Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Fujifilm powraca z kompaktowym średnim formatem GFX 100S II. Niewielkie body skrywa uaktualniony sensor, najnowszy układ AF i jeszcze szybszy tryb seryjny, ale względem pełnowymiarowej wersji zabiera nieco możliwości trybu wideo.
Kompaktowy GFX100S z 2021 roku był dla producenta niemałą rewolucją. Nagle okazało się, że 100-megapikselowy, średnioformatowy sensor można zmieścić do body nie odstającego rozmiarem od współczesnych pełnych klatek. Gdy na rynku jesienią zeszłego roku pojawił się model GFX100 II, był on już znacznie pomniejszony i mogło się wydawać, że tym razem producent nie wprowadzi już na rynek kompaktowego modelu S. Fujifilm nie omija jednak okazji, żeby przypomnieć o swoich możliwościach.
Najnowszy GFX100S II to mniejsza i pod pewnymi względami jeszcze lepsza wersja modelu GFX100 II, która jednak utrzymuje dystans do swojego większego brata w zakresie możliwości wideo.
Aparat otrzymał najnowszą, usprawnioną matrycę „GFX 102MP CMOS II”, która oferuje teraz bazową czułość ISO 80 dla trybu fotograficznego i ISO 100 dla trybu wideo i której bardziej efektywne mikrosoczewki mają wpływać na poprawę działania systemu AF oraz jeszcze lepsza reprodukcję obrazu. Sensor jest także stabilizowany, a 5-osiowy układ stabilizacji drgań może pochwalić się imponującą deklarowaną skutecznością na poziomie 8 EV. Wykonywanie nieporuszonych nocnych zdjęć z ręki nie powinno więc być dla niego problemem.
Aparat otrzymał także najnowszy, usprawniony, wytrenowany na układach AI system AF, który lepiej radzić ma sobie z rozpoznawaniem i śledzeniem obiektów, a większe możliwości oferuje także tryb seryjny, którego prędkość wzrosła do maksimum 7 kl./s.
Większą wydajność aparat oferuje także w trybie Pixel-Shift, w którym przesunięcia matrycy wykorzystywane są do wykonania zdjęć w rozmiarze 400 Mp lub do wykonania 100-megapikselowych zdjęć z lepszym odwzorowaniem koloru. Cały proces przebiega ok. 75% szybciej niż w przypadku poprzednika.
Jednocześnie producent stara się, by nowy mniejszy aparat nie doprowadził do kanibalizacji pełnowymiarowego modelu GFX100 II i ogranicza możliwości wideo nowej S-ki. W przypadku GFX100S II tryb filmowy pozwoli rejestrować maksymalnie rozdzielczość 4K z prędkością 30 kl./s, co jest dość widoczną różnica względem rejestracji 8K u większego brata.
Z drugiej strony takie możliwości mogą nawet lepiej odpowiadać potrzebom rynku, a dodatkowo jest to zapis 10-bit 4:2:2. Na pokładzie znajdziemy też płaski profil F-Log2, a także możliwość skorzystać z zapisu ProRes (po podłączeniu zewnętrznego dysku SSD). Producent obiecuje również skuteczne działanie śledzącego systemu AF w trybie filmowym, a aparat jest także kompatybilny z chmurą Frame.io.
Jeśli chodzi o samą konstrukcję, pozornie nie różni się ona znacznie od pierwszej generacji modelu 100S. Body oferuje niemal identyczną bryłę o wymiarach 104 x 87 mm. Producent wyposażył jednak aparat w lepszy i większy (powiększenie 0,84x) wizjer elektroniczny i rozdzielczości 5,76 mln punktów, a całość jest teraz znacznie lżejsza. Ważąc raptem 833 g, Fujifilm GFX100S II jest teraz najlżejszym 100-megapikselowym korpusem w rodzinie. Body otrzymuje także nowoczesną fakturę okleiny gripu Bishamon Tex.
Korpus ma do zaoferowania także złącze mikrofonowe i słuchawkowe, podwójny slot kart (ale tylko SD), port USB-C i pomniejszone wyjście HDMI (typu D). Jest także w pełni uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami.
Aparat Fujifilm GFX100S II trafi na rynek w czerwcu w cenie 4999 dolarów (ok. 19600 zł). Nowe body jest wiec o 2500 dolarów tańsze od pełnowymiarowej wersji GFX 100 II.
Dokładnej polskiej ceny jeszcze nie znamy.
Więcej informacji znajdziecie na stronie fujifilm-x.com.
Nazwa | Fujifilm GFX100S II |
Producent | Fujifilm |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | BSI CMOS Średni format (43,8 x 32,9 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 102 Mp |
Czułość | ISO 80 ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 (rozszerzona) ISO 51200 (rozszerzona) ISO 102400 (rozszerzona) |
Procesor | X-Processor 5 |
Rozdzielczość maksymalna | 11648 x 8736 px |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG TIFF HEIF |
Mocowanie obiektywu | Fujifilm G |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy 8 EV |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/4000 - 30 s migawka elektroniczna 1/32000 - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 / 0,6 / 1 / 2 EV |
Zdjęcia seryjne | 7 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy + detekcja kontrastu, 425 punktów pomiaru |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny powiększenie 0,83 x 5 760 000 punktów |
Ekran LCD | odchylany 3,2-calowy 2 359 000 punktów |
Rejestracja filmów | 4K 30 kl./s 10-bit 4:2:2 |
Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy NP-W235 |
Wydajność zasilania | 530 zdjęć |
Obudowa | magnezowa uszczelniona plastikowa |
Wymiary | 150 x 104 x 87 mm |
Waga | 883 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | tryb Pixel Shift Resolution Możliwość rejestracji na dyskach SSD |