Olympus E-P2 - test

Olympus E-P2 miał premierę w listopadzie 2009 roku, a więc niespełna pół roku od premiery poprzednika E-P1 - pierwszego modelu Olympusa w systemie Micro Cztery Trzecie. Zmian doświadczymy niewiele, podstawową jest wyposażenie aparatu w port akcesoriów, do którego możemy podłączyć m.in. wizjer elektroniczny. Nowością są także dwa nowe filtry artystyczne o nazwach: Diorama oraz Cross Process.

Autor: Damian Bednarzak

15 Styczeń 2010
Artykuł na: 38-48 minut

4. Budowa i obsługa

Optyka i sensor

System mikro 4/3 jest dopiero w pierwszej fazie rozwoju, także liczba dostępnych obiektywów nie jest długa. Znajdziemy w niej (prócz kita M.Zuiko Digital ED 14-42 mm f/3.5-5.6) obiektyw, który premierę miał wraz z Olmpusem E-P1 - M.Zuiko Digital 17 mm f/2.8 Pancake. Warto przypomnieć, że już kitowy obiektyw wyróżnia się wysoką rozdzielczością optyczną, jedyną jego wadą jest niska, tradycyjna dla szkieł podstawowych jasność. Dostępne są również przejściówki umożliwiające podłączanie obiektywów z "dużego" sytemu 4/3.

M. Zuiko Digital ED 14-42 mm f/3.5-5.6 i M. Zuiko Digital 17 mm f/2.8 Pancake

Możemy również pokusić się o zakup szkieł mikro 4/3 produkowanych przez Panasonika, w tym niezwykle ciekawego obiektywu Panasonic Lumic G Vario 14-140 mm f/4-5.8.

Poniżej przedstawiamy zdjęcie bagnetu Olympusa E-P2. Niestety tak jak w poprzedniku, po zdjęciu obiektywu widzimy niczym nie zasłoniętą matrycę aparatu. Dziwi fakt, iż migawka nie jest zamknięta w tym położeniu - chroniłaby wówczas matrycę przed kurzem i ewentualnym uszkodzeniem mechanicznym. Jeśli chodzi o sensor, to ma on identyczne parametry jak ten znajdujący się w poprzedniku - matryca Live MOS o rozdzielczości 12,3 MP. Należy przyznać, że jest to duża rozdzielczość jak na matrycę, której przekątna jest o połowę mniejsza niż w aparatach małoobrazkowych.

bagnet i niechroniona matryca światłoczuła

Podstawowy obiektyw M.Zuiko Digital ED 14-42 mm f/3.5-5.6 charakteryzuje się niewielkimi wymiarami oraz bardzo przyzwoitymi właściwościami optycznymi. By komponować się z korpusem stworzono czarną wersję tego szkła, nie różniącą się niczym innym w porównaniu do wersji srebrnej. Niezmieniony pozostał także charakterystyczny sposób składania i rozkładania obiektywu - dosyć denerwujący, ale pozwalający na jeszcze większą redukcję rozmiarów podczas transportu.

Wizjer/system podglądu

Dzięki nowości, jaką jest port akcesoriów, w E-P2 możemy zastosować zewnętrzny wizjer elektroniczny (EVF). Jest to najciekawszy i najwygodniejszy sposób na kadrowanie nowym PEN-em, zalety tego wizjera z pewnością docenimy podczas fotografowania w słońcu i jasnych pomieszczeniach. Drugim systemem podglądu jest także bazujące na trybie Live View, kadrowanie za pomocą wyświetlacza LCD - identycznie jak ma to miejsce w kompaktach cyfrowych. Przydatne podczas fotografowania w nietypowej pozycji. Trzecim sposobem jest użycie znanego z modelu E-P1 wizjera optycznego, jednak dostosowany jest on jedynie do obiektywu M.Zuiko Digital 17 mm f/2.8 Pancake, co zdecydowanie umniejsza jego uniwersalność.

E-P2 wraz z dedykowanym wyświetlaczem elektronicznym

Wyświetlacz elektroniczny jest najciekawszym akcesorium, jakie możemy podłączyć do Olympusa E-P2, posiada o wiele wyższą rozdzielczość (1 440 000 pkt.) od wyświetlacza LCD, umożliwia również odchylenie w zakresie 90 stopni. Minusem jest nieco zachwiana kolorystyka wyświetlanego obrazu oraz zaszumienie występujące w słabych warunkach oświetleniowych. Szkoda, że użytkownicy, którzy kupili około pół roku temu Olympusa E-P1, nie mają możliwości korzystania z takiego akcesorium jakim jest EVF.

Monitor

E-P2, identycznie jak poprzednik posiada 3-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 230 tys punktów. Kontrast oraz kolorystykę wyświetlanego obrazu należy ocenić wysoko, dzięki temu mimo stosunkowo niskiej rozdzielczości nie mamy problemu z poprawnym określeniem jakości zdjęcia.

duży 3-calowy wyświetlacz LCD zajmuje większą część tylnej ścianki

Lampa błyskowa

E-P2, ze względu na niewielkie rozmiary, nie jest wyposażony we wbudowaną lampę błyskową. Posiada natomiast gorącą stopkę, do której możemy podłączyć m.in. dedykowaną, stylową lampę FL-14. Lampka ma atrakcyjny design i pasuje swoim wzornictwem do całej idei Olympus PEN, niestety jej cena jest dość wysoka i za niewiele więcej możemy kupić lampę FL-36R, która pozwala na uniesienie i obracanie palnika.

miniaturowa lampa FL-14, tutaj w połączeniu poprzednikiem E-P1

Stabilizacja obrazu

Olympus E-P2 został wyposażony w mechaniczny system stabilizacji matrycy, którego wydajność producent ocenia na 4 EV. W praktyce możemy bezpiecznie wydłużać czas do około 1,5 EV w stosunku do zdjęć wykonywanych w identycznych warunkach z stabilizacją wyłączoną. Do dyspozycji mamy trzy tryby stabilizacji: I.S. 1 - stabilizacja włączona, I.S. 2 - działa jedynie stabilizacja w pionie, przydatne podczas panoramowania w poziomie, I.S. 3 - działa jedynie stabilizacja w poziomie, przydatne podczas panoramowania w pionie. Jeżeli nie korzystamy z obiektywów systemowych mikro 4/3 mamy możliwość wprowadzenia ogniskowej, dzięki czemu stabilizacja będzie pracować uwzględniając ogniskową założonego obiektywu.

Zasilanie

EP-2 został wyposażony w akumulator litowo-jonowy BLS-1 o pojemności 1150 mAh, znany między innymi z takich modeli jak E-P1, E-420, E450, E-620. Akumulator wystarcza na wykonanie około 350 - 400 zdjęć, co jest przyzwoitym, ale nie nadzwyczajnym wynikiem.

bateria, gniazdo baterii oraz slot kart pamięci SD

Komora baterii znajduje się tradycyjnie w prawej części korpusu i jest zabezpieczona plastikową klapką. Klapka w wygodny sposób otwiera się i blokuje w pozycji otwartej, co ułatwia dostęp do baterii i karty pamięci. Pewnym mankamentem jest samo wyciąganie baterii - po zwolnieniu ząbka zabezpieczającego akumulator często wysuwa się zbyt płytko i trudno go wygodnie chwycić.

Pamięć

Identycznie jak w poprzednim modelu, w E-P2 dane zapisywane są na kartach SD/SDHC. Decyzja ta nie dziwi, gdyż jest to obecnie najpopularniejszy typ kart pamięci stosowany w kompaktach oraz niewielkich lustrzankach.

Złącza

Gniazdo złącz zostało umieszczone po prawej stronie korpusu, pod plastikową klapką, która odskakuje na sprężynce. Znajdziemy tu złącze obsługujące jednocześnie wyjście USB i wideo oraz złącze HDMI. Dzięki temu drugiemu możemy podłączyć E-P1 do telewizora HD. W zestawie z aparatem dostajemy kabel USB i wideo, o kabel HDMI musimy zadbać sami.

złącza

Podsumowanie działu

W dziale tym została opisana najważniejsza zmiana w porównaniu do poprzednika, modelu E-P1. Jest nią obecność portu akcesoriów, dzięki któremu możemy podłączyć dedykowany wizjer elektroniczny oraz inne, dostępne w przyszłości urządzenia. Plusami nowego Olympusa są: skuteczna stabilizacja obrazu oraz ultradźwiękowe czyszczenie matrycy. Zaletą jest również duży, ale o nie najwyższej rozdzielczości wyświetlacz LCD. Do wad z pewnością należy brak wbudowanej lampy błyskowej oraz nieporęczny sposób wyjmowania baterii. Minusem jest także nieosłonięta matryca, co może powodować szybkie brudzenie oraz możliwość uszkodzenia podczas zmiany obiektywów.

+ port akcesorówi

+ złącze HDMI

+ stabilizacja matrycy

+ filtr ultradźwiękowy czyszczący matrycę

+ dobre osiągi kitowego obiektywu

- brak lampy błyskowej

- niechroniona matryca

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły