Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Zaprojektowano je tak, by na planie wzajemnie się uzupełniały. Obiektywy Irix Cine to jednak nie tylko przemyślane konstrukcje, ale także unikalny charakter obrazu. Sprawdzamy czym się wyróżniają.
Produkcja wideo stawia przed optyką zupełnie inne wyzwania niż fotografia. Obiektywy filmowe są projektowane z myślą o pracy z ruchomym obrazem, co wymaga m.in. większej precyzji w ustawianiu ostrości czy płynnej, a nie skokowej pracy przysłony. Ma kluczowe znaczenie dla kontroli głębi ostrości, ale również jasności sceny w zmieniających się warunkach. Wreszcie są to modele, które muszą sprostać codziennej pracy na planie.
Optyka kinematograficzna jest więc skomplikowana zarówno mechanicznie, jak i optycznie. A przez to zazwyczaj horrendalnie droga. Dobrą alternatywą jest seria obiektywów filmowych IRIX Cine. Dziś to już cała rodzina przystępnych cenowo modeli, które sprawdzą się nawet w bardziej wymagających produkcjach.
Ważną zaletą obiektywów jest spójna konstrukcja. To identycznie umiejscowione pierścienie ostrości i przysłony (z zębatkami), a także zunifikowany rozmiar przedniej soczewki do wygodnego mocowania akcesoriów. Takie same odległości ogniskowania i przysłony ułatwiają ich wymianę, a podobna waga rzędu 1 kg i rozmiar pozwalają uniknąć konieczności ponownego wyważania statywu, steadycamu lub gimbala.
Również optyka została zaprojektowana tak, aby uzyskać powtarzalny kontrast, kolor, ostrość oraz własny charakter obrazu - unikalny bokeh, i plastyka, które zapewniają ten wyjątkowy „kinowy look”.
Każdy z modeli gwarantuje ponadprzeciętną ostrością obrazu w całym kadrze, aby sprostać wymaganiom stawianym przez format Ultra HD 8K. Obiektywy Cine charakteryzują się też minimalną dystorsją, świetną korekcją aberracji i winietowania, a także oddychaniem na minimalnym poziomie.
Choć stosunkowo lekkie, obiektywy Irix Cine są niezwykle solidne. Wykonane ze stopów aluminiowo-magnezowych oferują jednocześnie wysokiej klasy uszczelnienia przed deszczem i kurzem. To gwarancja niezawodności na najbardziej wymagających planach zdjęciowych i bezpieczeństwo podczas transportu.
Wszystkie obiektywy Irix Cine są wyposażone w niezwykle płynne pierścienie przysłony i ostrości przystosowane do współpracy z najpopularniejszymi w branży systemami follow 0.8, bez względu na to, czy stosowane prowadzenie jest ręczne, czy automatyczne.
W dodatku każdy z modeli ma nowatorski pierścień adaptacyjny. To sprytne rozwiązanie zaprojektowano po to, aby obudowa obiektywu pozostała smukła i przyjazna dla użytkownika podczas ręcznej obsługi, ale bez żadnych kompromisów, gdy chcesz użyć obiektywu w rozbudowanym o mechanizmy follow focus zestawie. Wtedy też można użyć odłączanej stopki podpierającej obiektyw, która zapewnia stabilizację i zmniejsza obciążenie mocowania kamery podczas korzystania ze statywów, rigów i systemów follow. Co istotne, można ją zamontować w górnej lub dolnej części obiektywu.
Obiektywy Irix Cine mają także wygrawerowane oznakowania na korpusie, które zostały wypełnione farbą reagującą na promieniowanie UV, dzięki czemu są lepiej widoczne w słabym świetle niż zwykłe farby.
Wszystkie modele Cine (z wyjątkiem ultraszerokokątnego Irix 11 mm T4.3 i Irix 21 mm T1.5) posiadają również Magnetic Mount System (MMS). To opatentowany przez producenta bezgwintowy sposób mocowania na obiektywie filtrów Irix Edge MMS oraz Vari ND i osłony przeciwsłonecznej. Dzięki niemu zakładanie i zdejmowanie filtrów jest natychmiastowe i niezwykle wygodne. W dodatku filtry MMS można układać jeden na drugim, co pozwala nie tylko na swobodne łączenie ich ze sobą, ale także oszczędza sporo miejsca podczas przechowywania. W serii filtrów Irix Edge MMS dostępne są aktualnie wysokiej klasy modele: UV, CPL, ND4, ND8, ND16, ND32, ND64 oraz Vari ND 2-5.
Serię Irix Cine bez wyjątku stanowią obiektywy pełnoklatkowe, których przekątna pola obrazowego wynosi 43,3 mm. Mogą zatem współpracować z formatami: 35mm, Super 35, Red Dragon 6K, Arri Alexa, Fuji X, APS-C, MFT, czy Super 16. Dostępne są z bagnetami najbardziej popularnych systemów: Canon RF, Canon EF, Sony E, Nikon Z, L-mount, Fujifilm X, Olympus / Panasonic MFT i Arri PL-mount.
W aktualnej ofercie Irix Cine znajdziemy modele o ogniskowych: 11, 15, 21, 30, 45 oraz 150 mm. Co ciekawe każdy w cenie 4 345 zł. Czas przyjrzeć się im z bliska…
To ultraszerokokątny obiektyw filmowy o idealnie skorygowanej geometrii. W zależności od rozmiaru sensora może służyć jako obiektyw do klasycznych ujęć szerokokątnych, ale także podczas filmowania super-panoramicznych scen z kątem widzenia wynoszącym aż 123 stopnie poziomo w formacie wide-screen 2.39:1. Aby sprostać wysokim wymaganiom jakie stają przed tak ultraszerokim kątem, producent zastosował w układzie optycznym aż 16 soczewek, w tym cztery elementy HR, dwa ED i trzy ASP. Obiektyw jest przy tym solidnie uszczelniony, gwarantując bezpieczeństwo w plenerze. Jako jedyny z serii nie ma magnetycznego mocowania MMS, ale wynika to z konstrukcyjnego kompromisu przy tak krótkiej ogniskowej, który na pierwszym miejscu stawia jakość obrazu.
Irix 15 mm to uniwersalny obiektyw do szerokich ujęć. Możliwość mocowania filtrów poprzez magnetyczne mocowanie MMS albo klasyczne na gwint 86 mm sprawia, że jest on świetnym wyborem do profesjonalnych ujęć krajobrazów oraz metropolii. Wewnątrz kryje skomplikowany układ optyczny złożony z 15 elementów, wśród których zastosowano soczewki specjalne: 3x HR, 2x ED i 2x ASP. Dzięki temu obraz jest praktycznie wolny od zniekształceń geometrycznych i przebarwień na kontrastowych krawędziach. Mimo dużej jasności przy tak krótkiej ogniskowej obiektyw jest całkiem poręczny, zachowując gabaryty i wagę na poziomie pozostałych modeli z serii Cine. W zależności od mocowania waży od 895 do 983 g osiągając maksymalnie rozmiar 119 x 95 mm.
Dzięki bardzo jasnemu układowi optycznemu to doskonałe narzędzie do filmowania szerokich planów z bajkową wręcz głębią ostrości i wolnym od zniekształceń kadrem. Z powodu ogniskowej, która już nie przerysowuje tak perspektywy, jak szkła ultraszerokokątne, ten model ma szansę stać się Twoim ulubionym obiektywem otwierającym każdy kadr. Jest również doskonałym wyborem do ujęć w ciasnych miejscach, gdzie filmowanie z dystansu nie będzie możliwe. Przykładem mogą być chociażby eventy oraz wesela. Przysłona T1.5 pozwoli na odcięcie tematu głównego od tła, tworząc piękny efekt bokeh, który nie traci na jakości nawet po jej przymknięciu, bo jest ona złożona aż z 11 listków.
Kolejny obiektyw Irix Cine o dużej jasności T1.5 i niemal bliźniaczy pod względem konstrukcyjnym w porównaniu do modeli 21 i 45 mm. Oferując pole widzenia na poziomie 62 stopni, staje się idealnym obiektywem do średnich ujęć. Sprawdzi się zarówno podczas wywiadów i reportaży, gdzie chcemy zachować odrobinę przestrzeni wokół postaci, jak i ujęć b-roll. Zaawansowany układ optyczny gwarantuje superostry i wolny od dystorsji obraz, a jasność T1.5 kinową plastykę nawet po przymknięciu przysłony, dzięki okrągłemu mechanizmowi złożonemu z 11 listków. Na matrycy crop, Irix 30 mm jest zbliżony do obiektywu 45 mm, dzięki czemu staje się idealną alternatywą do portretów.
