Test porównawczy

Nikon D50, Canon EOS 350D, KonicaMinolta Dynax 5D, Pentax istDs, Olympus E-500, Sony Cyber-shot R1 - tak wygląda półka sklepowa dobrze zaopatrzonego sklepu fotograficznego. Który zatem wybrać? Zapraszamy do lektury testu porównawczego pięciu lustrzanek cyfrowych i jednego kompaktu.

Autor: mmi

17 Listopad 2005
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Musimy przyznać, iż przeprowadzenie jednoznacznej klasyfikacji zestawionych aparatów to zadanie niemal karkołomne, a każda próba dokonania bezsprzecznej oceny wydaje się być nie do zrealizowania. I nawet jeśli się to uda, to z całą pewnością będzie to ocena w ogromnym stopniu subiektywna, ponieważ obcując nawet przez dość krótki okres czasu z każdym z zestawionych aparatów z łatwością docenić można zalety każdego z nich. Nikon, to solidna konstrukcja, która idealnie leży w dłoni. Ma szybki autofocus, a obraz osiąga bardzo dobre rezultaty (pod względem ostrości i szumów) nawet przy wyższych ekwiwalentach czułości. Pod tym względem równie dobrze prezentuje się Canon, który na dodatek charakteryzuje się najszybszym układem AF w całej grupie. Aparat ten ma czytelne menu, jednakże sama konstrukcja jest zdecydowanie zbyt mała i delikatna. Do tego standardowy zestaw handlowy zawiera obiektyw niewyróżniający się niczym na tle stawki. Z problemem zbyt mocnego okrojenia gabarytów korpusu boryka się także Pentax. Taka konstrukcja nie zapewnia stabilnego i wygodnego uchwytu. Jednakże testowany *ist jest solidniejszą konstrukcją od EOSa, posiadającą także najlepszy wizjer czy pomysłowy podgląd głębi ostrości. Wyraźnie jednak ustępuje wymienionym już konkurentom pod względem ostrości czy zaszumienia obrazu. KonicaMinolta, to propozycja ciekawa przez swoje... umiarkowanie. Jakość obrazu i szumy to środek stawki, a plastyczne menu i system stabilizacji (AntiShake) wybijają się ponad przeciętną. Podobnie rzecz ma się z Olympusem. Także jest "ani za duży, ani za mały", choć warto podkreślić lepsze od KM wykonanie. Budowa to ogólnie mocna strona tego modelu. Dodajmy do tego najlepszy wyświetlacz, dość dobrą obsługę, a już mielibyśmy zwycięzcę. Niestety przeciętna ostrość i wysokie szumy w obrazie równoważą wspomniane pozytywy. Na koniec Sony. Pozycja, która znalazła się w grupie, niebędąc lustrzanką i wyraźnie aspirując do tej klasy sprzętu, a która imponuje budową, jakością obrazu czy ogólną ergonomią. Tu także mielibyśmy pierwsze miejsce, gdyby nie najwolniejszy układ pomiaru ostrości czy wreszcie nie tak komfortowy system podglądu obrazu (elektroniczny wizjer).

Podsumowując, wybór aparatu (szczególnie z puli tak zbliżonej do siebie) to sprawa bardzo indywidualna, w której olbrzymią rolę odgrywają preferencje, upodobania, możliwości i potrzeby fotografującego. Zatem (pewnie ku rozczarowaniu Czytelników) nie pokusimy się o podanie bezapelacyjnego zwycięzcy. Decyzję pozostawiamy Szanownym Czytelnikom. W celu ułatwienia wyboru zamieszczamy poniżej tabelę podstawowych właściwości, które w większym lub mniejszym stopniu przypadły nam do gustu oraz zachęcamy do analizy zdjęć testowych zamieszczonych na łamach niniejszego artykułu i w indywidualnych testach publikowanych wcześniej.

border=1;sizex=4;sizey=7;headersx=0;headersy=0|
aparat;komfort pracy;jakość obrazu;optyka (obiektyw z zestawu handlowego);
Nikon D50;
zalety:
solidna konstrukcja, szybki autofocus
wady:
mały monitor LCD, mało czytelne menu;
zalety:
dobra ostrość, czytelne detale, obraz wolny od szumów
wady:
mora, słaba selektywność czerwieni;
obiektyw w zestawie: Nikkor AF 18-55mm F/3,5-5,6G
wada:
silna aberracja chromatyczna;
Canon EOS 350D;
zalety:
czytelne menu, szybki autofocus
wady:
delikatna konstrukcja, mały monitor LCD;
zalety:
dobra ostrość, czytelne detale, obraz wolny od szumów;
obiektyw w zestawie: Canon EF-S 18-55 II ;
Pentax *ist Ds;
zalety:
dobry wizjer, pomysłowy podgląd głębi ostrości
wady:
delikatna konstrukcja;
szumy powyżej ISO 400 ;
obiektyw Pentax DA 18-55 mm F/3,5-5,6 AL
zaleta:
mała aberracja chromatyczna w warunkach testowych;
KonicaMinolta Dynax 5D;
zalety:
duży ekran LCD;
zalety:
obraz wolny od szumów;
obiektyw:
KM AF DT Zoom 18-70 mm f/3.5-5.6 (D)
zaleta:
optyczna stabilizacja obrazu;
Olympus E-500;
zalety:
system oczyszczania matrycy z kurzu, dobre wykonanie, duży ekran LCD;
wady:
mało czytelne detale;
obiektyw: Zuiko Digital 14-45 F3.5-5.6;
Sony Cyber-shot R1;
zalety:
dobra ergonomia
wady:
wolny autofocus;
zalety:
dobra ostrość, czytelne detale;
obiektyw Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
14,3 - 71,5 mm (ekwiwalent: 24 - 120 mm)
F2.8 - 4.8
zaleta: system cofniętego ogniskowania

Oferta sklepu:

Sprawdź ofertę sklepu Pstryk.pl kliknij

Dziękujemy za dostarczenie sprzętu do testów następującym firmom:;

KonicaMinolta Polska za udostępnienie Dynaxa 5D;

Olympus Polska za udostępnienie E-500;

Sony Poland za udostępnienie Cyber-shota R1

Spis treści

Następna

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)