Pentax K-3 II - Jakość zdjęć

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7
Marka:
Pentax
Nasza ocena:

75%

Pół roku temu Pentax zaprezentował najnowszą, flagową lustrzankę APS-C, wyposażoną w 24-megapikselowy przetwornik obrazu, usprawniony autofokus, szybki tryb seryjny i stabilizację matrycy. Otrzymujemy też tryb Pixel Shift Resolution, który pozwala na wykonywanie zdjęć wysokiej rozdzielczości, wykorzystując przesunięcie matrycy. Zobaczcie jak aparat sprawdził się w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

20 Listopad 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 


Aparat jest nowością, więc pliki RAW z tego aparatu nie są jeszcze wspierane przez nasz program laboratoryjny DxO Analyzer. W związku z tym podstawowe testy jakości obrazu przeprowadzone zostały na oryginalnych plikach JPEG prosto z aparatu.

Aparat wyposażono w 24,35-megapikselową matrycę CMOS bez filtra dolnoprzepustowego, wspomaganą procesorem obrazu Prime III. To ten sam zestaw, który oferował poprzednik, dlatego pod względem jakości niewiele się zmieniło. Mimo wszystko matryca Pentaxa i tak oferuje obecnie chyba najbardziej szczegółowy obraz ze wszystkich konstrukcji APS-C na rynku. Ilość detali robi wrażenie, a obraz pozostaje szczegółowy nawet na najwyższych czułościach. Bardziej widoczny spadek jakości zauważymy dopiero przy wartości ISO 3200, ale aż do ISO 12800 zdjęcia będą w pełni akceptowalne. Problemem jest jednak fakt, że już od wartości ISO 1600 na obrazie pojawia się czerwona dominanta (co ciekawe nieobecna przy wartości ISO 12800]. W niektórych warunkach może się ona uwidaczniać na zdjęciach. Szkoda, że Pentax nie może poradzić sobie z problemem, który inni producenci rozwiązali już dawno temu.

Zdjęcia możemy zapisać w maksymalnej rozdzielczości 6016 x 4000 w formacie 3:2, co pozwoli na wykonanie wysokiej jakości wydruków 300 dpi nawet o wymiarach 51 x 35 cm. Szkoda, że producent nie umożliwia fotografowania w innych formatach, tak jak możemy to robić na przykład w modelu Canon 760D.

Nasze możliwości poszerza wspomniana już wcześniej opcja Pixel Shift Resolution, która za pomocą wykonania 4 ujęć z przesunięciem matrycy pozwala na wykonanie zdjęcia o większej rozdzielczości. Fotografie w tym trybie charakteryzują się wyraźnie większą szczegółowością, a dodatkowo uzyskamy w ten sposób świetne wyniki na wyższych czułościach. Niestety, aby efektywnie korzystać z tego trybu, podobnie jak w przypadku analogicznej konstrukcji Olympusa skazani jesteśmy na statyw i nieruchome kadry. Fani krajobrazu, architektury i fotografii produktowej będą jednak zachwyceni.

Całkiem dobrze prezentuje się także kwestia szumów, które nawet na wyższych czułościach nie wpływają w dużym stopni na szczegółowość obrazu. Nie obserwujemy też mocno widocznych wielokolorowych przebarwień. Niestety sama struktura szumu nie jest zbyt przyjemna dla oka, a włączenie systemowego odszumiania w niewielkim stopniu wpływa na obraz. Pochwalić należy też systemowe wyostrzanie obrazu, które nawet przy maksymalnych wartościach oferuje naturalne efekty.

Szumy i reprodukcja szczegółów


Ustawienia standardowe:

Zobacz wszystkie zdjęcia (10)

Odszumianie na minimum:

Zobacz wszystkie zdjęcia (10)

Reprodukcja szczegółów:

Zobacz wszystkie zdjęcia (10)

Reprodukcja szczegółów (odszumianie minimum)

Zobacz wszystkie zdjęcia (10)

Reprodukcja szczegółów w trybie Pixel Shift Resolution

Zobacz wszystkie zdjęcia (10)

Wyostrzanie systemowe:

Zobacz wszystkie zdjęcia (5)


Poziom szumów i reprodukcja szczegółów mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i ze standardowymi ustawieniami oraz dla najniższych ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wszystkich dostępnych ekwiwalentów ISO co 1 EV. Wykres przedstawia utratę szczegółów wraz ze wzrostem zaszumienia.

Reprodukcja kolorów
Pentax K-3 II dobrze poradził sobie z reprodukcją kolorów. Niewielkie odchylenia nie będą widocznie wpływały na kolorystykę zdjęć JPEG.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Test reprodukcji kolorów wykonywany jest na tablicy kolorów oświetlonej światłem dziennym 5000K przy zdefiniowanym balansie bieli na wzorzec (CBL Lens).

Jakość zdjęć plenerowych
W większości przypadków aparat pozwoli nam na wykonanie dobrych jakościowo, bogatych w szczegóły zdjęć, o wiarygodnych kolorach i ładnym kontraście. Problematyczny bywa niekiedy tylko system pomiaru światła, który w przypadku dynamicznie oświetlonych i kontrastowych scen ma nieraz problemy z dobraniem właściwej ekspozycji i tendencje do lekkiego prześwietlania zdjęć.

Podsumowanie tej części:
+ wysoka jakość zdjęć
+ szczegółowość obrazu na wysokich czułościach
+ wyostrzanie systemowe

- czerwona dominanta pojawiająca się powyżej wartości ISO 800
- nieprzyjemne dla oka szumy

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)