Nie bez przyczyny jest to ulubiony obiektyw użytkowników Irixa. To idealna propozycja do tworzenia naturalnych kadrów o polu widzenia zbliżonym do ludzkiego oka. W połączeniu z jasnością aż T1.5 pozwala nagrywać w każdych warunkach oświetleniowych i tworzyć intymne ujęcia ze wspaniałą głębią. Układ optyczny opiera się na 11 soczewkach, a dzięki grupie specjalnych elementów (4xi HR, 1x ED i 1x ASP) Twoje filmy będą charakteryzować się doskonałą ostrością w całym kadrze, oraz minimalnym poziomem zniekształceń i aberracji. Całości dopełnia okrągła 9-listkowa przysłona, która zapewnia piękny bokeh i bardzo płynną regulację w szerokim zakresie pomiędzy T1.5 a T22.
Wyjątkowy teleobiektyw kinowy do zadań specjalnych. Przy tak dużej ogniskowej zapewnia jedynie niespełna 14-stopniowe pole widzenia. Pozwala więc zbliżyć się do tematu z dużej odległości, zacieśniając w kadrze perspektywę. Z drugiej jednak strony to jednocześnie profesjonalny obiektyw makro, który już z odległości 35 cm pozwala odwzorować na matrycy temat w skali 1:1. W połączeniu z płynnymi systemami follow gwarantuje doskonałą precyzję filmowania przy tak ekstremalnym powiększeniu. Jest to zatem idealne narzędzie dla twórców, którzy filmują w zbliżeniu, od dzikiej natury w skali mikro, po ujęcia produktowe małych przedmiotów i detali.
Irix Cine 150 mm T3.0 Tele to brat bliźniak wersji Makro, ale zaprojektowany specjalnie do pracy na dalszych planach zdjęciowych. Różnica polega przede wszystkim na przeprojektowanym mechanizmie ustawiania ostrości, który pozwala na dużo większą precyzję pracy w zakresie od 2 metrów do nieskończoności. Oba modele bazują na zbliżonym układzie optycznym, składającym się z 12 soczewek, wśród których są 4 elementy HR i 3 ED, ale wersja 150 mm Tele ostrzy od 67 cm. Pomimo długiej, jak na standard filmowy, ogniskowej obie wersje są stosunkowo lekkie i kompaktowe - w zależności od mocowania ważą od 1105 do 1222 g przy maksymalnych wymiarach 163 x 97 mm.
Obiektywy Irix Cine można kupować osobno, ale warto przyjrzeć się przemyślanym zestawom oferowanym przez producenta. Każdy z nich zawiera trzy lub pięć modeli zapakowanych w wytrzymałej i szczelnej walizce Nanuk. W każdym komplecie znajdują się również 3 podstawowe filtry wraz futerałem: Irix Edge Filtr UV – neutralny, który pełni funkcję ochronną obiektywu, Irix Edge Filtr CPL – przydatny do kontroli refleksów światła w słoneczne dni, Irix Edge Filtr ND8 – ograniczający ekspozycję o 3 EV.
Podstawowy, ale bardzo wszechstronny zestaw trzech obiektywów o takiej samej jasności. W jego skład wchodzą modele o najpopularniejszych ogniskowych, które świetnie sprawdzą się zarówno na pełnoklatkowych matrycach, jak i cropach typu Super35. Są to: Irix Cine 21 mm T1.5, Irix Cine 30 mm T1.5 oraz Irix Cine 45 mm T1.5. Cały zestaw wraz z walizką waży około 6,5 kg.
Zestaw, który z łatwością pozwoli Ci zrealizować pracę na niemal każdym planie filmowym. Składają się z pięciu obiektywów, które umożliwią sfilmowanie każdej sceny, jakie zażyczy sobie klient - od ultraszerokich ujęć, po klasyczne, a ekstremalnych zbliżeniach tele i makro kończąc. Irix Cine Extreme set składa się z pięciu modeli o ogniskowych: 11 mm, 21 mm, 30 mm, 45 mm i 150 mm Macro. Całość wraz z walizką waży około 9 kg.
To również 5-elementowy zestaw, ale bardziej klasyczny. Wewnątrz walizki znajdziemy modele 15 mm, 21 mm, 30 mm, 45 mm, 150 mm Macro. Wszystkie stanowią podstawę do realizacji każdej produkcji, sprawdzając się idealnie podczas ujęć otwierających scenę aż po ekstremalne zbliżenia na planie filmowym. Cały zestaw wraz filtrami i walizką waży około 9 kg.
Artykuł powstał we współpracy z marką marką Irix