Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Fujifilm wprowadził na rynek następce popularnego modelu X20. Wraz z nowym modelem otrzymujemy szereg nowości, ale czy wystarczy to by godnie zastąpić poprzednika i konkurować z aparatami innych producentów? Zobaczmy jak Fujifilm X30 poradził sobie w naszym teście.
X30, tak jak jego poprzednik został wyposażony w obiektyw Fujinon z 4-krotnym zoomem optycznym, o świetle f/2.0-2.8 i ekwiwalencie 28-112mm. Szeroki zakres ogniskowych zapewnia uniwersalne spektrum zastosowań. Szczególnie jasność obiektywu zasługuje na pochwałę. Przysłona f/2.8 przy dłuższych ogniskowych zapewnia komfort pracy i umożliwia uzyskanie bardzo ładnej głębi ostrości.
Obiektyw jest zbudowany z 11 elementów w 9 grupach, w skład których wchodzą soczewki asferyczne. Obiektyw został także wyposażony w siedmio-listkową przysłonę, która daje bardzo ładne, okrągłe bokeh.
Na uwagę zasługuje tryb Super Macro pozwalający na ostrzenie już od 1 cm. Fani fotografowania przyrody w mikro skali będą zachwyceni.
Rozdzielczość
Ogólna charakterystyka rozdzielczości (MTF) dla pliku JPEG, dla każdej przysłony wypada nieco lepiej niż u poprzednika. Najbardziej szczegółowy obraz uzyskamy fotografując na najszerzej otwartej przysłonie. Przy najkrótszej ogniskowej zauważymy niewielką różnice w ostrości między środkiem, a brzegami kadru. Na dłuższych ogniskowych obiektyw gwarantuje uzyskanie ostrego obrazu zarówno w środku jak i na brzegach kadru. Jedynie przy przysłonie f/11 i ogniskowej 28mm jakość obrazu spada w okolice granicy przyzwoitości. Niepokoi też fakt, że widać dość znaczny spadek jakości z każdą kolejna przysłoną.
Dystorsja
Obiektyw świetnie sprawdza się natomiast pod względem winietowania, dystorsji i aberracji chromatycznej. Wymienione czynniki prawie nie występują, albo są bardzo dobrze skorygowane w pliku JPEG. Dystorsja beczkowa przy najkrótszej ogniskowej wynosi jedynie 0.29% będąc niezauważalną gołym okiem.
Aberracja
Znaczącej aberracji chromatycznej w zasadzie nie uświadczymy przy żadnej ogniskowej.
Winietowanie
W kwestii winietowania obiektyw również wypada wzorowo. W najgorszym wypadku, przy ogniskowej 28 mm i przysłonie f/2.0, różnica pomiędzy środkiem a brzegami kadru wynosi 13%, co przekłada się na 0.20 EV. Na wyższych przysłonach i dłuższych ogniskowych winietowanie praktycznie nie istnieje.
Odblaski
Obiektyw nieźle radzi sobie przy fotografowaniu pod słońce. Niestety wciąż gdzieniegdzie pojawiają się bliki i flary, jednak nie jest to częste zjawisko, a ogólna kontrastowość zdjęć robionych w świetle kontrowym prezentuje się dobrze. Jest to krok naprzód względem poprzednika, podczas pracy z którym wiele osób narzekało na bardzo często pojawiające się odblaski.
Bokeh
Dzięki możliwości robienia zdjęć na szeroko otwartej przysłonie przy długich ogniskowych, jesteśmy w stanie uzyskać bardzo ładne bokeh jak na stosunkowo małą matrycę. Podobny efekt uzyskamy fotografując z bliska w trybie Super Makro. Poniżej prezentujemy przykładowe bokeh uzyskane za pomocą Fujifilm X30.
+ jasny obiektyw
+ uniwersalny zakres ogniskowych
+ tryb Makro
+ bokeh
+ znikoma dystorsja, aberracja i winietowanie
- odblaski
- spadek rozdzielczości przy kolejnych przysłonach