Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
74%
Sony A68 to najświeższy powiew w rodzinie SLT. Czy jednak 24-megapikselowa matryca APS-C, system 4D Focus, stabilizacja obrazu i zaawansowana ergonomia przekonają do siebie fotografów?
We wnętrzu modelu A68 znajdziemy 24-megapikselowy przetwornik obrazu APS-C Exmor CMOS, który gwarantuje zakres czułości od ISO 100 do ISO 25 600. Matrycę wspomaga procesor obrazu BIONZ X. Taki duet wraz z opracowanymi przez Sony technologiami reprodukcji szczegółów, kompensacji dyfrakcji oraz redukcji szumów mają dostarczać szczegółowe i wyraziste zdjęcia, nawet podczas fotografowania na wyższych czułościach. Zdjęcia w maksymalnej rozdzielczości będą miały rozmiar 6000 x 4000 (format 3:2).
Szumy i reprodukcja szczegółów
Poziom szumów i reprodukcja szczegółów mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i ze standardowymi ustawieniami oraz dla najniższych ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wszystkich dostępnych ekwiwalentów ISO co 1EV. Wykres przedstawia utratę szczegółów wraz ze wzrostem zaszumienia.
Zdjęcia wykonane na niższych czułościach będą charakteryzować się odpowiednią kontrastowością i szczegółowością, co znajdzie przełożenie w jakości obrazu. Niestety już od ISO 100 zauważymy stopniowy i sukcesywny wzrost zaszumienia. Pierwsze drobne artefakty pojawią się na ISO 800, jednak obraz ciągle będzie prezentował odpowiednią wyrazistość i kolorystykę. Znacznie więcej cyfrowego ziarna zaobserwujemy w przedziale ISO 1600-6400. Problematyczne okażą się także widoczne przebarwienia, jednak obraz wciąż będzie odznaczał się wysoką szczegółowością. Z kolei zakres ISO 12800-25600 to już znaczna przewaga szumów i dużego ziarna. Fotografie wykonane na takich czułościach charakteryzują się małą wyrazistością, niewielkim kontrastem i wysyconą kolorystyką.
Zaszumienie poszczególnych czułości (odszumianie standard / odszumianie wyłączone):
Systemowe odszumianie, choć nieagresywne, w żaden sposób nie wpływa na poprawę jakości zdjęć. Wręcz przeciwnie. Obraz zarejestrowany przy w pełni wyłączonym odszumianiu miał większą szczegółowość i wyrazistość - w niemal całym zakresie czułości matrycy. Dlatego też podczas fotografowania - zwłaszcza w słabych warunkach oświetleniowych - zalecamy wyłączyć systemowe odszumianie obrazu. Dzięki temu otrzymamy zdjęcia bogatsze w detale.
Reprodukcja szczegółów (odszumianie standard / odszumianie wyłączone):
Zakres dynamiczny
Sony A68, jak na amatorską konstrukcję, dostarcza szerokiego zakresu dynamicznego, który będzie odznaczał się zbliżonymi wartościami dla obu formatów plików - zarówno dla RAW jak i JPEG wyniesie 12 EV, co jest bardzo dobrym wynikiem. Niemniej jednak wraz ze zwiększaniem czułości będziemy obserwować sukcesywny spadek zakresu dynamicznego, co jest naturalnym zjawiskiem. Mimo to nie powinniśmy mieć większych problemów podczas pracy w kontrastowo oświetlonych warunkach. Tak w cieniach jak i w jasnych partiach kadru zapisane będą szczegóły fotografowanej sceny - nawet na nieco wyższych czułościach.
Balans bieli
Do wyboru będziemy mieć wszystkie najpopularniejsze ustawienia korekty balansu bieli (światło dzienne, cień, zachmurzone niebo, światło żarowe, cztery rodzaje światła jarzeniowego, lampa błyskowa, ustawienia manualne oraz auto). Co więcej, producent umożliwia wybór zaprogramowanych temperatur barwowych w Kelvinach (od 2500K do 9900K) z bezpośrednim podglądem zmian na ekranie LCD.
Warto pochwalić automatyczny balans bieli, który w kontrolowanych warunkach oświetleniowych poradził sobie całkiem dobrze. Najlepsze i zbliżone do siebie rezultaty osiągnęliśmy podczas fotografowania w świetle jarzeniowym i dziennym. Znacznie słabiej wypadł balans bieli w świetle mieszanym i żarowym - odchylenia kolorystyki rzędu 10.81-13.88 jednostek na skali przestrzeni Lab będą już niestety zauważalne na zdjęciach wykonywanych w normalnych warunkach.
Reprodukcja kolorów
Reprodukcja kolorów to mocna strona nowego Sony A68, choć można zaobserwować minimalną tendencję do cieplejszego odwzorowania barw. Jednak delikatne przesunięcia kolorystyki w pomarańcz i fiolet mieszczą się w akceptowalnych normach skali przestrzeni Lab. Ponadto aparat dobrze poradził sobie z prezentowaniem bieli i szarości.