"Jestem dobrym obiektywem" - FOTOGRAFIA ULICZNA

Autor: Michal Grzegorczyk

8 Kwiecień 2013
Artykuł na: 6-9 minut
Wspólnie z Nikonem zapraszamy na kolejny artykuł z cyklu porad "Jestem dobrym obiektywem". Piąty odcinek poświęcony jest fotografii ulicznej, którą pojmujemy dość szeroko. Wykorzystaliśmy amatorską lustrzankę (Nikona D3200) oraz skupiliśmy się na obiektywach 28mm i 35mm. Na ulicach Warszawy fotografował dla nas Maciej Piskorz. Zapraszamy do ściągania zdjęć oraz obejrzenia filmu instruktażowego na końcu artykułu.

Fotografia uliczna to pojęcie szerokie i stosunkowo umowne. Do kategorii "street photography" - niezależnie od jej dosłownego tłumaczenia - zaliczyć możemy zdjęcia wykonane zarówno na ulicy, jak i we wnętrzach, fotografie z miejskich aglomeracji jak również te realizowane na prowincji, a nawet na łonie natury. Mogą to być kadry pełne życia i dynamiki, ale także fotografie całkowicie statyczne, w tym również te pozbawione uczestnictwa jakiegokolwiek konkretnego bohatera. Fotografia uliczna to często fotografia wykonywana w dzień, ale również nocą, tak przy świetle naturalnym jak i sztucznym, częściej zastanym, ale nie jest to warunek bezwzględny.

f/8, 1/40s, ISO 800, korekta ekspozycji: -0.7 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Jednym z fundamentalnych kryteriów niezmiennie pozostaje brak aktywnej inscenizacji rejestrowanych scen. Główny cel "street photography", to umiejętne dostrzeżenie i efektowne uchwycenie chwilowych sytuacji z codziennego życia, które dla większości postronnych świadków pozostają niezauważone. Najczęściej jest to zdjęcie pojedyncze, przedstawiające kulminacyjny moment jakiegoś zdarzenia, rytmy, zabawne zestawienie, ciekawą postać wpisaną w dany wycinek rzeczywistości albo też atmosferę danej sytuacji i/lub miejsca.

f/6.3, 1/60s, ISO 800, korekta ekspozycji: -0.3 EV, 35 mm (Nikkor 35mm)

Fotografia uliczna to swoista scena teatralna, na której rozgrywany jest spektakl bez ustalonego wcześniej, jasno określonego scenariusza. Ważnym czynnikiem jest tu specyficzna umiejętność widzenia i przewidywania możliwych wydarzeń, wyczucie gry światła, kompozycji, a także - w zależności od konkretnego przypadku - "kolorowe" lub "czarno-białe" widzenie. Kolejna istotna sprawa, to przełamanie występującej czasami u fotografujących bariery bliskiego kontaktu z przypadkowym, nieznanym człowiekiem (albo grupą ludzi), stanowiącym niejednokrotnie kluczową składową danego kadru. Równoległym, obligatoryjnym aspektem jest zachowanie pewnego szacunku wobec osób widocznych w kadrze (oraz nienaruszanie przysługujących im praw). Dla osób początkujących, świetną okazją do fotografowania są imprezy masowe o charakterze publicznym. Ich uczestnicy nie koncentrują się na osobie robiącej zdjęcia i często liczą się z tym, że mogą być fotografowani.

f/2.8, 1/200s, ISO 1600, korekta ekspozycji: -1.3 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Do realizacji zdjęć potrzebny jest oczywiście odpowiedni sprzęt. W rozwoju fotografii ulicznej krokiem milowym było pojawienie się w pierwszej połowie XX w. małoobrazkowych aparatów dalmierzowych, które dzięki swym niewielkim gabarytom oraz innym cechom umożliwiły całej rzeszy wielkich artystów fotografów wykonanie wielu zdjęć aspirujących dzisiaj do kategorii dzieł sztuki i podziwianych przez miliony odbiorców na całym świecie. W dalszy rozwój tej dziedziny fotografii wpisują się późniejsze, nieustannie modyfikowane i rozwijane konstrukcje lustrzankowe. Aktualnie wykonanie dobrych zdjęć ulicznych umożliwiają z pewnością współczesne, cyfrowe aparaty lustrzankowe.

f/5, 1/8s, ISO 1600, korekta ekspozycji: -0.3 EV, 38 mm (Nikkor 18-55mm)

Z uwagi na specyfikę "streetu" fotograf powinien w miarę możliwości wtapiać się w tło oraz otoczenie, a zatem - poza stosownym ubiorem - sprzęt fotografującego (zarówno aparat jak i optyka) konsekwentnie powinien być możliwie nierzucającym się w oczy wyposażeniem.

Z tego względu, praktycznym i jednocześnie mało kłopotliwym pomysłem jest korzystanie - podczas danej wyprawy zdjęciowej - z zestawu jednego aparatu z jednym, wybranym uprzednio obiektywem. Warto też unikać noszenia statywu, gdyż zbyt duża ilość sprzętu może utrudniać poruszanie się.

