Fotografowanie

System GXR to nowość na rynku fotograficznym. Zakłada on bowiem, że wymienne są nie tylko obiektywy, ale całe moduły składające się z optyki, sensora oraz procesora obrazu. W naszym teście sprawdziliśmy jak fotografuje się Ricohem GXR z dwoma modułami: jeden zawierał stałoogniskowy obiektyw (33 mm f/2,5) oraz matrycę wymiarów APS-C, drugi natomiast posiadał mniejszą matrycę 1/1,7" i zoom o ekwiwalencie 24-72 mm.

Autor: Damian Bednarzak

3 Wrzesień 2010
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Ricoh GXR pod względem szybkości działania prezentuje się naprawdę nieźle. Przyczepić można się jedynie do dosyć długiego czasu potrzebnego na uruchomienie - pierwsze zdjęcie wykonamy w około 3 sekundy po przełączeniu On/Off. Pozytywnie natomiast należy ocenić tryb odtwarzania zdjęć, zarówno ich przełączanie jak i powiększanie odbywa się bez zbędnych opóźnień.

Zdjęcia seryjne

Szybkość zdjęć seryjnych zależy w głównej mierze od podłączonego modułu. Dlatego sprawdziliśmy osiągi GXR wraz z oboma testowanymi modułami.

Moduł S10 (ekw. 24-72 mm):

W przypadku zdjęć JPEG szybkość zdjęć seryjnych wynosi jedynie 1,8 kl/s. Nie jest to rewelacyjny wynik, na pocieszenie możemy dodać jedynie, że długość takiej serii ogranicza jedynie pojemność karty pamięci. W przypadku zdjęć RAW+JPEG sytuacja wygląda nieco inaczej, do dyspozycji mamy podobną szybkość, ale długość serii waha się w granicach 4-5 klatek. Dokładniej, dla czułości ISO 800 i wyższych do dyspozycji mamy krótszą serią (4 klatki), a dla niskich czułości nieco dłuższą serię. Należy przyznać, że po sprzęcie w tej cenie spodziewaliśmy się nieco lepszego wyniku. W tym momencie warto wspomnieć, że GXR nie umożliwia rejestracji samych plików RAW oraz że RAW-y zapisywane są w publicznym formacie DNG.

Większą szybkość trybu seryjnego osiągniemy ograniczając rozdzielczość zdjęć. W trybie M-Cont+HI możemy wykonać 30 zdjęć (640x480) z szybkością 30 kl/s, a w pełnej rozdzielczości (M-Cont+LO) 15 zdjęć z szybkością 1,6kl/s. Co ważne, zapisywane są ostatnie zdjęcia serii przed "puszczeniem" spustu migawki. Dzięki temu możemy bez obaw wcześniej zacząć rejestrację serii .

Moduł A12 (ekw. 50 mm f/2,5):

Bardziej zaawansowany moduł posiada nieco lepszy tryb seryjny. Dla zdjęć JPEG szybkość trybu seryjnego wynosi około 3 kl/s, przy czym seria zdjęć jest ograniczona pojemnością karty. Gorzej przedstawiają się rezultaty dla tandemu RAW+JPEG, tutaj długość serii ograniczona jest do 4 zdjęć.

Dostępny jest również tryb M-Cont, tutaj też zauważamy pewną przewagę w stosunku do "kompaktowego" modułu. W trybie M-Cont HI rozdzielczość wzrosła do 1280x854 (30 zdjęć z szybkością 24 kl/s). Natomiast w trybie M-Cont LO zdjęcia zapisywane są w pełnej rozdzielczości ( 15 zdjęć z szybkością 3 kl/s).

Pomiar ostrości

Pomiar ostrości realizowany jest metodą detekcji kontrastu. Szybkość Ricoha pod względem szybkości AF nie imponuje, ale nie jest również na tragicznie niskim poziomie. Osiągi są porównywalne w obydwu testowanych modułach - przeciętny czas potrzebny na ustawienie ostrości wynosił około 0,5-1,5 sekundy. Warto wspomnieć, że AF Ricoha działa w specyficzny sposób - po wciśnięciu spustu migawki do połowy AF pracuje dopóki nie ustawi ostrości lub nie stwierdzi, że ostrość w tych warunkach nie może być ustawiona. Minusem obu modułów są dosyć głośne i mało przyjemne dla ucha odgłosy generowane podczas działania AF.

