Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
1. Wstęp
Zaprezentowany we wrześniu 2004 roku Pentax *ist DS był pierwszą lustrzanką cyfrową na zyskujące coraz większą popularność karty Secure Digital. Pomyślany jako młodszy brat wcześniejszego *ista D miał być sprzedawany równocześnie z poprzednikiem, ale skierowano go do nieco innego klienta docelowego. Jak sprawuje się w praktyce? Zapraszamy do lektury naszego testu.
Model *ist DS to druga lustrzanka cyfrowa Pentaksa. Pierwszy był pokazany półtora roku wcześniej *ist D, który choć jest kamerą udaną, nie zadowolił wszystkich miłośników marki. Wiele osób liczyło na coś na kształt zapowiedzianej kiedyś cyfrowej (pełnoklatkowej!) wersji znakomitego MZ-S-a, która niestety nigdy się nie ziściła. Liczono więc, że może druga propozycja firmy zaspokoi rozbudzone oczekiwania zwolenników Pentaksa. Tymczasem producent postanowił rzeczywiście włączyć się w konkurencję na rynku lustrzanek cyfrowych, ale nie w segmencie profesjonalnym, lecz w najniższym - tym, który w zasadzie stworzył Canon wypuszczając EOS-a 300D. Właśnie z zamiarem podbicia serc użytkowników, którzy czekali na tanie DSLR-y, powstał Pentax *ist DS - najmniejsza lustrzanka cyfrowa na rynku.
Czym więc różnią się od siebie *ist D i *ist DS? Poniżej krótkie porównanie najbardziej znaczących różnic między tymi aparatami (w nawiasach dane *ista D):
Jak widać, nie są to zmiany li tylko kosmetyczne. Powiększenie powierzchni wyświetlacza LCD przy równoczesnym znacznym podwyższeniu rozdzielczości, zwiększenie pojemności bufora czy eliminacja gniazda PC i dodanie 7 programów "łatwych zdjęć" to sygnały, że w *iście DS firma poszła z technologią do przodu, jednocześnie zmieniając klienta docelowego. Jak te zmiany wpłynęły na kulturę pracy i możliwości fotograficzne? O tym w dalszej części niniejszego artykułu.
Test podzieliliśmy na następujące części:
Dziękujemy sklepowi internetowemu Pstryk za wypożyczenie do testu zestawu składającego się z Pentaksa *ist DS oraz obiektywów: DA 18-55 mm f/3,5-5,6 AL (sprzedawanego razem z korpusem) i DA 40 mm f/2,8 Limited. Dziękujemy również firmie Foto 7, dystrybutorowi produktów Lastolite, za wypożyczenie namiotu bezcieniowego E-Photomaker.
Wszystkie zdjęcia prezentowane w niniejszym teście zostały wykonane obiektywem Pentax DA 18-55 mm f/3,5-5,6 AL, chyba że zaznaczono inaczej.