Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Irix dopełnią gamę filmowych jasnych pełnoklatkowych obiektywów stałoogniskowych o model 30 mm T1.5, który posłuży za podstawowy obiektyw do wielu typów ujęć. Jak zwykle w przypadku Irixa, możemy oczekiwać też przystępnej ceny.
Nie za szeroki i nie za wąski - nowy Irix Cine 30 mm T1.5 balansuje pomiędzy popularnymi ogniskowymi 24 i 35 mm, dzięki czemu według producenta ma szansę stać się idealnym szkłem do wielu zastosowań. Sprawdzi się też w przypadku kamer Super 35 (APS-C), z którymi zaoferuje nam ekwiwalent 45 mm.
Twórcy widzą jego zastosowanie m.in. w reportażu, teledyskach czy szerszych ujęciach reklamowych. Jednym słowem nada się do wszystkiego, do czego zaprzęglibyśmy bliski pod względem ogniskowej obiektyw 28 mm. Dodatkowo w swobodnej pracy pomóc mają także stosunkowo kompaktowe gabaryty - szkło mierzy 97 x 99/135 mm (w zależności od wersji) i waży między 1130 a 1227 g.
Jeśli chodzi o optykę, producent obiecuje rezultaty pozwalające na swobodną rejestrację materiałów 8K. Otrzymujemy w sumie 13 soczewek w 11 grupach, wśród których znajdziemy 1 soczewkę asferyczną, 2 soczewki ED i 2 soczewki HR. Oczekiwać mamy wzorowej ostrości, żywych kolorów i praktycznie niezauważalnej dystorsji (na poziomie -0,95%).
Za przyjemne rozmycie odpowiada tu z kolei 11-listkowa przysłoną, którą domkniemy do wartości f/16, a ostrzyć będziemy mogli z minimalnej odległosci 30 cm. Producent obiecuje też praktycznie zerowy breathing. Jak to wszystko sprawdza się w praktyce możecie ocenić na poniższym filmie przykładowym.
Zaplanowany zgodnie ze standardami przemysłu filmowego, Irix Cine 30 mm T1.5 łączy w sobie tradycyjne rozwiązania i nowoczesne innowacje. Obiektyw Irix Cine 30mm posiada przedni gwint filtra o średnicy 86 mm oraz pierścienie ostrości i przysłony z zębatkami w standardzie Mod 0.8M, które zapewniają kompatybilność z większością akcesoriów dostępnych na rynku.
W dodatku ustawione są one dokładnie w tej samej odległości, co w przypadku pozostałych szkieł z linii Irix Cine, co ułatwi pracę z systemami follow focus. Mamy też długi kąt obrotu pierścieni - 180 stopni dla pierścienia ostrości i 75 stopni dla pierścienia przysłony.
Dodatkowo model Irix Cine 30 mm T1.5 wyposażony został w magnetyczny system mocowania MMS, który umożliwia podłączenie akcesoriów takich jak, filtry magnetyczne z linii Irix Edge lub osłona obiektywu. To unikalne rozwiązanie zapewnia szybki i bezpieczny montaż akcesoriów do przedniej części obiektywu bez konieczności stosowania dodatkowych elementów.
Jak wszystkie obiektywy Irix Cine, tak i model 30 mm T1.5 został wykonany z lekkiego stopu aluminiowo-magnezowego i w pełni uszczelniony. Oferuje też możliwość zamocowania stopki stabilizującej. Wygodnym rozwiązaniem są też grawerowane oznaczenia, wypełnione farbą fluorescencyjną, a producent chwali się także nową konstrukcją dekielka, dzięki której obiektyw będzie można bez problemu postawić na ziemi soczewką do dołu.
Obiektyw Irix Cine 30 mm T1.5 trafi do sprzedaży w wersjach z mocowaniami: Canon EF, Canon RF, Sony E, Nikon Z, Mikro Cztery Trzecie oraz Arri PL, w ciągi najbliższych tygodni, w cenie 4345 zł (4595 zł w wersji z mocowaniem PL).
Więcej informacji znajdziecie na stronie irixlens.com.