Ciekawą funkcją GXR-a jest Snap Focus Distance. Dzięki niej po szybkim wciśnięciu spustu migawki do końca zostaje wykonane zdjęcie z ostrością ustawiona na wcześniej zdefiniowana odległość. Do wyboru mamy kilka pozycji w zakresie 1 m - nieskończoność (patrz zdjęcie poniżej).

funkcja pozwalająca na szybkie ustawienie ostrości na wcześniej zdefiniowaną odległość

Pomiar światła

W Ricohu znajdziemy trzy podstawowe i zdecydowanie wystarczające metody pomiaru światła: matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy. Każdy z nich działa przewidywalnie, najbardziej uniwersalny jest oczywiście pomiar matrycowy. Zmianę trybu pomiaru ostrości możemy wykonać w tradycyjnym menu lub menu podręcznym.

pomiar światła

Tryby ekspozycji

Zmiana trybów ekspozycji odbywa się przez przełączenie pozycji na wygodnej, blokowanej przyciskiem tarczy. Jak przystało na zaawansowany model, GXR posiada tryby półautomatyczne i manualny (PASM). Nie zabrakło również trybu automatycznego i scen tematycznych. Wymagający użytkownicy z pewnością docenią 3 tryby własne MY1, MY2, MY3, które pomagają w sytuacjach, gdy z aparatu korzysta kilka osób.

blokowana przed przypadkowym przełączeniem tarcza trybów

Wśród trybów tematycznych znajdziemy:

  • Movie - tryb przeznaczony do rejestracji video
  • Portrait - stosowany w portretach, wygładza delikatnie cerę
  • Sports - do fotografowania szybko poruszających się obiektów
  • Landscape - do fotografowania krajobrazów
  • Nightscape - do fotografowania w nocnej scenerii
  • Skew Correct Mode - wykorzystywany w zdjęciach dokumentów, koryguje perspektywę, by uzyskać ich prostokątny, naturalny kształt
tryby tematyczne

Pewną niedogodnością może być stosunkowo niewielki zakres dostępnych czasów migawki. W przypadku "kompaktowego" modułu S10 wynosi on 180-1/2000 s, natomiast moduł A12 oferuje nieco szerszy zakres 180-1/3200 s. Owe 1/3200 s może czasem okazać się zbyt długim czasem, aby w mocno oświetlonym miejscu przy ISO 200 oraz f/2,5 wykonać poprawnie naświetlone zdjęcie.

Interwałometr

Miłym dodatkiem jest funkcja interwałometru, dzięki której możemy zaprogramować wykonywanie zdjęć w określonym odstępie czasu. Funkcja jest dosyć uproszczona, np. nie można wybrać ilości zdjęć w serii, ale sama obecność tej funkcji jest dla Ricoha dużym plusem.

ustawienia interwałometru

Bracketing

GXR daje możliwość wykonania zaprogramowanej sekwencji 3 zdjęć ze zmianą ekspozycji od 1/3 do 2 EV. Co ciekawe, krok zmiany ekspozycji możemy zdefiniować dla każdego ze zdjęć osobno. Poniżej prezentujemy zakładkę autobracketingu.

autobracketing

Oprócz bracketingu ekspozycji mamy dostępny bracketing balansu bieli oraz bracketing efektów kolorystycznych (B&W, normalna kolorystyka, sepia).

CL-BKT

Balans bieli

Ricoh GXR poza ustawieniem Auto, daje nam do dyspozycji cztery tryby zdefiniowane, ustawienia według wzorca oraz na drabince z symbolami źródła światła. Rzadko spotykanym trybem ustawiania balansu bieli jest Multi P Auto, w którym aparat uwzględnia światło mieszane i rejestruje różny balans bieli w poszczególnych częściach kadru.

W praktyce automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze. Jak można się domyślać, szczególnie w świetle słonecznym sprawdza się wyśmienicie. Gorzej jest w świetle sztucznym, jak widać poniżej zdjęcie wykonane w naszym studio charakteryzuje się nieco ochłodzonymi barwami.

balans bieli automatyczny
balans bieli wg wzorca

Filmowanie

Jakość rejestrowanych filmów również zależy od zastosowanego modułu. Lepszy pod tym względem jest moduł A12 (zawierający matrycę APS-C), który oferuje nagrywanie filmów HD 720p. Moduł S10 potrafi rejestrować filmy w dosyć niskiej rozdzielczości 640x480. Niestety w żadnym z modułów nie działa AF podczas rejestracji i jedynie zoom cyfrowy.

ustawienia filmowania

Podsumowanie działu

GXR niestety nie jest szybkim aparatem, zarówno czas uruchamiania jak i tryb seryjny są na poziomie kieszonkowych kompaktów. Również szybkość oraz kultura pracy układu AF pozostawia nieco do życzenia. Plusem Ricoha jest natomiast bogate wyposażenie np. obecność interwałometru, własnych trybów ekspozycji czy bogatych ustawień bracketingu. Zauważyć należy również, że jedynie moduł A12 umożliwia rejestracje filmów HD.

+ manualne i własne tryby ekspozycji

+ bracketing

+ interwałometr

+ filmy HD (moduł A12)

- przeciętny AF

- powolne uruchamianie i tryb seryjny

- słaby tryb filmowy (moduł S10)

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły