AF i przekadrowywanie.
Pomiar światła
Ricoh GR Digital III oferuje trzy metody pomiaru światła: multi, center oraz spot. Zmieniamy je w menu aparatu, lub przez menu podręczne. Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru multi, który wykorzystuje 256 segmentowy czujnik. Ogólne wrażenie z działania pomiaru światła jest bardzo dobre jednak kilka razy podczas fotografowania kontrastowych scen z dużą ilością nieba, konieczna było korekta ekspozycji. W takich sytuacjach warto sprawdzić czy pomiar światła daje efekt o jaki nam chodziło. Pomiar punktowy działa zgodnie ze swoją charakterystyką.
Tryby ekspozycji
Do trybów ekspozycji dostajemy się za pomocą tarczy znajdującej się na górnej ściance. W celu zmiany trybu ekspozycji musimy najpierw wcisnąć przycisk zwalniający tarczę. Do dyspozycji mamy tradycyjny zestaw trybów PASM, trzy tryby własne - MY1, MY2, MY3, tryb auto oraz tryb SCENE, w którym znajdziemy między innymi filmowanie.
W trybie manualnym możemy zaprogramować, która tarcza będzie odpowiedzialna za przysłonę, a która za czas migawki. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Ricoh GR Digital III umożliwia zmiany parametrów ekspozycji jak lustrzanka. Mamy do dyspozycji przysłony od f/1.9 do f/9 ze skokiem co 1/3EV oraz czasy od 1/2000 s do 180 s.
Bracketing
Bracketing należy do jednej z wielu funkcji jakie możemy zaprogramować w menu podręcznym, poza tym mamy do niego dostęp przez menu główne. GR Digital III umożliwia wykonanie serii 3 zdjęć ze zmianą parametrów ekspozycji o +/- 0,3 EV lub +/- 0,5 EV. Do tego mamy możliwość wykonania 3 zdjęć ze zmienionym balansem bieli i stylami obrazu.
Balans bieli
Ricoh GR Digital III poza ustawieniem Auto, daje nam do dyspozycji cztery tryby zdefiniowane, ustawienia według wzorca oraz na drabince z symbolami źródła światła. Poza tym wyposażono go w Multi P Auto, w którym aparat uwzględnia światło mieszane i rejestruje różny balans bieli w innych częściach kadru.
Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze ze światłem dziennym. Trochę gorzej wygląda jego działanie w świetle mieszanym o niskiej temperaturze barwowej. Podczas zdjęć nocnych zdarzało się, że aparat różnie interpretował tę samą scenę. W takich sytacjach warto wspomóc się trybem Multi P Auto lub wykonać zdjęcie w formacie RAW. Trochę lepiej wygląda sytuacja ze światłem jarzeniowym, które w naszym studio dało delikatną niebieską dominantę jednak w granicach do przyjęcia.
Filmowanie
Filmowanie nie jest najmocniejszą stroną Ricoha GR Digital III i da się to zauważyć już po głębokim umieszczeniu trybu filmowego. Znajdziemy go po przestawieniu tarczy trybów ekspozycji na SCENE i wybraniu trybu filmowego. GR Digital III rejestruje filmy w rozdzielczości 640x480 pikseli z prędkością 30 kl/s. Filmy są zapisywane w formacie AVI. Podczas filmowania nie mamy możliwości przeostrzania.
Podsumowanie
Prędkość działania GR Digital III prezentuje przyzwoitą, kompaktową średnią. Można go natomiast pochwalić za pomysł łączenia szybkich zdjęć seryjnych w ograniczonej rozdzielczości w jedno duże zdjęcie pokazujące całą sekwencję. GR Digital III wyróżnia się także obecnością manualnych trybów ekspozycji i bracketingu umożliwiających pracę jak lustrzanką. Nie można też mieć większych zastrzeżeń do pomiaru światła. Trochę rozczarowuje tryb filmowy - rozdzielczość 640 x 480 pikseli to w dzisiejszych czasach trochę za mało.
+ manualne tryby ekspozycji
+ bracketing
+ pomiar światła
- słaby tryb filmowy