Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Irix rozszerza ofertę szkieł o drugi model kierowany do filmowców. Choć ogólna specyfikacja przypomina jego fotograficzny odpowiednik, producent obiecuje że zarówno konstrukcja, jak i układ optyczny zostały specjalnie zoptymalizowane pod kątem filmowania.
Pełnoklatkowy obiektyw Irix Cine 11 mm T4.3 to drugie po modelu Irix 150 mm T3.0 Macro 1:1 szkło wchodzące w skład nowej linii obiektywów kinematograficznych Irix Cine. Jak zapewnia producent, “dzięki swoim wyjątkowym parametrom, może stać się narzędziem do poszukiwania nowych źródeł artystycznej ekspresji”, ale może okazać się też ciekawym standardowym obiektywem szerokokątnym w przypadku korzystania z kamer z mniejszymi sensorami.
“Konstrukcja optyczna 11 mm T4.3 bazuje na nowym, zoptymalizowanym pod kątem filmowania układzie optycznym, składającym się z 16 soczewek. Aż cztery z nich to elementy o wysokim stopniu refrakcji (HR), dzięki którym obiektyw zawdzięcza swoje niezwykle kompaktowe rozmiary. Dla uzyskania wysokiej rozdzielczości, minimalnego poziomu aberracji oraz neutralnego rozmycia tła, zastosowano też trzy soczewki asferyczne (ASP) oraz dwie o bardzo niskim współczynniku dyspersji (ED).” - czytamy w informacji prasowej.
Producent obiecuje, że obiektyw bez problemu poradzi sobie z rozdzielczością 8K. Ponadto zminimalizowany zostać miał też efekt focus breathing, co skutkować ma niemal stałym kątem widzenia w całym zakresie ostrzenia nowego szkła.
Oprócz tego, otrzymamy cichy i płynnie działający pierścień ostrości o 180-stopniowym kącie obrotu, czytelne oznaczenia w jednostkach metrycznych, lub imperialnych, a także magnetyczny system mocowania akcesoriów MMS, którego pierwszym elementem jest odłączana osłona przeciwsłoneczna.
Irix Cine 11 mm T4.3 ma być też wytrzymały, a to za sprawą obudowy z lekkiego stopu aluminiowo-magnezowego oraz uszczelnień, chroniących konstrukcję przed pyłem i wilgocią. Przy tym wszystkim obiektyw ma być bardzo kompaktowy (jak na razie producent nie podaje oficjalnych rozmiarów) i - jak na szkło filmowe - stosunkowo lekki (1,1 kg).
{$in-article-newsletter}
Producent gwarantuje też zgodność branżowymi standardami. “Przedni kołnierz akcesoriów posiada średnicę 95 milimetrów, a zębate pierścienie systemu follow focus wykonane są w standardzie 0.8. Troska o zachowanie spójności obejmuje także linię Irix Cine, której obiektywy posiadają zunifikowane kąty obrotu pierścieni jak również zębatki na tej samej wysokości. Zbliżona waga obiektywów ułatwia wyważenie całego zestawu filmowego.“
Obiektyw dostępny będzie w wariantach z bagnetami: Canon EF, Sony E, Mikro Cztery Trzecie oraz PL. Na razie nie wiadomo jednak w jakiej cenie i kiedy nowe szkło pojawi się na rynku.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem irixlens.com.