Jakość obrazu

W lutym tego roku w sprzedaży pojawiła się nowa lustrzanka Sony A200. Następca pierwszej lustrzanki systemowej Sony, modelu A100, nie szokuje ilością nowości. Sensor CCD 10,2 Mp o rozmiarach APS-C (23,6 x 15,8 mm) pozostał bez zmian. 10 Mp to teraz już standard wśród podstawowych modeli lustrzanek.

Autor: Marcin Falana

20 Marzec 2008
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

7. Możliwości i jakość obrazu

Poziom szumów i czułość

Przy czułościach ISO 100 i ISO 200 problem szumów właściwie nie występuje. Warto wspomnieć o tym, że nawet jak zapomnimy wyłączyć redukcję szumów wysokich ISO nie wpłynie to destrukcyjnie na plastykę naszego zdjęcia, gdyż działa ona jedynie z czułościami ISO 1600 i ISO 3200. Przy czułości ISO 400 i ISO 800 szumy są już lekko zauważalne. Dopiero przy ISO 1600 i ISO 3200 szumy są na takim poziomie, że konieczna jest ich redukcja - właśnie przy tych czułościach zaczyna ona działać i jej efekty stają się zauważalne.

ISO 100 bez redukcji szumów
ISO 100 z redukcją szumów dla wysokich czułości ISO
ISO 200 bez redukcji szumów
ISO 200 z redukcją szumów dla wysokich czułości ISO
ISO 400 bez redukcji szumów
ISO 400 z redukcją szumów dla wysokich czułości ISO
ISO 800 bez redukcji szumów
ISO 800 z redukcją szumów dla wysokich czułości ISO
ISO 1600 bez redukcji szumów
ISO 1600 z redukcją szumów dla wysokich czułości ISO
ISO 3200 bez redukcji szumów
ISO 3200 z redukcją szumów dla wysokich ISO

Poniżej zamieszczamy zdjęcia plenerowe 1:1, obrazujące redukcje szumów dla wysokich ISO. Zdjęcia zrobione z włączoną redukcją szumów wyglądają zdecydowanie korzystniej.

ISO 1600 bez redukcji szumów
ISO 1600 z redukcją szumów dla wysokich ISO
ISO 3200 bez redukcji szumów
ISO 3200 z redukcją szumów dla wysokich ISO

Długie czasy naświetlania (30s) nie powodują pojawiania się przebarwień i szumów na ciemnym niebie, A200 zachowuje się bardzo przyzwoicie.

ISO 100 30s f18

Jedynym mankamentem przy długich czasach są pojawiające się gorące piksele, radą na nie jest system redukcji szumów dla długich czasów naświetlania.

z lewej widoczne gorące piksele, z prawej włączona redukcja szumów długich czasów naświetlania usuwa gorące piksele

Reprodukcja szczegółów

10-megapikselowa matryca daje nadzieję na wysoką rozdzielczość i ostrość zdjęć. A200 spełnia te nadzieje jednak tylko na niskich czułościach. ISO 100 wygląda bardzo dobrze, do ISO 400 wyniki są jak najbardziej do przyjęcia. Jednak od ISO 800 wysoki poziom szumów powoduje znaczną utratę szczegółów.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200

Zdjęcia cekinów i refleksyjnych tkanin potwierdzają wcześniejsze spostrzeżenia. ISO 100 daje dobre odwzorowanie szczegółów, do ISO 400 jest całkiem nieźle. ISO 800 już wykazuje utratę szczegółów, widać to dobrze na górnej części żółto-zielonej tkaniny. Przy ISO 1600 trudno rozpoznać już fakturę wspomnianego wyżej wycinka. ISO 3200, bez redukcji szumów dla wysokich ISO, daje zamiast szczegółów kolorowe plamki. Na zdjęciach testowanej scenki nie występuje zjawisko mory. Należy to zaliczyć na plus matrycy i oprogramowania A200.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200

Do dyspozycji mamy sześć stopni wyostrzenia od -3 dp +3. Poniżej przedstawiamy porównanie wyostrzenia przy różnych czułościach ISO.

ISO 100, od lewej stopinie wyostrzenia 0, +1, +3
ISO 400, od lewej stopinie wyostrzenia 0, +1, +3
ISO 3200, od lewej stopinie wyostrzenia 0, +1, +3

Reprodukcja kolorów

Przyjrzyjmy się jeszcze jak Sony A200 radzi sobie z oddawaniem kolorystyki skóry z błyskiem i w świetle zastanym. Jak widać A200 przyjemnie oddaje kolory skóry nie przekraczając granicy nasycenia. Zdjęcia są żywe, jednak nie rażą swoją intensywnością.

zdjęcie wykonane z błyskiem
zdjęcie wykonane przy świetle zastanym

A200 ma tendencje do zbyt jaskrawgo oddawania czerwieni. Na zdjęciach robionych w słoneczny dzień, gdy rejestrowane kolory mają duże nasycenie, czerwień jest za mocna, szczególnie widać to na drugim zdjęciu testowym tabliczki z nazwą ulicy.

Podsumowania działu

A200 w swojej klasie zachowuje się przyzwoicie. Co prawda osiągi matrycy na ISO 1600 i ISO 3200 nie zachwycają, jednak na pochwałę zasługują systemy redukcji szumów. Poza zbyt jaskrawym oddaniem czerwieni A200 dobrze radzi sobie z naturalnym oddaniem kolorów.

+ działanie systemów odszumiania

+ niski poziom szumów do ISO 800

+ naturalne oddanie kolorystyki skóry

- zbyt jaskrawe odwzorowanie czerwieni

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33