Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
W obecnych czasach, gdy zdjęcia przestają się nam już mieścić na dyskach, szukamy wygodnych i bezpiecznych metod ich archiwizacji. Dysk w chmurze może być jedną z opcji przechowywanie domowego archiwum. Przygotowaliśmy dla was przegląd najciekawszych naszym zdaniem serwisów oferujących tego typu usługi.
Dropbox to obecnie jeden z najbardziej popularnych serwisów oferujących składowanie plików na dysku w chmurze. Usługa oferuje bezpieczny i wygodny backup danych, dostępny z każdego miejsca za pomocą komputera lub urządzeń mobilnych. Dzięki bogatym funkcjom udostępniania, zarówno użytkownikom dropbox jak i osobom trzecim i możliwości logowania się do konta z wielu urządzeń, Dropbox stanowi doskonałe miejsce do składowania zdjęć robionych przez kilka osób (kolektyw, rodzina). Dodatkowo używając smartfona możemy ustawić automatyczne przesyłanie zrobionych zdjęć do konta w Dropbox, a nasze dane zabezpieczyć szyfrowaniem AES. Dodatkowo Dropbox współpracuje z aplikacją Carousel pozwalająca na tworzenie wyjątkowych albumów ze zdjęć wgranych na chmurę. Tym, co wyróżnia serwis jest wygoda i prostota użytkowania. Za darmo otrzymujemy jedynie 2 GB przestrzeni dyskowej, jednak już za 10 euro miesięcznie dostaniemy 1 TB przestrzeni dyskowej i dodatkowe funkcje udostępniania. Za przywilej korzystania z nieograniczonego miejsca na dysku, w planie biznesowym, przyjdzie zapłacić 12 euro miesięcznie za każdego użytkownika korzystającego z usługi.
Przestrzeń dyskowa: 2 GB / 1 TB / nielimitowana
Opłaty: 0 / 10 euro miesięcznie / 12 euro miesięcznie za użytkownika
Google Drive to jeden z czołowych serwisów oferujących magazynowanie danych w chmurze. Wywodzący się z usługi Google Docs, serwis stawia na wygodny obieg plików między różnymi urządzeniami, a funkcjonalnością przypomina wspomnianego wyżej Dropboxa. Pewnym udogodnieniem dla osób posiadających konto Gmail lub w jakikolwiek inny sposób powiązanych z usługami korporacji będzie fakt, że Google Drive synchronizuje pliki ze wszystkich kont w usługach Google. Za darmo otrzymamy 15 GB przestrzeni dyskowej. Decydując się na opłatę w wysokości 2 dolarów miesięcznie, dostaniemy dostęp do 100 GB, natomiast 1 TB będzie nas kosztował 10 dolarów miesięcznie. Google Drive oferuje możliwość powiększenia pojemności do 30 TB, jednak cenowo przestaje być to osiągalne dla przeciętnego użytkownika. Największym atutem Google Drive jest fakt, że jest to usługa oferowana przez jedną z największych firm na świecie, co daje nam pewność, że nie zniknie z dnia na dzień wraz z naszymi zdjęciami.
Przestrzeń dyskowa: 15 GB / 100 GB / 1TB /10 TB
Opłaty: 0 / $2 miesięcznie / $10 miesięcznie / $100 miesięcznie
iCloud, mimo że trochę droższy od konkurencji będzie doskonałym rozwiązaniem dla użytkowników związanych z systemem Apple. Platforma synchronizuje wszystkie dokumenty z posiadanych urządzeń i automatycznie tworzy ich kopie zapasowe w chmurze, dzięki czemu możemy być pewni, że w przypadku zgubienia lub kradzieży sprzętu, będziemy w stanie je odzyskać. Aplikacja posiada dosyć przejrzysty interfejs i w wygodny sposób wyświetla biblioteki zdjęć. Za darmo otrzymamy 5 GB przestrzeni dyskowej. Możemy ją powiększyć w zakresie od 20 GB do 1 TB w cenach od 1 do 20 euro miesięcznie.
Przestrzeń dyskowa: 5 GB / 20 GB / 200 GB / 500 GB / 1 TB
Opłaty: 0 / 1 euro / 4 euro / 10 euro / 20 euro miesięcznie
Odświeżony raptem wczoraj serwis Amazon Cloud Drive staje się jedną z mocniejszych pozycji w naszym zestawieniu. Serwis, tak jak wszystkie inne chmury z czołówki oferuję dostęp za pomocą aplikacji mobilnych i szerokie możliwości udostępniania przechowywanych plików. Dodatkowo, tak jak w przypadku Dropboxa, zdjęcia robione za pomocą smartfona mogą być na bieżąco przesyłane do chmury. Przedstawiona wczoraj oferta oferuje nielimitowaną przestrzeń dyskową na pliki zdjęciowe za jedyne 12 dolarów rocznie. Za 60 dolarów rozszerzymy funkcjonalność serwisu o pliki filmowe, muzyczne i tym podobne. Pewien problem stanowią tylko pliki RAW. Amazon oferuje wsparcie dla RAWów z raptem kilku aparatów i w przypadku nierozpoznania pliku, zostanie on przeniesiony do skrzynki o pojemności 5GB. Problem ten występuje jednak wyłącznie przy tańszej taryfie.
Przestrzeń dyskowa: nielimitowana (tylko zdjęcia) / nielimitowana
Opłaty: $12 rocznie / $60 rocznie
One Drive to dysk w chmurze ze stajni MIcrosoft. Usługa oferuje wszystkie te same funkcje co Dropbox i Google Drive, czyli synchronizacja z urządzeniami mobilnymi, łatwe katalogowanie i udostępnianie plików. Dodatkowo, podobnie jak w przypadku usługi Google, One Drive oferuje wsparcie dla wszelkich plików dokumentowych wspieranych przez MS Office. Na start otrzymamy za darmo 15 GB przestrzeni dyskowej, które możemy za darmo rozbudować o kolejne 20 GB udostępniając zdjęcia lub polecając usługę znajomym. Całkiem opłacalnie prezentują się również płatne taryfy. Za 1 TB przestrzeni dyskowej zapłacimy 7 dolarów miesięcznie, a przy okazji dostaniemy dostęp do usługi Office 365.
Przestrzeń dyskowa: 15 GB / 100 GB / 200 GB / 1 TB
Opłaty: 0 / $2 / $4 / $7 miesięcznie
Box to chmura nie ustępująca swoją funkcjonalnością serwisom Google Drive czy Dropbox. Serwis skupia się głównie na bezpieczeństwie i szerokich możliwościach udostępniania plików. Możemy osobno ustanawiać poziomy dostępu dla wszystkich użytkowników naszego konta. Ponadto usługa współpracuje z dokumentami Office 365. Za darmo otrzymamy tylko 10 GB miejsca na dysku, a wielkość pojedynczego pliku nie będzie mogła być większa niż 250 MB. Jednak już za 12 euro miesięcznie możemy wykupić plan biznesowy, który da nam dostęp do nielimitowanej przestrzeni dyskowej i 5-gigabajtowym limitem dla pojedynczego pliku.
Przestrzeń dyskowa: 10 GB / nielimitowana
Opłaty: 0 / 12 euro miesięcznie
Hive to dysk w chmurze zbudowany na zasadach serwisu społecznościowego. Każdy z użytkowników otrzymuje za darmo nielimitowaną przestrzeń dyskową, a do serwisu możemy logować się za pomocą aplikacji na smartfony, co pozwoli łatwo zsynchronizować z dyskiem kolekcję zdjęć zalegająca w pamięci telefonu. Warto też nadmienić, że Hive pozwala na wgrywanie plików o rozmiarze do 20 GB, a także na odtwarzanie plików filmowych, dzięki czemu będziemy mogli obejrzeć przesłane filmy bez konieczności ich pobierania. Niestety nie można mieć wszystkiego. Serwis pozwala na dzielenie się plikami wyłącznie z osobami zalogowanymi w serwisie, a darmowe konto nie pozwala na pobieranie plików z pełną prędkością łącza (nielimitowaną prędkość transferu otrzymamy płacąc $8 miesięcznie). Na razie ma też programu, który umożliwiałby łatwe przesyłanie plików z poziomu pulpitu komputera, tak jak ma to miejsce w przypadku chociażby Dropboxa. Jesteśmy więc skazani na przesyłanie zdjęć przez przeglądarkę. Na osłodę dodamy, że Hive posiada bardzo przyjemny, przejrzysty layout. To dobra pozycja dla tych, którzy darmową, nielimitowaną przestrzeń dyskową stawiają ponad opcje udostępniania.
Przestrzeń dyskowa: nielimitowana
Opłaty: 0$ / 8$ miesięcznie
Mega to nowozelandzki serwis oferujący usługi w chmurze, której twórcą jest niesławny Kim Dotcom - założyciel zlikwidowanego parę lat temu serwisu Megaupload. O Mega zrobiło się głośno w 2012 roku gdy nowi użytkownicy otrzymywali 200 GB bezpłatnej przestrzeni dyskowej. Teraz darmową powierzchnię zmniejszono do 50 GB, niemniej jednak serwis wciąż jest warty uwagi. Platforma posiada bardzo przejrzysty interfejs i umożliwia wygodne katalogowanie zawartości dysku w foldery i udostępnianie całości lub ich części w postaci linków. Zawartość plików zdjęciowych możemy podejrzeć bezpośrednio w serwisie. Dodatkowo nasze pliki chronione są hasłami, a usługodawca chwali się, że nawet on nie ma dostępu do naszych plików. Z serwisu możemy również wygodnie korzystać za pomocą tabletów, smartfonów i z poziomu pulpitu komputera . Pojemność dysku możemy powiększyć do 500 GB za 10 euro miesięcznie lub do 2 i 4 TB w cenach 20 i 30 euro za miesiąc.
Przestrzeń dyskowa: 50 GB / 500 GB / 2 TB / 4 TB
Opłaty: 0 / 10 euro / 20 euro / 30 euro miesięcznie
Ozibox to dobra propozycja dla posiadaczy komputerów Windows i telefonów z systemem Android. Platforma oferuje 100 GB darmowej przestrzeni dyskowej i pozwala na wygodne zarządzanie przechowywanym materiałem. Aplikacja umożliwiająca wgrywanie materiału z poziomu pulpitu pozwala na ustanawianie priorytetu dla poszczególnych plików, a za pomocą aplikacji na Androida uzyskamy dostęp do serwisu z telefonu i tabletu. Minusem tej chmury jest fakt, że materiałem możemy dzielić się wyłącznie w zarejestrowanymi użytkownikami Ozibox. Pojemność dysku możemy zwiększyć do 250 GB za 5,5 euro miesięcznie.
Przestrzeń dyskowa: 100 GB / 250 GB
Opłaty: 0 / 5,5 euro miesięcznie
Mankaya to mało znany, a jeden z najciekawszych serwisów w naszym zestawieniu. Za darmo otrzymujemy nielimitowaną przestrzeń dyskową i transfer. Za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne uzyskamy dostęp do biblioteki plików z każdego miejsca na świecie i łatwo prześlemy zdjęcia zrobione telefonem. Dodatkowo Mankaya umożliwia zabezpieczenie naszych plików szyfrowaniem AES, zaawansowane opcje udostępniania plików, a także zaznaczanie „ulubionych” folderów, co pomoże połapać się w gąszczu przesłanych plików. Brzmi pięknie, jest jednak jedno ale. Aby udostępniać zdjęcia innym, a także by móc wgrywać na dysk pliki z poziomu pulpitu, musimy jednorazowo zapłacić 15$ dolarów. Nie jest to jednak zbyt wygórowana kwota jak na to, co dostajemy w zamian.
Przestrzeń dyskowa: nielimitowana
Opłaty: 0$ / 15$ jednorazowo
Eyefi Cloud to dysk w chmurze stworzony z myślą o fotografach. Do niedawna dostępna jeszcze wyłącznie dla posiadaczy kart Eyefi, teraz otwarta dla wszystkich. Chmura posiada ładny, przejrzysty layout, oferuje bogate funkcje katalogowania i filtrowania zdjęć, a także umożliwia ich prostą edycję. Dostęp do wszystkich opcji aplikacji otrzymujemy też z poziomu urządzeń mobilnych. Pełną funkcjonalność usługi docenimy jednak kupując wspomnianą wyżej kartę SD Eyefi Mobi. Za jej pomocą będziemy mogli na bieżąco przesyłać zdjęcia wykonywane aparatem na dysk w chmurze. Warto dodać, że w ramach konta otrzymujemy nielimitowaną przestrzeń dyskową, a serwis ma wsparcie dla plików RAW. Eyefi Cloud to kompleksowa usługa za którą przyjdzie nam zapłacić 49 $ rocznie. Kupując kartę producenta otrzymamy za darmo 90-dniową lub roczną subskrypcję w serwisie. Na początek możemy też skorzystać z okresu próbnego.
Przestrzeń dyskowa: nielimitowana
Opłaty: $49 rocznie
Adobe Revel, wcześniej znane pod nazwą Carousel, to chmura, która została pomyślana przede wszystkim jako miejsce do przechowywania zdjęć rodzinnych. Serwis umożliwia tworzenie osobnych bibliotek zdjęć dostępnych dla poszczególnych osób i posiada szerokie możliwości katalogowania oraz udostępniania zdjęć. Z jednego konta może korzystać cała rodzina, dzięki czemu zdjęcia ze wszystkich aparatów używanych przez domowników łatwo trafią w jedno miejsce. Dodatkowo w Adobe Revel dokonamy podstawowej edycji zdjęć i nałożymy filtry a’la Instagram. Serwis jest dostępny na komputery Mac i Windows, także jako aplikacja na tablety i smartfony. Za darmo otrzymujemy 2GB przestrzeni dyskowej, jednak już za 6 $ miesięcznie dostaniemy nielimitowaną ilość miejsca. Nieźle, jak na serwis, z którego korzystają wszyscy domownicy.
Przestrzeń dyskowa: 2 GB / nielimitowana
Opłaty: $0 / $6 miesięcznie
Irista to dysk w chmurze stworzony przez firmę Canon. Jego głównym zadaniem jest więc współpraca z plikami zdjęciowymi. Najciekawszym chyba jest to, że usługa umożliwia pełną synchronizację z programem Adobe Lightroom, dzięki czemu biblioteki plików w chmurze będą automatycznie aktualizowane o zmiany dokonane w programie Lightroom. Wszystkie funkcje serwisu dostępne są też za pomocą tabletów i smartfonów. Bezpłatne konto z pełnym zakresem funkcjonalności serwisu irista oferuje teraz 15 GB przestrzeni. Roczny abonament obejmujący konta oferujące większą pojemność wynosi 49 Euro (200 GB) i 109 Euro (500 GB). Istnieje również możliwość dokupywania dodatkowej przestrzeni w zakresie od 100 GB do 1 TB.
Przestrzeń dyskowa: 15 GB / 200 GB / 500 GB
Opłaty: 0 / 49 euro / 109 euro rocznie
Backblaze to serwis, który ma służyć głównie jako miejsce do przechowywania kopii zapasowych plików. Konto w serwisie oferuje nielimitowaną przestrzeń dyskową i transfer ograniczony jedynie prędkością naszego łącza. Serwis jest zautomatyzowany i dokonuje kopii zapasowych w tle podczas naszej pracy na komputerze. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość tworzenia kopii zapasowych również dysków zewnętrznych. Aby jednak ich kopia pozostała na serwerach, musimy przynajmniej raz na 30 dni podłączać je do komputera. Do serwisu uzyskamy też dostęp za pomocą aplikacji na smartfony. W przypadku gdy chcemy odzyskać pliki zapisane na serwerach Backblaze, zaznaczamy interesujące nas foldery, a serwis odsyła nam link do sciągnięcia spakowanego pliku. Na link czekamy tym dłużej im większy jest rozmiar pliku, który chcemy odzyskać. W przypadku pojedynczych plików nie będzie to jednak stanowiło problemu. W razie gdybyśmy chcieli odzyskać na raz większą ilość danych, serwis oferuje przesłanie nam pocztą pen-drive’a (128 GB / $99) lub dysku twardego (3 TB / $189), co może być lepszym rozwiązaniem niż próba pobrania kilku terabajtów przez internet. Koszt subskrypcji w serwisie, w zależności od planu, wynosi około $50 za komputer rocznie.
Przestrzeń dyskowa: nielimitowana
Opłaty: ok. $50 rocznie
Crashplan to serwis, którego funkcjonowanie przypomina wspomniany wyżej Backblaze. W tym wypadku również otrzymujemy nielimitowane miejsce na dysku. Ciekawym rozwiązaniem jest to, że Crashplan przechowuje nawet te pliki, które skasowaliśmy. Przydatne w przypadku, gdy niechcący zdarzy nam się skasować coś ważnego. Tak jak Backblaze, Crashplan umożliwia wysłanie dysku z danymi w cenie 164 dolarów. Subskrypcja w serwisie kosztuje 6 dolarów miesięcznie za komputer, a w ofercie Family obejmującej do 10 komputerów wyniesie nas 13 dolarów miesięcznie.
Przestrzeń dyskowa: nielimitowana
Opłaty: $6 miesięcznie
Zoolz to kolejny serwis pomyślany jako platforma do przechowywania kopii zapasowych dużych ilości plików. W jego przypadku też otrzymujemy brak ograniczeń co do wielkości plików, a jego twórcy gwarantują dożywotnią gwarancję na przechowywany materiał. Zoolz umożliwia podgląd plików RAW i przechowuje kopie zapasowe dysków zewnętrznych bez konieczności podłączania ich do komputera co 30 dni. W porównaniu z konkurencją jest też relatywnie tani. Roczna subskrypcja obejmująca 5 użytkowników, 3 dyski zewnętrze i 1TB pojemności kosztuje 70 euro..
Przestrzeń dyskowa: 100 GB / 500 GB / 1 TB / 4 TB
Opłaty: $13 / $45 / $ 70 / $250 rocznie
Serwis Weiyun radzimy traktować jako ciekawostkę, jednak ciekawostkę wartą uwagi. Chmura założona przez chińskiego giganta internetowego oferuje wszystkim zarejestrowanym użytkownikom 10 TB darmowej przestrzeni dyskowej. Nie przesłyszeliście się - terabajtów. Do niedawna ten wynik przebijał inny chiński serwis oferując aż 36 TB za darmo, jednak ostatnio ograniczył limit do 2 TB. W każdym razie Weiyun oferuje wszystko to, co powinna posiadać szanująca się chmura. Łatwo i szybko zsynchronizujemy pliki z komputera i urządzeń mobilnych, a za pomocą aplikacji na smartfony uzyskamy dostęp do naszego archiwum z każdego miejsca na świecie. Jest tylko jedna przeszkoda. Serwis dostępny jest w języku chińskim. Na szczęście w internecie łatwo znajdziemy łatkę tłumaczącą program na język angielski. Pewne wątpliwości co do bezpieczeństwa plików rodzi powierzanie ich w ręce chińskich operatorów, jednak 300 milionów użytkowników zdaje się niejako uwiarygadniać serwis Weyiun. To mniej więcej tyle ile ma Instagram. Poza tym, to aż 10 TB !!!
Przestrzeń dyskowa: 10 TB
Opłaty: bra