Jeśli chodzi o aparat, model Nikon D3200 jest w stanie sprostać wymaganiom fotografa "streetowego". Poza specyficznymi sytuacjami, wygodnym rozwiązaniem ustawień w aparacie jest korzystanie z preselekcji przysłony połączone z bieżącym monitorowaniem pożądanego czasu naświetlenia i dokonywanie korekt poprzez zmiany wartości przysłony, czułości (ISO) oraz korekty ekspozycji.

f/11, 1/60s, ISO 400, korekta ekspozycji: -0.7 EV, 24 mm (Nikkor 18-55mm)

W dobrych warunkach oświetleniowych stosuje się zwykle przysłony z zakresu f 5.6 - f 11 lub wyższe, a za przysłonę uniwersalną uznawana jest f8. Używanie stałej wartości przysłony pozwala na osiągnięcie przewidywalnej głębi ostrości. W ciemnych miejscach należy szczególnie pilnować czasu ekspozycji i brać pod uwagę wyższą czułość np. ISO 800/1600 (w zależności od możliwości sprzętu/kliszy) lub niższą wartość przysłony.

f/4.5, 1/60s, ISO 800, korekta ekspozycji: -1.3 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Tradycyjnie za najbardziej klasyczne wśród stosowanych w tej dziedzinie ogniskowych uznaje się obiektywy o ogniskowych rzędu 50 mm oraz 35 mm (dla lustrzanki małoobrazkowej). Stosunkowo szeroki kąt jest tu rozwiązaniem wysoce uniwersalnym. Z jednej strony pozwala na budowanie bliskich kadrów, dających widzowi poczucie uczestnictwa w akcji/zdarzeniu (bez równoczesnych mocno odczuwalnych zniekształceń optycznych), z drugiej strony umożliwia skuteczną rejestrację obrazów szerszej przestrzeni - równie ważnych w fotografii ulicznej.

f/6.3, 1/60s, ISO 800, korekta ekspozycji: -1.3 EV, 35 mm (Nikkor 35mm)

Także obecnie - z uwagi na specyfikę "streetu" - do realizacji zdjęć ulicznych dobrze nadają się i są z powodzeniem stosowane jasne, stałoogniskowe obiektywy, oferujące połączenie dobrych właściwości optycznych (możliwa praca w słabszych warunkach oświetlenia lub ew. stosowanie mniejszej głębi ostrości) oraz stosunkowo niewielkiej wagi, takie jak np.: (przy mnożniku dla matrycy typu APS-C będzie to odpowiednio 42 mm);

Nikkor 35 mm f/1.4 (przy mnożniku dla matrycy typu APS-C będzie to odpowiednio 52.5 mm).]

f/10, 1/320s, ISO 200, korekta ekspozycji: -0.7 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Kadrowanie za pomocą obiektywów oferujących zmienną ogniskową pozornie mogłoby wydawać się łatwiejsze i wygodniejsze, jednak dobrej klasy zoomy, to rozwiązania po pierwsze droższe, a po drugie cięższe i mniej poręczne. Poza tym do dobrych zdjęć ulicznych zasadniczo nie są potrzebne ani ultra szerokie kąty ani duże zbliżenia. Jest jeszcze jedna korzyść - stała ogniskowa wymusza na fotografującym inny rodzaj patrzenia i w konsekwencji uczy bardziej świadomego budowania ulicznych kadrów i kompozycji. Równie istotny jest brak późniejszego kadrowania wykonanych zdjęć. Już w trakcie fotografowania należy zwracać uwagę na wszystkie elementy kadru - początkowo może się to wydawać trudne, lecz z czasem daje świetne efekty.

f/2.5, 1/160s, ISO 400, korekta ekspozycji: -0.3 EV, 35 mm (Nikkor 35mm)

Posumowanie:

  • otwarte spojrzenie na definicję fotografii ulicznej
  • widzenie "kolorowe" lub "czarno-białe"
  • eliminacja ewentualnej bariery przed bliskim, fotograficznym kontaktem z obcymi ludźmi
  • szacunek wobec ludzi widocznych w kadrze
  • wtapianie się w tło i otoczenie
  • korzystanie z poręcznego i możliwie niewielkiego sprzętu
  • stosowanie stosunkowo szerokiej i jasnej optyki


Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Zdjęcia i tekst: Maciej Piskorz

Film: Marek Słodkowski

10/1600 s, f/6.3, ISO 800, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/600 s, f/4.5, ISO 800, ogniskowa: 42 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/80 s, f/5.0, ISO 1600, ogniskowa: 57 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
OPPOwiadaj historie, czyli jak budować interesujące wizualne narracje
OPPOwiadaj historie, czyli jak budować interesujące wizualne narracje
Storytelling to sztuka budowania historii, która wzbudza emocje, ale pozwala nam też dowiedzieć się czegoś nowego o świecie. I bez względu na to, czy jest to ambitna książka fotograficzna, czy...
22
OPPOwiadaj historie – wykorzystaj nowe możliwości smartfonów i twórz kreatywne ujęcia
OPPOwiadaj historie – wykorzystaj nowe możliwości smartfonów i twórz kreatywne ujęcia
Ćwicz uważność i buduj mikroprojekty. Rozbudź swoją kreatywność i twórz artystyczne kadry bezpośrednio w swoim smartfonie. Oto kilka rad i pomysłów, jak zrobić to z OPPO Find X8 Pro.
18
OPPOwiadaj historie - pokaż miasto i jego mieszkańców z Find X8 Pro
OPPOwiadaj historie - pokaż miasto i jego mieszkańców z Find X8 Pro
Metropolia to świetny poligon, który pozwala sprawdzić się w wielu dziedzinach fotografii: od architektury, przez uliczny portret i reportaż, po zdjęcia detalu i miejskiego krajobrazu....
17
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)