Olympus OM-D E-M10 Mark III - Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
7
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

78%

Nowy bezlusterkowiec Olympusa to już trzecia odsłona jednej z najbardziej popularnych amatorskich konstrukcji na rynku. E-M10 III z jednej strony wprowadza istotne usprawnienia, z drugiej wydaje się być kierowany do mniej wymagającego odbiorcy niż poprzednik. Przekonajmy się więc, czy jest jego godnym następcą.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Listopad 2017
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Filmowanie

Jedną z najważniejszych nowości w Olympusie OM-D E-M10 Mark III jest pojawienie się możliwości filmowania w rozdzielczości 4K (3840 × 2160 pikseli) z prędkością 30 kl./s ze zmienną przepływnością do 102 Mb/s. To jednak wartość maksymalna i trzeba pamiętać, że w wielu wypadkach aparat może dobierać przepływność znacznie mniejszą. Mimo to, materiały nagrywane w jakości 4K robią dobre wrażenie - są szczegółowe, względnie płynne i klarowne.

Oprócz tego, otrzymujemy możliwość filmowania z prędkością 60 kl./s w jakości Full HD oraz nagrywania materiałów z prędkością 120 kl./s w jakości HD i konwertowania ich w aparacie do 25 kl./s, co da nam 5-krotne spowolnienie. Niestety filmy nagrywane w jakościach niższych niż 4K nie robią najlepszego wrażenie pod względem szczegółowości. Obraz jest płynny, i mamy do czynienia z mniejszym niż u poprzednika efektem rolling shutter, ale wydaje się nieco rozmyty.

Pochwalić należy natomiast doskonale działającą stabilizację obrazu w trybie filmowym. Przy korzystaniu z funkcji M-IS 1, która łączy stabilizację matrycy ze stabilizacją programową otrzymamy efekty nie odbiegające daleko od tych, jakie uzyskalibyśmy przy pomocy gimbala. Trzeba jednak pamiętać, że w tym trybie pole widzenia zostanie delikatnie zawężone.

 

 

 

Z racji tego, że autofokus działa wyłącznie w oparciu o detekcję kontrastu, precyzja ostrzenia w trybie filmowym daleka jest tej, jaką oferują np. aparaty Canona z systemem Dual Pixel, mimo to w dobrym świetle nie powinniśmy mieć większych problemów. Dodatkowo otrzymujemy funkcję focus peaking, która ułatwi nam wygodne ostrzenie w trybie manualnym. Warto przypomnieć, że nadal nie oferuje jej wiele dużo bardziej zaawansowanych aparatów.

Miłą niespodzianką jest natomiast możliwość regulacji parametrów czasu migawki i przysłony już po wyzwoleniu rejestracji filmu, co jeszcze w modelu E-M10 II nie było możliwe. Mimo to tryb filmowy nowego bezlusterkowca, nawet mimo obecności trybu 4K, raczej nie znajdzie praktycznego zastosowania w czymkolwiek poza typowo amatorskimi produkcjami, a to głównie ze względu na brak złącza mikrofonowego. Może jednak posłużyć jako druga kamera i narzędzie do filmowania różnego rodzaju przebitek.

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)