Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Druga edycja organizowanego przez Gazetę Wyborczą Konkursu im. Krzysztofa Millera rozpoczęła się we wrześniu. Udział w nim mogli wziąć zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy fotografii, indywidualni autorzy oraz kolektywy fotografów, członkowie jednej agencji fotograficznej. Tematyka prac była w zasadzie dowolna. Można było nadsyłać materiały o tematyce społecznej, politycznej, ekonomicznej bądź kulturowej.
Łącznie do konkursu zgłoszono w tym roku 4500 zdjęć. Wiele nadesłanych fotoreportaży dokumentuje liczne w ostatnim roku w Polsce marsze i protesty, część przedstawia kameralne historie rodzinne, jeszcze inne podróże w najdalsze zakątki świata.
Każdego roku wiele nigeryjskich kobiet przybywa do Włoch z obietnicą legalnej pracy, ale na miejscu są zmuszane do prostytucji. W ostatnich 3 latach wg Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji liczba potencjalnych ofiar handlu ludźmi we Włoszech w celu wykorzystywania seksualnego wzrosła o 600%. Na zdjęciu powyżej Nigeryjka w ciąży w swojej sypialni w Castel Volturno na południu Włoch.
„Najmocniejsze materiały koncentrowały się wokół bohaterów wykluczonych i zapomnianych oraz mniejszości: uchodźców, społeczności LGBT, ludzi starszych, niepełnosprawnych” - podsumowuje Beata Łyżwa-Sokół, szefowa działu Foto Gazety Wyborczej i przewodnicząca jury konkursu. „W stronę pojedynczych, zostawionych samym sobie ludzi kierował swój obiektyw Krzysztof Miller i powtarzał, że na tym polega rola fotoreportera i mediów w ogóle. Cieszę się, że tak wielu uczestników konkursu kontynuuje tę ideę. Otrzymaliśmy wiele materiałów od zagranicznych autorów oraz zrealizowanych przez kobiety. Być może to efekt tego, że laureatką pierwszej edycji konkursu była Anna Liminowicz”.
Mariusz Kupczak urodził się z mózgowym porażeniem dziecięcym, zanikiem mięśni oraz prawostronnym niedowładem kończyn. Na co dzień porusza się na wózku inwalidzkim, mimo tego postanowił zostać... zawodowym kulturystą. Prócz intensywnych treningów siłowych, uprawianie tego sportu wiąże się z wielomiesięczną, kosztowną i rygorystyczną dietą. Jak sam mówi, ten trud się opłaca. Jest wielokrotnym Mistrzem Polski, w 2017 roku zdobył Mistrzostwo Europy, a także Mistrzostwo Świata, po czym zakończył karierę. Jednak w 2019 roku powrócił do treningów i startów w zawodach. Jak mówi, uprawianie kulturystyki pomaga mu przezwyciężyć depresję, z którą od lat się zmaga.
Nadrenia, Niemcy, Kopalnia Garzweiler. Kilkuset aktywistów wdarło się na teren kopalni Garzweiler w ramach akcji Ende Gelaende w celu zablokowania maszyn wydobywczych.
W jury konkursu znaleźli się: Ewa Ewart producentka filmów dokumentalnych i dziennikarka BBC, Anna Bedyńska fotoreporterka i laureatka World Press Photo i Grand Press Photo, Wojciech Nowicki pisarz i kurator, Maciej Zieliński redaktor naczelny serwisu Fotopolis.pl i miesięcznika Digital Camera Polska, Adam Lach fotoreporter, laureat Grand Press Photo i współzałożyciel agencji Napo Images, Ewa Wieczorek redaktorka naczelna Wysokich Obcasów Extra, Tomasz Kowalski prezes Zarządu Deutsche Bank Polska, Jerzy B. Wójcik wydawca Gazety Wyborczej oraz Beata Łyżwa-Sokół szefowa działu Foto Gazety Wyborczej (przewodnicząca jury). Do zwycięzców trafiły nagrody pieniężne w wysokości 10 000 i 5 000 zł.
„Tam była granica” jest podróżą wzdłuż byłej polsko-radzieckiej granicy, istniejącej do ataku ZSSR na Polskę 17 września 1939 roku. To historia o starej polskiej granicy w nowym ukraińskim państwie. Podróż ta zawiodła mnie do małych wiosek i miasteczek dzisiejszej Ukrainy. To Ukraina byłego pogranicza, ziemia losów powikłanych. Najstarsi pamiętają Polskę, pamiętają wiersze i piosenki, których uczyli się w polskich szkołach. Niektóre zniekształcone są przez pamięć i czas, inne recytowane nienaganną przedwojenną polszczyzną. „A o tych po drugiej stronie Zbrucza mówimy Moskale. Jak za Polski, kiedy Moskal stał za rzeką” - tłumaczyli mi mieszkańcy nadzbruczańskich wsi. Pojęcie granicy nie jest jednoznaczne. Granica, która z założenia dzieli, jest tu także symbolicznym łącznikiem, zaproszeniem do rozmowy, a w mikrowymiarze dialogiem polsko-ukraińskim.
Wojny, głód, ubóstwo i zmiany klimatu wypierają ludzi z ich domów w nieznane. Dołączają do milionów będących już w drodze i zajmują miejsca na obrzeżach „pierwszego świata”. Ta nowa i nieoczekiwana obecność człowieka przekształca środowisko zamieszkane i zorganizowane dawno temu. Na zdjęciu uchodźcy czekają w kolejce, aby zarejestrować się w obozie Moriana na greckiej wyspie Lesbos. Ponieważ obóz był przepełniony, większość nowo przybyłych czeka przez kilka dni poza jego granicami.
Zdjęcia powstały w jednym ze śląskich domów dla seniorów, gdzie rzeczywistość osób starszych jest trudna i niezbyt radosna, gdzie ludzie u kresu życia są zostawieni, razem ze swoją samotnością.
Wielki Tydzień to dla Sycylijczyków czas szczególny. Począwszy od Niedzieli Palmowej, aż do Wielkiej Soboty w różnych miejscach na wyspie odbywają się wielogodzinne procesje. To czas zadumy, refleksji, smutku i radości. Fotografie wykonane zostały w Trapani, Ennie i Buseto Palizzolo.
„Glitter Confusion” to ruch artystyczny, do którego należę. Powołany został w odpowiedzi na czasy zdominowane przez agresję, homofobię, wykluczenia społeczne i wzrost nacjonalizmu. Tworzą go ludzie czujący potrzebę dzielenia się swoimi doświadczeniami poprzez sztukę. Motywem przewodnim jest wyrażanie własnej tożsamości i wolność w jej prezentowaniu. Jesteśmy queer, eksperymentujemy i wprowadzamy wizualny zamęt, by odnaleźć siebie. Chcemy zaznaczyć, że różnice mogą nas łączyć. Jestem obserwatorką i dokumentalistką naszych działań, jednocześnie czynnie biorę w nich udział.
Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć na stronie: wyborcza.pl/zdjęcia. Serwis prezentuje też multimedia, galerie, materiały wideo i teksty archiwalne związane z konkursem i Krzysztofem Millerem.