Pentax *ist DS - test

Zaprezentowany we wrześniu 2004 roku Pentax *ist DS był pierwszą lustrzanką cyfrową na karty SD. Pomyślany jako młodszy brat wcześniejszego *ista D miał być sprzedawany równocześnie z poprzednikiem, ale skierowano go do nieco innego klienta docelowego. Jak sprawuje się w praktyce? Zapraszamy do lektury naszego testu.

Autor: Łukasz Kacperczyk

24 Marzec 2005
Artykuł na: 49-60 minut

5. Menu aparatu i tryby odtwarzania

Menu Pentaksa *ist DS zostało podzielone na cztery zakładki: rejestracji, odtwarzania, setupu i funkcji użytkownika.

Zakładka trybu rejestracji rozciąga się na dwa ekrany, na których ustawiamy odpowiednio:

  • tonację obrazu (naturalną lub nasyconą)
  • rozdzielczość (6 MP, 4 MP i 1,5 MP)
  • kompresję (3 poziomy plus RAW)
  • nasycenie kolorów (5 pozycji)
  • poziom wyostrzenia (5 pozycji)
  • kontrast (5 pozycji)
  • ustawienia natychmiastowego podglądu (1, 3, 5 s lub wyłączony)
  • auto bracketing
  • rodzaj pomiaru ekspozycji (16-segmentowy, centralnie ważony, punktowy)
  • punkt AF (auto, jeden z 11 punktów do wyboru, punkt centralny)
  • kompensację siły błysku

Jak widać na zamieszczonym powyżej zdjęciu, wybór rodzaju pomiaru światła i punktu AF został schowany na drugim ekranie zakładki rejestracji, co znacznie utrudnia korzystanie z tych możliwości. Dla wielu użytkowników może być to poważna wada.

Ustawienia odtwarzania mieszczą się na jednym ekranie i są dość skromne. Do wyboru mamy:

  • sposób wyświetlania w trybie odtwarzania (patrz niżej)
  • możliwość włączenia sygnalizacji "przepalonych" świateł (w trybie natychmiastowego podglądu lub w trybie natychmiastowego podglądu i w trybie odtwarzania)
  • filtry cyfrowe (cz-b, sepia, miękki rysunek, regulacja "wyszczuplenia") - aktywowane również w trybie odtwarzania przyciskiem funkcyjnym
  • slideshow (3, 5, 10 lub 15 s)

Menu setupu nie zmieściło się na dwóch ekranach - ostatnie ustawienie (powrót do ustawień domyślnych) znalazło się samotnie na trzecim. W kolejności:

  • formatowanie karty
  • sygnał dźwiękowy (włączony / wyłączony)
  • sposób wyświetlana daty i godziny
  • czas w różnych miejscach świata
  • język (10 do wyboru)
  • wyświetlanie szczegółowych informacji o aktualnych ustawieniach i zastosowaniu danego trybu pracy po włączeniu aparatu lub zmianie trybu ekspozycji
  • jasność monitora LCD
  • system wyjścia sygnału wideo (PAL / NTSC)
  • tryb transferu danych (do komputera lub drukarki)
  • czas bezczynności, po jakim aparat sam się wyłączy (1, 3, 5, 10, 30 min lub opcja wyłączona)
  • numerowanie zdjęć - ciągłe lub od początku po włożeniu nowej karty
  • podnoszenie lustra w celu wyczyszczenia matrycy
  • powrót do ustawień fabrycznych (poza datą i godziną, językiem, systemem wideo i ustawieniami czasu światowego)

Jedyną wadą, którą można wytknąć systemowi ustawień menu setupu jest umieszczenie w nim regulacji jasności monitora LCD - bardziej logicznym miejscem byłaby chyba zakładka trybu odtwarzania.

Menu ustawień użytkownika Pentaksa *ist DS prezentuje się imponująco - mamy do wyboru aż 19 opcji, w tym kilka dość kluczowych dla miłośników tego systemu. W kolejności:

  • aktywacja menu ustawień użytkownika
  • redukcja szumów przy długich czasach
  • skok zmiany ustawień ekspozycji (1/2 EV lub 1/3 EV)
  • automatyczna korekta czułości przy wyjściu poza zakres dostępnych pozycji przysłony i czasów migawki (opcja wyłączona, maks. ISO 1600 lub 3200)
  • ostrzeżenie w wizjerze o ustawieniu czułości powyżej ustalonej wartości (ISO 400, 800, 1600 lub 3200 - ta ostatnia opcja trochę dziwi, gdyż aparat nie ma czułości wyższej niż ISO 3200), oczywiście można je wyłączyć
  • możliwość sprzężenia pomiaru matrycowego z aktywnym punktem AF
  • czas aktywności światłomierza (3, 10 lub 30 s)
  • połączenie blokady ostrości z blokadą ekspozycji
  • możliwość zamiany wyświetlania ilości zdjęć, które jeszcze się zmieszczą na karcie na ilość klatek, które można wykonać w trybie zdjęć seryjnych po naciśnięciu spustu migawki do połowy
  • możliwość aktywacji pomiaru odległości przyciskiem "OK" (spust do połowy nie włącza wówczas AF-u) lub aktywacji trybu MF przez czas, kiedy naciskamy przycisk "OK"
  • włączanie / wyłączanie podświetlania aktywnego punktu AF na matówce
  • włączanie / wyłączanie aktywacji systemu AF podczas pracy z pilotem
  • aktywacja potwierdzenia ostrości podczas pracy z obiektywami na gwint M42 (przez przejściówkę)
  • aktywacja możliwości zwolnienia migawki, kiedy przysłona jest ustawiona w innej pozycji niż "A" (np. kiedy obiektyw nie ma styków informacyjnych)
  • aktywacja możliwości zwolnienia migawki podczas ładowania lampy
  • aktywacja wyświetlania histogramu w trybie natychmiastowego podglądu
  • ustawienie pierwszej wartości powiększania obrazu w trybie odtwarzania - 1,2, 2, 4, 8 lub 12 razy
  • możliwość ustawienia ręcznego pomiaru balansu bieli tylko z obszaru punktowego pomiaru ekspozycji
  • przestrzeń barw (sRGB lub AdobeRGB)
  • powrót do ustawień fabrycznych

Jak widać, mamy tu do czynienia z mieszanką opcji typowo amatorskich (np. ostrzeżenie o ustawieniu czułości innej niż zazwyczaj używamy) i niezwykle ciekawych oraz przydatnych możliwości (możliwość zmierzenia balansu bieli z punktu spota - znacznie przyśpieszy pracę, kiedy trudno jest wypełnić wizjer białą powierzchnią). Dla wielu miłośników systemu Pentaksa najważniejsza jest chyba możliwość aktywacji zwolnienia migawki z obiektywami bez styków informacyjnych - ale o tym więcej w kolejnej części testu.

Czas na krótkie omówienie menu aktywowanego przyciskiem funkcyjnym. Na pierwszym ekranie widzimy ikonki balansu bieli, trybu fotografowania, czułości i trybu flasha.

Balans bieli:

  • auto
  • słońce
  • cień
  • chmury
  • światło jarzeniowe (3 ustawienia)
  • światło żarowe
  • flash
  • ustawienie użytkownika

Tryby fotografowania:

  • zdjęcia pojedyncze
  • zdjęcia seryjne
  • samowyzwalacz
  • samowyzwalacz z 2-sekundowym opóźnieniem i wstępnym podnoszeniem lustra
  • pilot
  • pilot z 3-sekundowym opóźnieniem
  • auto bracketing

Czułość:

  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200

Tryb flasha:

  • auto
  • błysk wymuszony
  • auto z redukcją czerwonych oczu
  • błysk wymuszony z redukcją czerwonych oczu

W trybie odtwarzania menu aktywowane przyciskiem funkcyjnym umożliwia zmianę parametrów druku bezpośredniego, wybranie filtru cyfrowego i slideshow.

Pentax *ist DS oferuje użytkownikowi pięć podstawowych, statycznych trybów odtwarzania: samo zdjęcie (z możliwością ustawienia podświetlania przepalonych świateł), zdjęcie z histogramem, miniaturka ze wszystkimi informacjami na temat parametrów zdjęcia, indeks 9 zdjęć oraz powiększenie do 12 razy. Trzeba przyznać, że jeśli chodzi o przeglądanie wykonanych zdjęć, *ist DS sprawuje się znakomicie. Dwunastokrotne powiększenie robi wrażenie i pozwala na rzeczywiście dość dokładną ocenę fotografii, a szybki procesor umożliwia płynne i szybkie zmiany powiększenia oraz nawigowanie po różnych fragmentach obrazu.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)