Canon PowerShot G16 - Optyka

Canon był jedną z pierwszych firm, która zaprezentowała zaawansowany kompakt, z dużymi możliwościami. Najnowsza wersja tej koncepcji, czyli PowerShot G16 oferuje uniwersalny zakres ogniskowych, dobrą światłosiłę i stosunkowo niewielkie wymiary. Zobaczcie jak ta propozycja poradziła sobie w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

25 Październik 2013
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Canon PowerShot G16 został wyposażony w obiektyw o zakresie ogniskowych 6,1-30,5mm ekwiwalent 28-140mm i świetle f/1,8-2,8. Dzięki takiej optyce uzyskujemy uniwersalny aparat, który nie odbiega pod tym względem konkurencji.

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Obiektyw Canona bardzo dobrze współpracuje z matrycą o rozdzielczości 13-megapikseli. Użytkownik może cieszyć się dobrej jakości zdjęciami praktycznie na każdej przysłonie. Dotyczy to zarówno oglądania zdjęć na komputerze, jak i odbitek w formacie 20x30 cm.

Aberracja chromatyczna

Testowany obiektyw przyzwoicie radzi sobie aberrację chromatyczną. A jest to wada niezwykle trudna do skorygowania w tak małej optyce. Aberracja jest widoczna tuż poza centrum kadru. Nie jest na poziomie nieakceptowalnym, a raczej mało widocznym nawet na ekranie komputera.

rozkład aberracji chromatycznej dla f/1,8 i ekwiwalentu 28mm
rozkład aberracji chromatycznej dla f/2,8 i ekwiwalentu 140mm

Winietowanie

Obiektyw G16 przyzwoicie radzi sobie także z winietowaniem. Wada ta ma niewielki wpływ na obraz na pełnym otworze przysłony. Zauważymy ją tylko dla przysłony f/1,8, warto jednak zaznaczyć, że wartość 0,2 EV nie dyskwalifikuje użyteczności tej przysłony. Na f/2,8 wyniki ulegają znacznej poprawie.

winietowanie dla f/1,8 dla ekwiwalentu 28mm
winietowanie dla f/2,8 dla ekwiwalentu 28mm
winietowanie dla f/2,8 dla ekwiwalentu 140mm

Dystorsja

Dystorsja zmienia się wraz ze wzrostem ogniskowej. Na najszerszym kącie jest wyraźnie widoczna dystorsja beczkowa, która nawet w przypadku plików JPEG będzie wymagała ingerencji w programie graficznym. W przypadku środka skali ogniskowej profil dystorsji zaczyna się zmieniać w kierunku jej poduszkowej odmiany. Podobnie wygląda sytuacja na najdłuższej ogniskowej. Warto jednak zaznaczyć, że występuje ona w niewielkim stopniu, praktycznie nie zauważalnym na zdjęciach.

dystorsja dla ekwiwalentu 28mm
dystorsja dla ekwiwalentu 140mm

Stabilizacja

Canon PowerShot G16 został wyposażony w system stabilizacji optycznej. Stabilizacja całkiem dobrze radzi sobie w przypadku filmowania, dzięki czemu możemy nakręcić dobre ujęcia bez korzystania ze statywu. W teście stabilizacji w trybie fotografowania system stabilizacji optycznej umożliwia wydłużenie czasu o około 2 EV, co jest przyzwoitym wynikiem dla ogniskowych powyżej 100mm.

Odblaski

Canon PowerShot G16 przyzwoicie radzi sobie z pracą pod ostre światło. Nie możemy narzekać na wyraźny spadek kontrastu i nasycenia w zdjęciu. Bliki jeżeli już się pojawiają są przyjemne dla oka i nie szpecą obrazu.

1/1250 s, f/4.0, ISO 100
1/2000 s, f/2.2, ISO 80

Podsumowanie

Canon PowerShot G16 w połączeniu obiektywem japońskiego producenta radzi sobie bardzo dobrze. Nie możemy narzekać na osiągi, które daje zestaw. Szkoda, że na szerokim kącie mamy do czynienia z wyraźną dystorsją beczkową.

+ rozdzielczość zestawu

+ aberracja chromatyczna

+ winietowanie

+ odblaski

+ przyzwoita praca pod ostre światło

- widoczna dystorsja na najszerszej ogniskowej

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)