Obiektywy
Tamron 11-20 mm f/2.8 DiIII-A RXD - pierwszy obiektyw Tamron z mocowaniem Canon RF
6. Właściwości fotograficzne
Tarcza trybów pracy znalazła się w A200 po lewej stronie. Pozwala na wybór typowych trybów dla lustrzanek klasy niższej:
]
Szybkość działania
Sony A200 jest gotowy do pracy momentalnie po włączeniu. Test wydajności kl./s wykonaliśmy przy ustawieniu 1/250 s z wyłączonym autofokusem. Udało nam się zrobić 9 RAW-ów w 3 s. To nawet lepiej niż twierdzi producent, deklarujący serię RAW-ów na poziomie 6 zdjęć. Następnie po 10 klatce aparat zwolnił i w 10 s wykonał 20 RAW-ów. Jeżeli chodzi o JPEG-i, to A200 trzyma stałą prędkość 3 kl./s. Bufor radzi sobie gorzej z tandemem RAW + JPEG. Co prawda w 1 s zapisuje 3 klatki, jednak tuż po niej zwalnia i w 10 s robi 10 klatek (10 plików RAW + 10 plików JPEG).
Po zrobieniu zdjęcia A200 potrzebuje ponad 3 s, żeby je nam pokazać. Jeżeli chodzi o szybkość odtwarzania to nie można mieć zastrzeżeń. A200 dostaje tylko lekkiej czkawki gdy przewijamy zdjęcia w trybie powiększenia.
Ekspozycja
Układ pomiaru światła składa się z 40 segmentów tworząc wzór plastra miodu. Pomiar matrycowy sprzężony z pracą autofokusa zapewnia dobranie odpowiednich ustawień. Do dyspozycji mamy także pomiar centralnie ważony i punktowy.
Kompensacji ekspozycji można dokonać w zakresie +/- 2,0 EV co 0,3 EV, co może wydawać się dość gęste jak na aparat tej klasy. Wybór kroku co 0,3 lub 0,7 EV jest możliwy w trybie braketingu. Braketing ekspozycji jest dostępny pod przyciskiem napędu. Sony wyposażyło A200 w system optymalizacji obrazu D-Range. Korygując kontrast i jasność D-Range wspomaga nas podczas fotografowania pod światło.
Autofokus
Sony A200 tak jak jego poprzednik może się pochwalić niezłym autofokusem, który działa na zasadzie detekcji fazowej. Ma 9 punktów pomiaru w tym centralny, który jest punktem krzyżowym. Autofokus nieźle radzi sobie z ustawianiem ostrości w ciemnych warunkach nawet bez wspomagania. Niestety A200 nie wyposażono w diodę więc źródłem światła wspomagającego jest wbudowana lampa błyskowa.
A200 wyposażono w system aktywacji autofokusa po przyłożeniu oka do wizjera. Jest to fajna funkcja, chociaż czasem odnosi się wrażenie, że aparat żyje własnym życiem podczas noszenia go na pasku ciągle ostrzy. Mamy jednak możliwość wyłączenia tej funkcji i wtedy autofokus uruchamia się po delikatnym wciśnięciu spustu.
Stabilizacja obrazu
Pomysł stabilizacji obrazu Super Steady Shot polegająca na poruszaniu sensorem, pochodzi jeszcze z Minolty DiMAGE A1. W A200 zastosowano oczywiście kolejną jej generację. Stabilizowana jest matryca, więc system działa ze wszystkimi obiektywami. Informuje nas także w wizjerze o skali drgań, co może być przydatne nawet przy krótkich czasach migawki gdy używamy długich obiektywów. Według producenta system pozwala na wydłużenie czasu otwarcia migawki o 2,5 - 3,5 EV. Jednym słowem powinienem utrzymać 1/15 s z ręki.
Balans bieli
Sony A200 wyposażono w 4 sposoby ustawiania balansu bieli: automatyczny, zdefiniowany, według Kelvinów i według wzornika. Wśród zdefiniowanych ustawień balansu bieli wyróżniamy:
W zdefiniowanych wyborach możemy dostroić balans do własnych potrzeb w skali -3/+3. Dodatkowo przy wyborze Kelvinów możemy dokonać korekty w stronę magenty lub zieleni odpowiednio po 9 kroków. Jest to funkcja przydatna przy fotografowaniu sceny oświetlonej źródłami światła o różniej temperaturze barwowej.
Jeżeli fotografujemy scenę oświetloną światłem żarowym na automatycznym trybie balansu bieli musimy się liczyć z tym, że zdjęcie będzie miało żółtą dominantę. Efekt możemy poprawić zmianą balansu bieli na światło żarowe, jeżeli dodamy do tego możliwość dostrojenia zdefiniowanego balansu bieli to ustawienie odpowiedniej temperatury barwowej nie powinno nastręczać większych problemów.
Ustawienia rejestracji barwy
Sony A200 oferuje 8 sposobów rejestracji barw: standard, intensywny, portret, krajobraz, widok nocny, zachód, czarno-białe, przestrzeń Adobe RGB. Kryją się one w menu pod nazwą Strefa twórcza. Jak widać nasycenie barw jest na tyle mocne, że daje naturalne wrażenie jednocześnie nie przekraczając granicy jaskrawości, no może poza kolorem czerwonym. Dla bardziej wymagających Sony przewidziało ustawienie przestrzeni Adobe RGB. Tryby: portret, krajobraz, zachód słońca i nocny widok pomogą nam oddać kolorystykę i nastrój fotografowanej sceny. Brakuje jedynie ustawienia sepii.
Poniżej znajdują się próbki trybów nasycenia:
Podsumowanie działu
Sony A200 na pewno należy pochwalić za autofokus. 9 punktów pomiaru ostrości w amatorskiej lustrzance to dużo więcej niż oferuje konkurencja. Gdy dodamy do tego naprawdę niezłą prędkość ostrzenia z kitowym obiektywem to A200 wypada bardzo dobrze. Na plus trzeba też zaliczyć system stabilizacji współpracujący ze wszystkimi obiektywami.
+ 9 punktów autofokusa
+ prędkość autofokusa
+ stabilizacja obrazu Super Steady Shot
+ możliwości dopasowania balansu bieli
- czkawka podczas przewijania powiększeń
- brak diody wspomagającej autofokus