Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Szybkość działania
Fujifilm X100s jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 1,5 sekundy, co jest dobrym wynikiem, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że poprzednik potrzebował na to, aż 5 sekund. Reakcja na wciśnięcie spustu migawki jest natychmiastowa, więc nie ma problemów ze złapaniem dynamicznego ujęcia dokładnie w momencie, w którym chcemy.
Zaawansowany kompakt Fujifilm nie ma także problemów z szybkim przejściem do trybu odtwarzania i szybkim przewijaniem zdjęć. Aparat nie ma także problemu z powiększaniem i pomniejszaniem zdjęć oraz z wyświetlaniem miniatur.
Producent poprawił skok pierścienia manualnego ostrzenia. Dzięki temu przełożenie pierścienia ostrości pozwala na szybkie wyostrzenie, zwłaszcza że możemy skorzystać z funkcji focus peaking lub cyfrowego podziału obrazu.
Pomiar ostrości
Szybkość autofokusa została wyraźnie poprawiona w stosunku do poprzednika. Aparat do ustawienia ostrości wykorzystuje oprócz detekcji kontrastu, piksele odpowiedzialne za detekcję fazy umieszczone na matrycy. Dzięki temu przebieg całej skali ostrości w dobrych warunkach mieści się poniżej 0,4 sekundy co jest dobrym rezultatem. W przypadku tradycyjnego fotografowania, gdzie raczej obiektyw nie wykonuje tego typu "przejazdów" ustawienie ostrości zajmuje X100s około 0,25 sekundy, więc jest to bardzo dobry wynik i wyraźna poprawa na tle swojego poprzednika.
W słabszym oświetleniu, np. pokoju oświetlonym jedną żarówką, czy półmroku, w którym człowiek widzi jeszcze dobrze X100s zwalnia i zdarza mu się pomylić, zwłaszcza przy maksymalnym otworze względnym.
Poza tym jeżeli chodzi o celność autofokusa X100, to prezentuje się ona dość dobrze pod warunkiem, że mierzymy na jakiś kontrastowy element. Warto także zwrócić uwagę, którą częścią ramki AF fotografujemy, ponieważ w zależności od tego na jaką odległość ostrzymy, aparat podświetla jedną z dwóch ramek na zielono.
Zdjęcia seryjne
Według danych producenta Fujifilm X100s wykonuje zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości z maksymalną prędkością 6 kl/s.
W formacie JPEG X100s trzyma deklarowane 6 kl/s przez 24 zdjęcia, następnie prędkość spada do około 3 kl/s co jest przyzwoitym rezultatem. Nowa propozycja Fujifilm nie ma problemu z ich zgrywaniem, które zajmuje poniżej 10 sekund. Przy zapisie RAW-ów lub tandemu RAW + JPEG seria skraca się do 8 zdjęć, ale ich zapis jest wyraźnie dłuższy - trwa ponad trochę ponad 15 sekund.
W zakładce zdjęć seryjnych mamy wybór prędkości - 6 kl/s lub 3 kl/s.
Pomiar światła
Fujifilm X100s oferuje trzy tradycyjne metody pomiaru światła:
Dostajemy się do nich za pomocą dedykowanego przycisku AE. Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru matrycowego - Multi, który radzi sobie dość specyficznie. Dobrze jest korzystać stale z histogramu jeżeli korzystamy z trybu półautomatycznego. Aparat ma tendencję do prześwietlania scen, zwłaszcza w przypadku kontrastowego otoczenia.
Tryby ekspozycji
X100s został wyposażony w pierścień przysłony i tarczę czasów ekspozycji. Każda z nich oferuje ustawienie automatyczne, które umożliwia uruchomienie automatyki przysłony - A lub czasu - S. Poza tym, gdy ustawimy "automat" na obu mamy do dyspozycji program z fleksją - P.
Bracketing
Bracketing uruchamiamy dedykowanym przyciskiem - Drive. Co ciekawe, możemy uruchomić sekwencję bracketingu korzystając z samowyzwalacza, który znajduje się w menu głównym.
Do dyspozycji mamy bracketing ekspozycji, który wykonuje, przy jednym wciśnięciu migawki, 3 klatki ze skokiem co +/- 0.3, 0.7 i 1 EV.
Bracketing czułości ISO
Poza tym możemy skorzystać z bracketingu czułości ISO. Niestety aparat wykonuje jedno zdjęcie i wywołuje je z zaprogramowaną korektą co 1/3, 2/3 i 1 EV. Całą tę czynność możemy wykonać na zapisanym RAW-ie po prostu wywołując go do JPEG-a z odpowiednią korektą. Jednym słowem funkcja bracketingu ISO jest właściwie zbędna.
Bracketing filmu
X100s wykonuje jedno naświetlenie i wywołuje je do trzech plików JPEG, które możemy wybrtać np.: Provia, Velvia i Astia. W tym trybie X100s także nie zapisuje oryginalnego RAW-a więc jesteśmy skazani tylko na JPEG-i. Mając natomiast RAW-a możemy go wywołać w aparacie w dowolnej symulacji filmu.
Opcje korekty obrazu
Podstawową metodą wpływu na obraz jaką oferuje X100 jest wybór symulacji filmu. Do dyspozycji mamy trzy filmy kolorowe - Provia, Velvia i Astia, oraz cztery czarno-białe - standard, z filtrem żółtym, z filtrem czerwonym, oraz z filtrem zielonym. Poza tym możemy jeszcze skorzystać z sepii.
Panoramy z ręki
Fujifilm X100s daje nam także do dyspozycji panoramy "z ręki". Wciskamy spust migawki i przesuwamy aparat. Możemy zmieniać kierunek (poziom/pion) oraz oraz kąt widzenia - 120 lub 180 stopni. Jak widać łączenia między poszczególnymi zdjęciami nie są idealne, jednak ogólnie trzeba ten tryb zaliczyć do udanych.
Filmowanie
Fujifilm X100s daje nam do dyspozycji filmy tylko w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli w formacie MOV (H.264) z prędkością 60 lub 30 kl/s. Maksymalna długość filmu wynosi 10 minut. Do trybu filmowania dostajemy się za pomocą przycisku napędu. Filmowanie uruchamiamy i zatrzymujemy spustem migawki. Podczas filmowania aparat nie ustawia ostrość na bieżąco. Jest jeszcze jedna ciekawa przypadłość flagowego kompaktu Fuji - z nieznanych powodów w trakcie filmowania nie możemy korzystać z funkcji focus peaking.
W trybie filmowania do dyspozycji mamy tylko jeden tryb wyświetlania informacji, ale możemy korzystać nie tylko z ekranu LCD, ale także wizjera w wersji elektronicznej.
Podsumowanie
Fujifilm X100s to krok w dobrym kierunku jeśli chodzi o prędkość działania. Aparat uruchamia się dość szybko, autofokus działa szybko i pewnie wytrzymując porównanie z najnowszymi bezlusterkowcami. Cieszy poprawiony pomiar ostrości, który w przypadku tego aparatu można zapisać zdecydowanie na plus.
Na plus możemy natomiast zaliczyć zdjęcia seryjne z prędkością 6 kl/s, co w tej klasie aparatów jest bardzo przyzwoitym wynikiem. X100s nie ma też problemów z prawidłowym pomiarem światła i automatycznym balansem bieli. Plus należy się także za filmowanie w rozdzielczości Full HD.
+ prędkość działania
+ zdjęcia seryjne z prędkością 6 kl/s
+ symulacja filmów
+ panoramy z ręki
+ filmy Full HD
- brak detekcji twarzy
- tendencja do prześwietlania zdjęć, szczególnie prz użyciu pomiaru multi