Optyka

Zaprezentowany latem 2015 roku Ricoh GR II to na pierwszy rzut oka niewielka aktualizacja względem poprzedniego modelu. Chętnie wybierany przez fotografów ulicznych aparat otrzymał jednak szereg ciekawych usprawnień, w tym między innymi łączność bezprzewodową. Przyjrzeliśmy się im bliżej. Aparat przeszedł też procedurę testową w naszym laboratorium.

Autor: Maciej Luśtyk

9 Styczeń 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

5. Optyka

W modelu GR II mamy do czynienia z tym samym co u poprzednika, stałoogniskowym, wysuwanym z korpusu obiektywem. Nominalna ogniskowa 18,3 milimetra daje taki sam kąt widzenia, jak obiektyw 28 mm w przypadku matrycy pełnoklatkowej. Jego światłosiła to f/2,8 a na układ optyczny składa się 7 soczewek w 5 grupach, z których dwie to soczewki asferyczne, a jedna została wykonana ze szkła HLD o obniżonym współczynniki dyspersji. Całość uzupełnia 9-listkowa przysłona i wbudowany filtr neutralnie szary.

Jak widać na poniższym wykresie, pliki JPEG zostały doskonale skorygowane i na zdjęciach nie powinniśmy zauważać widocznej różnicy w rozdzielczości między środkiem, a brzegami kadru. W całym zakresie przysłon uzyskamy wysoką rozdzielczość rzędu 68 lp/mm (dla wykresu MTF 10%). Najwyższą jakość obrazu uzyskamy fotografując z użyciem przysłon w zakresie f/4-5.6.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Jako że pliki JPEG były bardzo mocno zoptymalizowane, postanowiliśmy sprawdzić jak sprawa wygląda w przypadku RAW-ów. Tutaj też czekała miła niespodzianka. Na maksymalnym otworze względnym przysłony aparat radzi sobie po rewelacyjnie. W centrum kadru notujemy 43 lp/mm, a w brzegach 28 lp/mm. Na kolejnych przysłonach centrum kadru nadal prezentuje się bardzo dobrze, a rozdzielczość na brzegach jeszcze lepiej - po przymknięciu do f/4 notujemy wartości rzędu 36 lp/mm. Dalej jakość obrazu nieco spada, jednak nawet przy maksymalnie domkniętej przysłonie (f/16) pozostaje powyżej granicy akceptowalności, która dla matryc o rozmiarze APS-C wynosi 17 lp/mm.

Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Dystorsja, aberracja i winietowanie

Winietowanie nie jest najmocniejszą stroną nowej propozycji japońskiego producenta. Na wszystkich przysłonach obserwujemy spadek światła w brzegach kadru na poziomie około 1 EV. Nie jest to wynik dyskwalifikujący Ricoha, ale do ideału jest daleko. Całe szczęście taki poziom winietowania jest łatwy do poprawienia w procesie postprodukcji.

Aparat bardzo dobrze radzi sobie z dystorsją w przypadku plików JPEG. Delikatna dystorsja beczkowata widoczna będzie jedynie w przypadku zdjęć równych powierzchni z bliskiej odległości, choć i tak nie zawsze. Przyszli użytkownicy nie powinni się więc specjalnie martwić o tę wadę.

Również pod względem aberracji chromatycznej obiektyw został dobrze skorygowany. Maksymalne odchylenie kolorów rzędu 0,6 piksela zaobserwujemy na brzegach kadru, oraz na górze i dole w środkowej części kadru. Aberracja, w większości przypadków będzie widoczna jednak dopiero podczas oglądania zdjęcia w maksymalnym powiększeniu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Odblaski

Obiektyw Ricoha GR w większosci sytuacji dobrze radzi sobie ze światłem w kontrze pracą w mocnym słońcu, niekiedy jednak, zwłaszcza w przypadku mocniejszego domknięcia przysłony, gdzie źródło światła będzie znajdować się w okolicy krawędzi kadru, na zdjęciach zaczną uwidaczniać się nieprzyjemne odbicia światła i flary.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Bokeh

Dzięki świetle f/2.8, dużej matrycy i 9-listkowej przysłonie jesteśmy w stanie uzyskać małą głębię ostrości i plastyczne rozmycie na zdjęciach.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
18
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
28
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)