Budowa i wykonanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Ergonomia:
7.7
Cena / Jakość:
6.5
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
7
Marka:
Sony
Nasza ocena:

74%

Sony A68 to najświeższy powiew w rodzinie SLT. Czy jednak 24-megapikselowa matryca APS-C, system 4D Focus, stabilizacja obrazu i zaawansowana ergonomia przekonają do siebie fotografów?

Autor: Michał Chrzanowski

19 Sierpień 2016
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

 Budowa i wykonanie

Wygląd Sony A68 w żaden sposób nie odbiega od tego, który znamy z wcześniejszych modeli SLT z tej półki cenowej. Korpus oznacza się typowym lustrzankowym designem - bryła jest opływowa, a mimo to wyraźnie zaakcentowana. Ponadto aparat jest estetycznie wykończony i może się podobać. Również nie możemy narzekać na jego gabaryty (142,6 x 104,2 mm i 690 g), choć zestawiając go bezpośrednio z konkurentami zauważymy, że jest wyraźnie większy i cięższy.

Do produkcji korpusu użyto tworzywa sztucznego. Jest to często wykorzystywany materiał, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę pozycjonowanie na rynku. Niestety, podobnie jak w przypadku amatorskiego modelu A58 plastik zastosowano także przy produkcji bagnetu. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że z praktycznego punktu widzenia (szczególnie w amatorskim korpusie) nie będzie to mieć większego znaczenia. Niemniej jednak metalowe bagnety wydają się być dużo bezpieczniejszym i trwalszym rozwiązaniem, zwłaszcza podczas częstej wymiany obiektywów lub podłączenia dużego i ciężkiego zooma.

Na odnotowanie zasługują detale - w szczególności matowe wykończenie plastików i gumowa okładzina, która wyglądem imituje skórę. Dzięki temu aparat prezentuje się dobrze i sprawia wrażenie, że może przetrwać naprawdę wiele. Niestety to tylko pozory. Plastikowy korpus w żaden sposób nie został uszczelniony. Musimy więc uważać w czasie fotografowania w niekorzystnych warunkach pogodowych - nie trudno o przedostanie się do wnętrza kropli wody lub kurzu.

Cieszy natomiast dobre wykonanie klawiszy, pokręteł oraz klapek. Pomimo zastosowanego tworzywa sztucznego, są one dobrze dopasowane i stawiają odpowiedni opór. Co więcej klawisze są wypukłe i dobrze wyczuwalne, co znacznie ułatwia ich użycie, zwłaszcza podczas fotografowania z aparatem zbliżonym do twarzy. Tak więc bez problemu rozpoznamy i wybierzemy odpowiedni klawisz. Nie wszystko jednak wygląda tak kolorowo. Nie spodobał się nam mechanizm blokady pokrętła PASM, który trzeba wcisnąć i przytrzymać, aby móc zmienić tryb pracy.

Sony A68 to dobrze zaprojektowany i wykonany aparat z jedną znaczącą wadą – parametry odchylanego ekranu znacznie odstają od konkurencyjnych modeli

Największą jednak wtopą aparatu jest bez wątpienia ekran LCD. Oczywiście jest on odchylany - o 135° w górę i o 55° w dół, ale jest to chyba jego jedyna zaleta. Zdecydowanie poniżej przeciętnej wypada jego rozmiar (2,7 cala) i rozdzielczość 460 800 punktów. Poza tym, samo wykonanie również pozostawia wiele do życzenia. Ekran wyraźnie odstaje od korpusu, zaś samo odchylanie jest toporne, mało wygodne i dalekie od perfekcji.

Jak przystało na typowego reprezentanta lustrzanek ze średniej półki, w bryłę aparatu wkomponowano lampę błyskową typu pop-up, która podnosi się dosyć wysoko względem korpusu. Korzysta ona ze standardowego sprężynowego mechanizmu - wyzwolenie lampy przebiega szybko i płynnie, a sam system jest precyzyjnie zaprojektowany. Warto również zaznaczyć, że lampa jest bardzo dobrze wpasowana w korpus, dzięki czemu nic nie odstaje, tworząc tym samym zwartą i smukłą konstrukcję.

Na pokładzie znajdziemy także standardowe złącza: microHDMI, gniazdo mikrofonu, micro USB, standardową stopkę akcesoriów i slot na kartę SD. Niestety, co dość zaskakujące, zabrakło łączności Wi-Fi i NFC, które są już standardowym wyposażeniem konkurencyjnych modeli lustrzanek. Warto natomiast pochwalić gumowe zaślepki złączy, które dobrze przylegają do obudowy i łatwo się zdejmują.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły