Pentax *ist DS - test

Zaprezentowany we wrześniu 2004 roku Pentax *ist DS był pierwszą lustrzanką cyfrową na karty SD. Pomyślany jako młodszy brat wcześniejszego *ista D miał być sprzedawany równocześnie z poprzednikiem, ale skierowano go do nieco innego klienta docelowego. Jak sprawuje się w praktyce? Zapraszamy do lektury naszego testu.

Autor: Łukasz Kacperczyk

24 Marzec 2005
Artykuł na: 49-60 minut

5. Menu aparatu i tryby odtwarzania

Menu Pentaksa *ist DS zostało podzielone na cztery zakładki: rejestracji, odtwarzania, setupu i funkcji użytkownika.

Zakładka trybu rejestracji rozciąga się na dwa ekrany, na których ustawiamy odpowiednio:

  • tonację obrazu (naturalną lub nasyconą)
  • rozdzielczość (6 MP, 4 MP i 1,5 MP)
  • kompresję (3 poziomy plus RAW)
  • nasycenie kolorów (5 pozycji)
  • poziom wyostrzenia (5 pozycji)
  • kontrast (5 pozycji)
  • ustawienia natychmiastowego podglądu (1, 3, 5 s lub wyłączony)
  • auto bracketing
  • rodzaj pomiaru ekspozycji (16-segmentowy, centralnie ważony, punktowy)
  • punkt AF (auto, jeden z 11 punktów do wyboru, punkt centralny)
  • kompensację siły błysku

Jak widać na zamieszczonym powyżej zdjęciu, wybór rodzaju pomiaru światła i punktu AF został schowany na drugim ekranie zakładki rejestracji, co znacznie utrudnia korzystanie z tych możliwości. Dla wielu użytkowników może być to poważna wada.

Ustawienia odtwarzania mieszczą się na jednym ekranie i są dość skromne. Do wyboru mamy:

  • sposób wyświetlania w trybie odtwarzania (patrz niżej)
  • możliwość włączenia sygnalizacji "przepalonych" świateł (w trybie natychmiastowego podglądu lub w trybie natychmiastowego podglądu i w trybie odtwarzania)
  • filtry cyfrowe (cz-b, sepia, miękki rysunek, regulacja "wyszczuplenia") - aktywowane również w trybie odtwarzania przyciskiem funkcyjnym
  • slideshow (3, 5, 10 lub 15 s)

Menu setupu nie zmieściło się na dwóch ekranach - ostatnie ustawienie (powrót do ustawień domyślnych) znalazło się samotnie na trzecim. W kolejności:

  • formatowanie karty
  • sygnał dźwiękowy (włączony / wyłączony)
  • sposób wyświetlana daty i godziny
  • czas w różnych miejscach świata
  • język (10 do wyboru)
  • wyświetlanie szczegółowych informacji o aktualnych ustawieniach i zastosowaniu danego trybu pracy po włączeniu aparatu lub zmianie trybu ekspozycji
  • jasność monitora LCD
  • system wyjścia sygnału wideo (PAL / NTSC)
  • tryb transferu danych (do komputera lub drukarki)
  • czas bezczynności, po jakim aparat sam się wyłączy (1, 3, 5, 10, 30 min lub opcja wyłączona)
  • numerowanie zdjęć - ciągłe lub od początku po włożeniu nowej karty
  • podnoszenie lustra w celu wyczyszczenia matrycy
  • powrót do ustawień fabrycznych (poza datą i godziną, językiem, systemem wideo i ustawieniami czasu światowego)

Jedyną wadą, którą można wytknąć systemowi ustawień menu setupu jest umieszczenie w nim regulacji jasności monitora LCD - bardziej logicznym miejscem byłaby chyba zakładka trybu odtwarzania.

Menu ustawień użytkownika Pentaksa *ist DS prezentuje się imponująco - mamy do wyboru aż 19 opcji, w tym kilka dość kluczowych dla miłośników tego systemu. W kolejności:

  • aktywacja menu ustawień użytkownika
  • redukcja szumów przy długich czasach
  • skok zmiany ustawień ekspozycji (1/2 EV lub 1/3 EV)
  • automatyczna korekta czułości przy wyjściu poza zakres dostępnych pozycji przysłony i czasów migawki (opcja wyłączona, maks. ISO 1600 lub 3200)
  • ostrzeżenie w wizjerze o ustawieniu czułości powyżej ustalonej wartości (ISO 400, 800, 1600 lub 3200 - ta ostatnia opcja trochę dziwi, gdyż aparat nie ma czułości wyższej niż ISO 3200), oczywiście można je wyłączyć
  • możliwość sprzężenia pomiaru matrycowego z aktywnym punktem AF
  • czas aktywności światłomierza (3, 10 lub 30 s)
  • połączenie blokady ostrości z blokadą ekspozycji
  • możliwość zamiany wyświetlania ilości zdjęć, które jeszcze się zmieszczą na karcie na ilość klatek, które można wykonać w trybie zdjęć seryjnych po naciśnięciu spustu migawki do połowy
  • możliwość aktywacji pomiaru odległości przyciskiem "OK" (spust do połowy nie włącza wówczas AF-u) lub aktywacji trybu MF przez czas, kiedy naciskamy przycisk "OK"
  • włączanie / wyłączanie podświetlania aktywnego punktu AF na matówce
  • włączanie / wyłączanie aktywacji systemu AF podczas pracy z pilotem
  • aktywacja potwierdzenia ostrości podczas pracy z obiektywami na gwint M42 (przez przejściówkę)
  • aktywacja możliwości zwolnienia migawki, kiedy przysłona jest ustawiona w innej pozycji niż "A" (np. kiedy obiektyw nie ma styków informacyjnych)
  • aktywacja możliwości zwolnienia migawki podczas ładowania lampy
  • aktywacja wyświetlania histogramu w trybie natychmiastowego podglądu
  • ustawienie pierwszej wartości powiększania obrazu w trybie odtwarzania - 1,2, 2, 4, 8 lub 12 razy
  • możliwość ustawienia ręcznego pomiaru balansu bieli tylko z obszaru punktowego pomiaru ekspozycji
  • przestrzeń barw (sRGB lub AdobeRGB)
  • powrót do ustawień fabrycznych

Jak widać, mamy tu do czynienia z mieszanką opcji typowo amatorskich (np. ostrzeżenie o ustawieniu czułości innej niż zazwyczaj używamy) i niezwykle ciekawych oraz przydatnych możliwości (możliwość zmierzenia balansu bieli z punktu spota - znacznie przyśpieszy pracę, kiedy trudno jest wypełnić wizjer białą powierzchnią). Dla wielu miłośników systemu Pentaksa najważniejsza jest chyba możliwość aktywacji zwolnienia migawki z obiektywami bez styków informacyjnych - ale o tym więcej w kolejnej części testu.

Czas na krótkie omówienie menu aktywowanego przyciskiem funkcyjnym. Na pierwszym ekranie widzimy ikonki balansu bieli, trybu fotografowania, czułości i trybu flasha.

Balans bieli:

  • auto
  • słońce
  • cień
  • chmury
  • światło jarzeniowe (3 ustawienia)
  • światło żarowe
  • flash
  • ustawienie użytkownika

Tryby fotografowania:

  • zdjęcia pojedyncze
  • zdjęcia seryjne
  • samowyzwalacz
  • samowyzwalacz z 2-sekundowym opóźnieniem i wstępnym podnoszeniem lustra
  • pilot
  • pilot z 3-sekundowym opóźnieniem
  • auto bracketing

Czułość:

  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200

Tryb flasha:

  • auto
  • błysk wymuszony
  • auto z redukcją czerwonych oczu
  • błysk wymuszony z redukcją czerwonych oczu

W trybie odtwarzania menu aktywowane przyciskiem funkcyjnym umożliwia zmianę parametrów druku bezpośredniego, wybranie filtru cyfrowego i slideshow.

Pentax *ist DS oferuje użytkownikowi pięć podstawowych, statycznych trybów odtwarzania: samo zdjęcie (z możliwością ustawienia podświetlania przepalonych świateł), zdjęcie z histogramem, miniaturka ze wszystkimi informacjami na temat parametrów zdjęcia, indeks 9 zdjęć oraz powiększenie do 12 razy. Trzeba przyznać, że jeśli chodzi o przeglądanie wykonanych zdjęć, *ist DS sprawuje się znakomicie. Dwunastokrotne powiększenie robi wrażenie i pozwala na rzeczywiście dość dokładną ocenę fotografii, a szybki procesor umożliwia płynne i szybkie zmiany powiększenia oraz nawigowanie po różnych fragmentach obrazu.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)