Panasonic Lumix DMC-FZ100 - test

Panasonic Lumix FZ100 to następca udanego modelu FZ28. Zwiększono zakres zooma do 24x, a rozdzielczość do 14 megapikseli. Co ważne, najkrótsza ogniskowa odpowiada naprawdę szerokiemu kątowi - ekwiwalentowi 25 mm, a sensor bazuje na technologii MOS. Dzięki temu mamy możliwość rejestracji filmów full HD oraz sekwencji slow-motion z szybkością do 230 kl/s.

Autor: Damian Bednarzak

22 Grudzień 2010
Artykuł na: 29-37 minut

6. Jakość zdjęć

W Lumiksie 14 megapikseli zostało umieszczonych na dosyć niewielkiej powierzchni 1/2.33". Niestety nie wpłynęło to dobrze na poziom szumu na średnich oraz wysokich czułościach. W zasadzie aby uniknąć szumu powinniśmy unikać ISO większych niż 200. Począwszy od ISO 400 przebarwienia stają się już bardzo uciążliwe, nawet bardziej niż ma to miejsce w przypadku starszych modeli Panasonika np. TZ10 czy ZX1. Najwyższą dostępną czułością jest ISO 1600, którą powinniśmy wykorzystywać jednie w krytycznych sytuacjach.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600

Reprodukcja szczegółów

Z dużej rozdzielczości możemy jednak czerpać pewne korzyści. Efekty widzimy na ISO 100, w kategorii reprodukcji szczegółów. Ilość detali na niskiej czułości jest naprawdę zachwycająca. Oczywiście ustawiając wyższe ISO jakość zdjęć na bardzo szybko spada, kryzys przychodzi wraz z ustawieniem ISO 800, gdzie obraz charakteryzuje się już dużą degradacją szczegółów.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600

Reprodukcja kolorów

Nowy Lumix nie ma problemów z poprawnym odwzorowaniem barw, chociaż tak jak większość kompaktów ma problemy z odwzorowaniem delikantnych przejść tonalnych. Doskonale widać to na tablicy Gretaga, gdzie pola odpowiadające barwom skóry "zlewają się". Dobrze prezentują się trudne zestawienia, jak niebieski z czerwieniami.

fragment tablicy Gretaga prezentujący barwy podstawowe RGB oraz delikatne przejścia tonalne kolorów skóry

Podsumowanie działu

Niestety matryca FZ100 nie najlepiej spisuje się na wysokich czułościach, szum zauważalny jest już od ISO 400, a na ISO 800 niemal wyklucza wykonanie czystej fotografii. Mocną stroną Lumiksa jest reprodukcja szczegółów, ale pod warunkiem, że korzystamy z niskich ISO. Pod względem reprodukcji kolorów Panasonic wypada naprawdę dobrze, nieco gorzej jest z delikatnymi przejściami tonalnymi.

+ reprodukcja szczególów

+ reprodukcja kolorów

- wysoki poziom szumu na ISO 400 i wyższych

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły