Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
6. Fotografowanie
Szybkość działania
Panasonic GH1 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po 1,5 s od włączenia. Nie odczuwamy też opóźnienia spustu migawki. Chociaż gdy próbowałem zrobić zdjęcie skaczącej osoby nie było łatwo trafić w moment, w którym była w górze. Większość lustrzanek poradziłaby sobie z taką sytuacją lepiej.
Podczas zwykłego fotografowania GH1 radzi sobie bez zarzutu, jedynie podczas robienia zdjęć seryjnych i nocnych z włączoną redukcją szumu dla długich czasów naświetlania, dochodzi do zapchania bufora.
GH1 według danych producenta pozwala na fotografowanie w trybie zdjęć seryjnych z prędkością 3 kl/s. W formacie RAW GH1 rzeczywiście wykonał 3 zdjęcia w 1 s, następnie zwolnił i zrobił 7 klatek w 5 s, by następnie zarejestrować 9 klatek po 10 s. Z plikami JPEG w najwyższej rozdzielczości jest podobnie, GH1 trzyma 3 kl/s przez 2 s, następnie zwalnia. Dłuższą serię z prędkością 3 kl/s jesteśmy w stanie wykonać gdy zastosujemy standardowe JPEG-i.
Pomiar ostrości
Pod względem szybkości działania autofokusa Panasonic GH1 osiąga rezultaty bardzo zbliżone do lustrzanek i dużo lepsze od kompaktów. Należy przy tym pamiętać, że pomiar ostrości jest realizowany za pomocą detekcji kontrastu. Do czasów Panasonika G1 ten rodzaj pomiaru ostrości był kojarzony ze zdecydowanie wolniejszym działaniem niż autofokus działający na zasadzie detekcji fazowej. Autofokus GH1 działa szybko i nawet w dość słabych warunkach oświetleniowych nie ma problemu z ustawianiem ostrości. GH1 myli się tylko na jednolitych fakturach, jak każdy aparat, nawet lustrzanka.
Tryby ekspozycji
Na tarczy trybów Panasonica GH1 znajdziemy zarówno programy tematyczne, scenerie, pełną automatykę jak i tryby manualne - P, A, S i M - skierowane do bardziej zaawansowanych fotografów. Zestaw trybów ekspozycji jakie oferuje GH1 plasuje się na poziomie amatorskiej lustrzanki. Dobrym rozwiązaniem jest rozbicie programów tematycznych na sześć grup: SCN, Portret w nocy, Makro, Sport, Krajobraz, Portret.
Wśród trybów ekspozycji wyróżniamy:
Pomiar światła
Panasonic GH1 jak przystało na zaawansowaną konstrukcję oferuje trzy tryby pomiaru światła:
Podczas testu korzystałem z najbardziej zaawansowanego pomiaru wielosegmentowego, który w większości przypadków dawał zadowalające rezultaty. W miarę potrzeby wprowadzałem korektę ekspozycji np. podczas fotografowania scen z dużą ilością nieba. Pomiar punktowy także działa bez zarzutu. Podczas fotografowania białej kartki w różnych warunkach oświetleniowych uzyskiwałem bardzo zbliżone efekty.
Napęd i bracketing
Lumix GH1 pozawala na wykonanie serii 3, 5 lub 7 zdjęć ze zmianą parametrów ekspozycji w zakresie +/- 2EV w skoku co 1/3 EV. Poza tym do dyspozycji mamy bracketing balansu bieli - 3 ekspozycje w osi niebieski/brązowy lub purpura zielony.
Jeżeli chodzi o napęd możemy wykonywać zdjęcia pojedynczo lub w serii. Do dyspozycji mamy także samowyzwalacz, który możemy ustawić na 2 lub 10 s.
Stabilizacja obrazu
GH1 oferuje optyczną stabilizację obrazu wbudowaną w obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. Włącznik stabilizacji znajduje się po lewej stronie obiektywu. W menu aparatu lub w Q.MENU możemy wybrać jeden z trzech trybów stabilizacji:
Test stabilizacji wykonaliśmy na ogniskowej 50 mm (ekwiwalent 100 mm dla małego obrazka) i 140 mm (ekwiwalent 280 mm). Zaczynając od zdjęć bez stabilizacji określiliśmy do jakiego czasu jesteśmy w stanie utrzymać ostre zdjęcia. Następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czasy ekspozycji. Stabilizacja MEGA O.I.S. pozwala na wydłużenie czasu ekspozycji maksymalnie o 3 EV co trzeba zaliczyć do przyzwoitych rezultatów.
