Nikon Coolpix A - Optyka

Coolpix A to najnowszy aparat kompaktowy firmy Nikon. Korpus wielkością jest zbliżony do innych zaawansowanych kompaktów jednak oferuje swoim użytkownikom 16-megapikselową matrycę w rozmiarze APS-C. Zobaczcie jak ten model poradził sobie w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

19 Kwiecień 2013
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Nikon Coolpix A został wyposażony w specjalnie dla niego skonstruowany obiektyw Nikkor 18,5mm f/2,8. Jednak kieszonkowe wymiary aparatu nie nastrajają nas optymistycznie jeśli chodzi o jakość obrazu, którą będzie generował zestaw z 16-megapikselową matrycą APS-C. Zobaczmy jak sobie poradził ten aparat w naszym studiu pod kątem optyki.

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Dla 16-megapikselowych matryc APS-C granica przyzwoitości wynosi 17 lp/mm. Jak widać na poniższym wykresie na maksymalnym otworze względnym przysłony aparat radzi sobie bardzo dobrze w centrum kadru, a w brzegach ociera się o granicę przyzwoitości uzyskując 16,62 lp/mm. Na kolejnych przysłonach jest tylko lepiej po przymknięciu do f/4 brzegi szybują wręcz do wartości 26,47 lp/mm, a w centrum kadru rejestrujemy najwyższą wartość czyli 38 lp/mm. Bardzo dobra jakość obrazu utrzymuje się do f/16 i wyraźnie spada na f/22, co jest całkowicie zrozumiałe

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Aberracja chromatyczna

Nikon Coolpix A bardzo dobrze radzi sobie z aberracją chromatyczną. Producentowi udało się bardzo dobrze skorygować tę wadę optyczną i w całym zakresie przysłon. Maksymalny poziom aberracji wynosi około 1 piksela i jest ona widoczna tylko w brzegu kadru.

rozkład aberracji chromatycznej dla f/5.6

Winietowanie

Jak na swoje małe rozmiary obiektyw bardzo dobrze radzi sobie z winietowaniem. Wada ta jest widoczna praktycznie na wszystkich przysłonach w podobnej sile. Spadek jasności brzegów wynosi około 1 EV od f/2.8. Winieta na takim poziomie jest bardzo słabo widoczna w zdjęciach, więc użytkownik nie będzie na nią narzekał.

rozkład winietowania dla f/2.8
rozkład winietowania dla f/8

Dystorsja

Szerokokątny obiektyw Nikkor jest obarczony niezbyt dużą dystorsją beczkowatą, która będzie widoczna tylko w przypadku zdjęć równych powierzchni z bliskiej odległości.

profil dystorsji obiektywu Nikkor 18,5mm f/2.8

Odblaski

Nikon Coolpix A dość dobrze radzi sobie z pracą pod ostre światło. Aby udało nam się je uzyskać musimy się postarać, aby światło prześlizgnęło się po soczewce. Problemem jest za to, to jak wygląda flara - jest po prostu brzydka i może być trudna do usunięcia w procesie postprodukcji.

Podsumowanie

Pomimo swoich kieszonkowych rozmiarów Nikkor 18,5mm f/2.8 to udana konstrukcja, która dobrze współpracuje z 16-megapikselową matrycą APS-C. Obiektyw daje praktycznie w pełni użyteczne obrazy już po delikatnym przymknięciu przysłony, a w centrum w całym zakresie przysłon. Aberracja chromatyczna została bardzo dobrze skorygowana i nawet w plikach RAW nie zauważymy jej dotkliwego wpływu na zdjęcia. Podobnie wygląda sytuacja z winietowaniem i dystorsją, które również nie będą uciążliwe. Jedyne zastrzeżenia jakie możemy mieć to niezbyt duża światłosiła, ale to już cecha i nasze życzenie, a nie wada tej konstrukcji.

+ rozdzielczość zestawu

+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna

+ winietowanie

+ praca pod słońce

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)