Test odpornych kompaktów 2013 - część 1 - Panasonic Lumix FT5, Olympus Tough TG-2, Sony Cyber-shot TX30

Lato już w pełni, niedługo nadejdzie czas wakacyjnych wypraw, które obfitują w wiele fotograficznych okazji. Większość aparatów nie jest w stanie znieść trudów spływów kajakowych, wspinaczki, jazdy na rowerze czy kontaktu z najmłodszymi. Na szczęście na rynku jest kilka odpornych kompaktów, które idealnie nadają się do takich celów. Zapraszamy do lektury pierwszej części tegorocznej edycji testu wytrzymałych aparatów kompaktowych.

Autor: Patryk Wiśniewski

21 Czerwiec 2013
Artykuł na: 49-60 minut

2. Olympus Tough TG-2

Olympus TG-2 to druga odsłona flagowego modelu serii Tough. Kompakt został wyposażony w 12-megapikselową matrycę BSI. Aparat jest oczywiście odporny na upadki, mróz, zgniatanie oraz wodoszczelny.

  • matryca 12-megapikseli BSI CMOS 1/2,3 cala
  • obiektyw 25-100 milimetrów (4-krotny zoom) f/2.0-4.9
  • 3-calowy ekran OLED
  • wodoodporny, pyłoodporny, wstrząsoodporny oraz odporny na mróz
  • filmy HD
  • cena ok. 1500-1700zł

Budowa, ergonomia i obsługa

Olympus TG-2 swoim wyglądem od razu informuje nas o tym, że mamy do czenienia z odpornym aparatem. Czarna zwarta obudowa, śruby oraz odróżniający się kolor obudowy obiektywu. Wyraźnie zaznaczony chwyt został pokryty antypoślizgową gumą, dzięki czemu nawet pod wodą aparat zapewnia nam wygodny chwyt.

Na dość dużej obudowie tego modelu znalazł się włącznik, spust migawki, klawisze zoom, REC, tarcza trybów ekspozycji, klawisz trybu odtwarzania oraz nawigator.

Propozycja japońskiego producenta jest wyjątkowo odporna. Wytrzyma upadek z wysokości 2 metrów, mróz do - 10 stopni C, przetrwa nacisk do 100kg, a jego użytkownik może się swobodnie zanurzyć nawet na głębokość 15m.

Obudowa aparatu została wykonana z tworzyw sztucznych wysokiej jakości, więc do jakości wykonania nie możemy mieć najmniejszych zastrzeżeń.

Wielka szkoda, że producent dodaje do swojego aparatu pasek, który w tym przypadku nie jest najlepszym wyborem. Dość szeroki parciany pasek nie został wyposażony w ogranicznik, co nie pomaga pod wodą. Dodatkowo nie możemy zacisnąć wąsko paska, ponieważ został zszyty w miejscu, które to uniemożliwia.

Klapki sprawiają tak jak cały aparat solidne wrażenie. Jedynym minusem są blokady zwalniające, które są bardzo małe. W związku z tym dosyć ciężko się je obsługuje. Ich mocowanie zostało wyposażone w sprężynkę, dzięki czemu mamy do nich łatwy dostęp.

Złącza zostały uszczelnione gumą, która ściśle do nich przylega i uniemożliwia dostęp wody w przypadku zanurzenia. Przed nurkowaniem warto przyjrzeć się czy klapki i blokady są szczelnie zamknięte oraz czy nie dostał się jakieś ziarenko piasku lub włoś, który spowodowałby rozszczelnienie.

Bardzo cieszy obecność menu podręcznego, zabrakło w nim jednak trybu autofokusa, który ustawiamy z poziomu menu głównego. Wyraźny skok tarczy nastaw, również należy zapisać na plus, ponieważ nie przestawia się przypadkowo.

Monitor

OLED-owy monitor Olympusa TG-2 oferuje 610 tys. punktów dzięki czemu obraz jest szczegółowy i odpowiednio nasycony. Nie możemy narzekać na jego odświeżanie jaki i zakres dynamiczny. Jedyne co można zarzucić ekranowi, to że zdjęcia i filmy wyglądają na nim zdecydowanie lepiej niż w rzeczywistości.

Obiektyw

Olympus wyposażył swój flagow odporny kompakt w obiektyw z 4-krotnym zoomem optycznym dającym ekwiwalent 25-100mm. Dzięki temu TG-2 umożliwia wykonanie zarówno szerszych kadrów jak i ciasnych portretów.

Największą zaletą obiektywu TG-2 jest jego jasność - f/2.0. Żaden inny aparat odporny nie oferuje takich parametrów na szerokim kącie. Dzięki temu TG-2 bardzo dobrze radzi sobie ze zdjęciami w ciężkich warunkach oświetleniowych oraz pod wodą gdzie natężenie światła bardzo spada.

2. Fotografowanie

Szybkość działania

Jeśli chodzi o szybkość działania Olympus Tough TG-2 plasuje się w ścisłej czołówce. Aparat uruchamia się w niewiele ponad 1 sekundę co jest bardzo dobrym rezultatem jak na tego typu produkt. Podobnie wygląda sytuacja z wybudzaniem.

Cieszy także szybka reakcja na spust migawki, w TG-2 na pewno nie bedziemy mieli problemow z uchwyceniem dynamicznych scen.

Nie możemy narzekać także na prędkość przechodzenia do menu czy do trybu odtwarzania. Ogólnie TG-2 jeśli chodzi o prędkość działania jest najlepszym kompaktem odpornym na rynku.

Pomiar ostrości

Na pomiar ostrości również nie możemy narzekać. TG-2 radzi sobie pod tym względem świetnie, zwłaszcza na tle konkurencji. W przyzwoitych warunkach oświetleniowych aparat ostrzy poniżej 0,2 sekundy co nawet jak na zwykły kompakt byłoby dobrym rezultatem. W słabszych warunkach oświetleniowych aparat wspomaga się silną lampką diodową, która bardzo dobrze radzi sobie przy doświetlaniu bliskich planów.

Użytkownikom do dyspozycji oddano trzy tryby autofokusa:

  • Twarze/iESP
  • punktowy
  • śledzenie

Jedyne zastrzeżenia możemy mieć do śledzącego, który jak zwykle w przypadku detekcji kontrastu nie działa rewelacyjnie.

Mimo to szybkość i pewność autofokusa są na najwyższym poziomie i pod tym względem nie możemy mieć najmniejszych zastrzeżeń do TG-2.

Zdjęcia seryjne

W pełnej rozdzielczości aparat jest w stanie wykonać serię 25 zdjęć z prędkością 5 kl/s. W przypadku serii zdjęć z prędkością 15 klatek (3 Mp) na sekundę możemy wybrać czy chcemy wykonać serię 60 czy 100 zdjęć. Aparat trzyma deklarowaną prędkość i pod tym względem nie mamy się do czego przyczepić.

Szkoda, że zabrakło szybszych zdjęć seryjnych w pełnej rozdzielczości. W tego typu propozycji powinny się one znaleźć.

Pomiar światła

TG-2 oferuje dwa tryby pomiaru EPS i punktowy. EPS, który odpowiada wielopolowemu działa bardzo dobrze. Pomiar jest przewidywalny i nie sprawiał nam najmniejszych problemów. Bardzo dobrze radził sobie ze zdjęciami pod światło, czy też z kontrastowymi scenami. Po prostu możemy skupić się na kadrowaniu.

Tryby ekspozycji

Producent wyposażył swoją propozycję w dwa tryby użytkownika w tryby A, P, C1 i C2, iAuto, Supermakro, scenerie oraz magiczny filtr. W sceneriach znajdziemy oczywiście tryby podwodne.

Olympus jak zwykle dobrze prezentuje się jeśli chodzi o kreatywne filtry. Japoński producent zainstalował TG-2 11 filtrów, które umożliwią kreatywne wykorzystanie odpornego aparatu.

Filmowanie

Olympus TG-2 pozwala na nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 pikseli. Do dyspozycji mamy dwa formaty zapisu MOV i AVI.

Podczas filmowania TG-2 pozwala na korzystanie z zooma oraz oczywiście stabilizacji optycznej. Olympus sprawnie łapie też ostrość w trybie ciągłym AF. Jeżeli chodzi o jakość filmów z wodoodpornego kompaktu japońskiego producenta, nie można mieć większych zastrzeżeń. Obraz jest płynny i bogaty w szczegóły.

Możemy także nagrać filmy w zwolnionym tempie w VGA 120 kl/s lub QVGA 240 kl/s do długości 20 sekund.

3. Jakość zdjęć

Szum

Zjawisko szumu pojawia się przy czułości ISO 400. Nie wpływa ono jednak wtedy w znaczny sposób na jakość obrazu. ISO 800 ma już wyraźną strukturę szumu, ale jest ona przyjemna dla oka. Czułości ISO 1600 i ISO 3200 są wartościami granicznymi szum w ich przypadku silnie ingeruje w obraz. Ostatnia dostępna czułość ISO 6400 została dodana zdecydowanie na wyrost, krawędzie są rozlane, silne przebarwienia oraz grube placki szumu uniemożliwiają użycie tej wartości nawet do niewielkich odbitek.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Reprodukcja szczegółów

Dobra reprodukcja szczegółów utrzymuje się do poziomo ISO 400. Co prawda czułość ta odstaje już w widoczny sposób od ISO 100 i ISO 200, ale spadek jakości nie jest dotkliwy. Na ISO 800 obraz jest już znacznie zaszumiony, ale nadal możemy po tę wartość sięgać. Skok czułości o 1 EV powoduje wyraźny spadek jakości. ISO 3200 i ISO 6400 są pozbawione szczegółów, w związku z tym przyszli użytkownicy aparatu powinni się ich wystrzegać.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Reprodukcja kolorów

Reprodukcji kolorów Olympusa TG-2 nic nie możemy zarzucić. Kolory skóry są odpowiednio oddane, podobnie jak składowe RGB. Wszystkie barwy są odpowiednio nasycone i przyjemne dla oka. Jedyne problemy zarejestrowaliśmy, jak zwykle, w świetle żarowym, w którym pojawia się wyraźna ciepła dominanta.

4. Pod wodą

W tej części udaliśmy się na basen, żeby wykonać podwodną część testu. Olympus pomyślnie przeszedł test wody. Działał bez zarzutu zarówno pod wodą jak i po kąpieli.

Olympus Tough TG-2 w tym dziale plasuje się w ścisłej czołówce. Aparat ostrzy najszybciej, a co najważniejsze to trafia w punkt. Bardzo dobrze reaguje na spust migawki, dzięki czemu możemy na jednym nurkowaniu zrobić kilka udanych zdjęć. Duże przyciski umożliwiają wygodne sterowanie aparatem.

W warunkach basenu krytego oświetlenie nie jest silne, a gdy zanurzymy się w wodzie ilość światła znacznie spada. Aparaty w trybach automatycznych w większości wypadków używają lampy błyskowej lub wysokich czułości ISO wraz ze stabilizacją obrazu. TG-2 częściej korzystał z tej pierwszej opcji, doświetlając scenę lampą.

Olympus szczególnie zadbał o przyszłych użytkowników swojego aparatu. Mamy do wyboru kilka trybów podwodnych: Plaża i śnieg, Zdjęcia podwodne, Podwodna fotografia szerokokątna 1, Podwodna fotografia szerokokątna 2, Podwodna fotografia makro. Ponadto w samym menu balansu bieli znajduje się także tryb podwodny. Takie bogactwo umożliwia wybranie najbardziej pasującego nam trybu.

Wszystkie tryby podwodne poprawnie odwzorowują kolory skóry oraz odpowiednio nasycają kolory otoczenia. TG-2 dobrze sprawował się także w trybie P z automatycznym balansem bieli. Kolorystyka zdjęć przy takich ustawieniach prezentuje się naturalnie , dając kolory zbliżone do tych jakie obserwuje ludzkie oko.

Podsumowanie

Olympus Tough TG-2 to bardzo udana propozycja japońskiego producenta. Jego najbliższym konkurentem będzie Panasonic Lumix FT5 i Pentax WG3. Wymienione aparaty są bardzo do siebie podobne, jednak Olympus jest spośród nich najszybszy, co jest jego główną zaletą na tle konkurencji.

Bogactwo trybów ekspozycji będzie na pewno plusem Olympusa. Oprócz tradycyjnych trybów, użytkownikom udostępniono także filtry artystyczne. W przypadku tego typu aparatu cieszy na pewno obecność szerokiej gamy programów podwodnych. Dzięki temu nie mamy problemu z wyborem odpowiednich ustawień. Wystarczy wybrać interesującą nas scenerię.

TG-2 ostrzy szybko i pewnie, nie możemy narzekać na prędkość działania. Prędkość interfejsu również zasługuje na pochwałę. Jedyne co możemy zarzucić temu modelowi to brak szybkich zdjęć seryjnych w pełnej rozdzielczości. Warto jeszcze wspomnieć o jasnym obiektywie, który na szerokim kącie oferuje f/2.0.

+ prędkość działania

+ jasny obiektyw

+ mechaniczna stabilizacja obrazu

+ wodoszczelność do 10 m

+ odporność na upadki z 2 m

+ tryby magic (Pop Art, fotografia otworkowa)

+ tryb supermakro

+ wygodny uchwyt

+ pomiar światła

+ celność autofokusa

+ filmy Full HD

+ bezpośredni przycisk filmowania

+ GPS

Zdjęcia do pobrania

1/125 s, f/8.0, ISO 100, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/250 s, f/8.0, ISO 100, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/1000 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/500 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/400 s, f/3.2, ISO 100, ogniskowa: 30 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/160 s, f/4.5, ISO 100, ogniskowa: 49 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/200 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 100 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/80 s, f/3.2, ISO 100, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/160 s, f/8.0, ISO 100, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/80 s, f/2.0, ISO 400, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/250 s, f/2.0, ISO 100, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/400 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/100 s, f/13.0, ISO 100, ogniskowa: 49 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
36
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj