Sweet 60's - polska fotografia mody lat 60.

"Sweet '60s" to wyjątkowe archiwa, które zostały udostępnione szerszej publiczności w ramach projektu "Fotorejestr" prowadzonego przez Fundację Archeologia Fotografii. Zobaczcie jak wyglądała fotografia mody w Polsce w latach 60. Zdjęcia pochodzą z archiwów Władysława Pawelca i Andrzeja Wiernickiego.

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Grudzień 2011
Artykuł na: 4-5 minut
"Ty i Ja" 1960 nr 3, fot. Marek Holzman Wystawa Sweet 60's, portal www.fotorejestr.net

Poniższy tekst pochodzi ze strony: www.fotorejestr.net, a jego autorką jest Karolina Lewandowska. Towarzyszy on wirtualnej wystawie "Sweet 60's".

Fotografia mody nie jest w polskiej fotografii tematem rozpoznanym i opracowanym. Wystawa wirtualna "Sweet 60's" jest próbką tego, co można na ten temat znaleźć w archiwach fotografów. Polska część wystawy bazuje na materiale znajdującym się pod opieką Fundacji Archeologia Fotografii. Nie jest to więc wybór reprezentatywny dla całości fotografii mody robionych w Polsce lat 60-tych, a tylko próbka większej całości. Dzięki kwerendom, które zostały wykonane do tej prezentacji rozpoczęły się już prace nad obszerniejszą wystawą historyczną.

Fotografie pokazywane na portalu pochodzą z archiwów Zbigniewa Dłubaka oraz Władysława Pawelca opracowywanych przez Fundację a także z archiwum Andrzeja Wiernickiego, częściowo przez Fundację zeskanowanego.

Władysław Pawelec, moda na urlop, 1964 (c) Aleksandra Pawelec Wystawa Sweet 60's portal www.fotorejestr.net

Miejsce każdego z tych autorów na mapie fotografii mody jest inne. Andrzej Wiernicki zdjęcia mody wykonywał od końca lat 50-tych przez cały okres swej zawodowej działalności, do lat 90-tych XX wieku. Współpracował właściwie ze wszystkimi pismami ilustrowanymi, publikującymi zdjęcia o tej tematyce, a były to m.in. "Kobieta i Życie", "Ty i Ja", "Zwierciadło", "Polska". Jak wspomina fotograf były okresy, kiedy z witryn kiosków Ruchu spoglądało na niego kilkanaście "jego okładek". Wiernicki współpracował z kilkoma domami mody takimi jak "Leda", "Moda Polska", "Strój Modny", "Telimena". Wykonywał dla nich fotografie katalogowe, ale także sesje mody do publikacji w czasopismach, zwykle odbywające się w plenerze. Zbiór jego fotografii jest ogromny.

Władysław Pawelec fotografie mody wykonywał przede wszystkim w latach 60-tych i stanowią one niewielką część jego archiwum. Niewiele wiadomo o okolicznościach powstawania tych zdjęć. Można jednak je odnaleźć w takich magazynach jak "Światowid", z którym współpracował na stałe od 1961 roku, "Magazyn Turystyczny", "Kobieta i Życie", "Zwierciadło".

(...)

Władysław Pawelec, 1964 (c) Aleksandra Pawelec Wystawa Sweet 60's portal www.fotorejestr.net

Wirtualna wystawa Sweet 60's została wzbogacona o reprodukcje z miesięcznika "Ty i Ja", niezwykłego wydawnictwa, jak dziś powiedzielibyśmy lifestylowego, okresu PRL. Pismo powstało w 1960 roku i działało do 1972. Jego twórcą i redaktorem był Roman Juryś. Z czasopismem współpracowali najwybitniejsi graficy i fotografowie epoki. Koncepcję graficzną stworzył Roman Cieślewicz, na stałe współpracowali m.in. Henryk Tomaszewski, Waldemar Świerzy i Julian Pałka. Z fotografów na stałe współpracowała zapomniana dziś fotografka Józefa Schiff, współpracownikami byli m.in. Tadeusz Rolke, Marek Holzman, Krzysztof Gierałtowski. Dział mody prowadziła Teresa Kuczyńska, regularnie donosząc o nowinkach w modzie światowej, która z resztą zapełniała gęsto strony magazynu.

Na wystawie wirtualnej nie ma fotografii kilku bardzo ważnych autorów, którzy doskonałe fotografie mody w latach 60-tych wykonywali - m.in. Tadeusza Rolke, Eustachego Kossakowskiego, Janusza Sobolewskiego, Krzysztofa Gierałtowskiego - ich archiwa nie są pod opieką Fundacji AF, ale w poszerzonej, nie wirtualnej wersji wystawy, która mamy nadzieję odbędzie się w ciągu półtora roku, zostaną one uwzględnione. Niektórzy z tych autorów byli rewolucyjni!

Kuratorki wystawy: Karolina Lewandowska, Anita Nilsen, Tone Rasch.

{GAL|25791
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wywiady
Ola Walków: "Nie jesteśmy tak daleko za światowym poziomem, jak mogłoby się wydawać"
Ola Walków: "Nie jesteśmy tak daleko za światowym poziomem, jak mogłoby się wydawać"
Dlaczego jej zdaniem w Polsce jest więcej możliwości w fotografii modowej niż w wielu innych krajach? Jak łączy personalne projekty z tymi komercyjnymi? Rozmawiamy z Olą Walków
11
Agnieszka Sosnowska: „Moja fotografia jest jak owoce pokryte warstwą sadzy”
Agnieszka Sosnowska: „Moja fotografia jest jak owoce pokryte warstwą sadzy”
Rozmowa o emigracji i artystycznych poszukiwaniach. Agnieszka Sosnowska prezentuje się jako twarda, ale zarazem wrażliwa kobieta, dla której prosty spacer staje się inspiracją, a autoportret –...
10
Isa Rus: W erze perfekcjonizmu i AI ludzie pragną autentyczności
Isa Rus: W erze perfekcjonizmu i AI ludzie pragną autentyczności
O szukaniu równowagi między dokumentowaniem dzieci, a poszanowaniem ich przyszłej autonomii, fotografowaniu w intymnych sytuacjach, a także o byciu matką na emigracji opowiada nam Isa Rus.
7
Powiązane artykuły