Balans bieli
Panasonic GH1 został wyposażony we wszystkie możliwe tryby balansu bieli. Do dyspozycji mamy - balans bieli automatyczny, dwa ustawienia według Kelvinów, na białą kartę oraz kilka trybów zdefiniowanych:
Zmiany balansu bieli możemy dokonywać za pomocą Q.MENU lub dedykowanego przycisku nawigatora. Poza tym GH1 daje możliwość dostrojenia balansu bieli w zakresie niebieski-brązowy i purpura/zielony.
Automatyczny balans bieli działa bez zarzutu, prawidłowo rozpoznając temperaturę barwową źródła światła. W warunkach studyjnych Auto WB dość dobrze zinterpretował światło lamp fluorescencyjnych nieznacznie odbiegając od balansu bieli ustawionego na biała kartkę. Podczas zdjęć nocnych używałem balansu bieli na światło żarowe - w GH1 nazwane halogenowym - żeby uniknąć pomarańczowej dominanty lamp sodowych.
Filmowanie
Panasonic GH1 został w dużej mierze zaprojektowany z myślą o nagrywaniu filmów. Specjalnie w tym celu Panasonic stworzył obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S., który oferuje funkcję ciągłego i cichego autofokusa oraz proste dostosowanie przysłony. Dzięki temu podczas nagrywania filmów mamy do dyspozycji ciągły, bezgłośny autofokus jak w kamerach wideo.
GH1 pozwala na nagrywanie filmów w najwyższej rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 z prędkością 24 kl/s - czyli taką samą z jaką są wyświetlane filmy kinowe. W niższej rozdzielczości 1280 x 720 GH1 osiąga prędkość 50 kl/s. Filmy możemy nagrywać zarówno w formacie AVCHD jak i Motiom JPEG. Długość filmu (ze względu na cło na kamery wideo) została ograniczona na rynku europejskim do 29 min 59 s. Dźwięk możemy nagrywać korzystając z wbudowanego, stereofonicznego mikrofonu lub za pomocą mikrofonu zewnętrznego, który podłączamy do gniazda MIC.
Dodatkowym plusem filmowania modelem GH1 jest możliwość zastosowania manualnych trybów ekspozycji P, A, S i M. Podczas filmowania możemy płynnie zmieniać czas ekspozycji i przysłonę. Zależnie od trybu w jakim filmujemy możemy uzyskać ciekawe efekty. Do dyspozycji mamy czasy ekspozycji od 1/30 do 1/4000 s oraz przysłony jakie oferuje obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. Dzięki takim rozwiązaniom dostajemy narzędzie, które pozwala na używanie funkcji dotychczas dostępnych tylko w profesjonalnych kamerach.
Poniżej przedstawiamy filmik nagrany w trybie preselekcji czasu ekspozycji - S. Początek scenki został nagrany z czasem 1/30 s - najdłuższym możliwym. W drugiej części skróciliśmy czas ekspozycji do 1/4000 s. Dzięki zastosowaniu krótszych czasów zmienia się charakterystyka płynącej wody - jesteśmy w stanie zauważyć pojedyncze krople.
Jedyną rzeczą jaka nas zaniepokoiła jest szarpanie filmów podczas kręcenia dynamicznych scen i szybkiego zoomowania. Możemy wtedy zaobserwować rozjeżdżanie się obrazu - jakby procesor nie nadążał za dużą ilości informacji. Przedstawiciele Panasonic Polska przekazali nam informację, że najprawdopodobniej usterka będzie rozwiązana przy następnym oprogramowaniu firmware.
Zachęcamy do ściągnięcia filmów nagranych w najwyższej jakości Full HD 1920 x 1080 z prędkością 24 kl/s, oraz 1280 x 720 z prędkością 50 kl.s.
Jeżeli nie posiadasz programu do odtwarzania plików AVCHD, skorzystaj z darmowego programu, który pobierzesz tutaj: VLC
Podsumowanie
Największy plus w tej części należy się Panasonicowi GH1 za autofokus, który jest szybki i celny. Kolejnym plusem przemawiającym za tym zestawem jest stabilizacja obrazu MEGA O.I.S. w obiektywie. Nie można też mieć zastrzeżeń do pomiaru światła i działania automatycznego balansu bieli. Jednym słowem wszystkie funkcje fotograficzne są na przyzwoitym poziomie. Do tego dostajemy zaawansowane funkcje wideo, które pozwolą na kreatywne zastosowanie GH1 jako kamery wideo z możliwością podłączenia zewnętrznego mikrofonu.
+ szybkość działania autofokusa
+ zaawansowane funkcje wideo
+ stabilizacja obrazu MEGA O.I.S.
+ pomiar światła
+ automatyczny balans bieli
+ możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu
- szarpanie filmów przy dynamicznych scenach