Olympus E-500 - Menu aparatu i tryby odtwarzania

Zaprezentowany niedawno Olympus E-500 to trzecia lustrzanka cyfrowa z wymienną optyką tej marki. Adresowany do początkujących użytkowników oferuje zaskakująco wiele opcji, które docenią zaawansowani fotografowie. Zapraszamy do lektury naszego testu.

Autor: Łukasz Kacperczyk

14 Listopad 2005
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Olympus E-500 ma wyjątkowo rozbudowany system menu, dzięki któremu znakomitą większość parametrów można zmienić w rożny sposób, z poziomu różnych interfejsów (Menu, bezpośredni dostęp za pomocą dedykowanych przycisków czy też z poziomu ekranu LCD w trybie rejestracji). Rozbudowany nie znaczy jednak skomplikowany - producentowi udało się osiągnąć wysoki poziom intuicyjności obsługi. Poniżej zamieszczamy JPEG-i i animowane GIF-y pokazujące układ poszczególnych menu (bez zagłębiania się do wyboru "tak" lub "nie" - do tego służy instrukcja obsługi), które powinny dać czytelnikom pojęcie o tym, jak się obsługuje testowany aparat.

W trybie rejestracji możemy wybrać jedną z dwóch opcji: pełny zestaw parametrów i zestaw okrojony, ale z większą czcionką (podobnie jak w Konice Minolcie Dynax 5D). Oczywiście jest też możliwość całkowitego wyłączenia monitora LCD.

Większość najważniejszych ustawień można zmieniać naciskając dedykowany przycisk, ale wystarczy nacisnąć przycisk "OK", by za pomocą przycisków góra-dół, lewo-prawo nawigować po pozycjach wyświetlonych na ekranie w trybie rejestracji. Kiedy już trafimy na odpowiednią pozycję możemy albo ponownie skorzystać z przycisku "OK", żeby wejść w menu ze wszystkimi opcjami dla danego parametru, albo (tak będzie szybciej) za pomocą pokrętła kontrolnego przewijać wartości zmienianego ustawienia.

Po naciśnięciu przycisku trybu AF wyświetla się menu, w którym mamy do wyboru tryb pojedynczy, ciągły, manualny, pojedynczy z możliwością przeostrzenia ręcznego i ciągły z możliwością przeostrzenia ręcznego.

Równoważenie bieli - możliwość ustawienia balansu według wzornika lub na skali temperatury barwowej w Kelvinach (w zakresie od 2 do 14 tys. Kelvinów). Użytkownik może dla każdego ustawienia wprowadzić korektę.

Pomiar matrycowy (ESP - 49-polowy), centralnie ważony, punktowy, punktowy high key, punktowy low key.

Wybór ekwiwalentu czułości co 1/3 EV w zakresie od ISO 100 do ISO 1600. Brawo za mały skok wyboru.

Zdjęcia pojedyncze, seryjne, samowyzwalacz (opóźnienie 12 lub 2 s), pilot (wyzwolenie natychmiastowe i z opóźnieniem 2 s). Niestety przy fotografowaniu z opóźnieniem E-500 nie podnosi wstępnie lustra (jak np. Pentax *ist DS), co zmniejszyłoby wibracje aparatu i dodatkowo zabezpieczyło przed poruszeniem zdjęcia.

Menu rejestracji nr 1. Jak już wspomnieliśmy, dubluje część ustawień dostępnych w inny sposób.

Menu rejestracji nr 2. Dostępny nie tylko bracketing ekspozycji, ale też siły błysku flasha, balansu bieli i punktu ostrości. Tradycyjnie opcja "Anti-Shock" u Olympusa nie oznacza stabilizacji obrazu, a wstępne podnoszenie lustra.

Warto zwrócić uwagę na możliwość skopiowania całej zawartości jednej karty na drugą (z xD-Picture na CF lub odwrotnie).

Menu setup nr 1.

Menu setup nr 2. Ciekawsze pozycje: Shading Compensation (czyli programowa redukcja winietowania najszerszych obiektywów) i Pixel Mapping (czyli mapowanie wadliwych pikseli). Miłośnicy E-Systemu nareszcie też mogą wygodnie sprawdzić, którą wersję firmware'u ma zainstalowany ich aparat (w przeciwieństwie do np. modelu E-1, w którym trzeba się w tym celu nieźle nagimnastykować...).

Tryb odtwarzania. Warto zwrócić uwagę na coraz powszechniejszą opcję wyświetlenia histogramu dla wszystkich kolorów oraz przydatny tryb kalendarza. Dobrze, że producent zdecydował się na opcje wyświetlania przepalonych świateł i cieni bez szczegółów, ale wygodniej byłoby umieścić je na jednym ekranie - mogłyby na przykład migać naprzemiennie.

Ciekawą funkcją dostępną w trybie odtwarzania jest możliwość porównania tych samych fragmentów dwóch dowolnych zdjęć.

Co prawda Olympus E-500 oferuje 14-krotne powiększanie w trybie odtwarzania, ale (jak zauważył już Phil Askey na stronie dpreview.com) więcej szczegółów pojawia się tylko do 8x, powyżej mamy już raczej do czynienia z interpolacją.

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)