Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
7
Optyka:
6.5
Budowa:
7.5
Nasza ocena:

76%

To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.

Autor: Krzysztof Mularczyk

31 Marzec 2025
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej.

W przypadku tego obiektywu Nikon programowo redukuje dystorsję. Na zdjęciach JPEG, a nawet po wywołaniu RAW-ów w Lightroomie lub NX Studio zniekształcenia praktycznie nie występują. W rzeczywistości jednak, jak pokazują nasze pomiary wykonane oprogramowaniem DxO, które odczytuje surowe dane RAW, odrzucając korekcje producenta, Nikkor Z 35 mm f/1.4 obarczony jest dystorsją poduszkową na dość wysokim poziomie bliskim 5%.

W praktyce można więc uznać, że problem dystorsji obiektywu nie dotyczy. Dodatkowo, może to być dobrą wiadomością dla osób, które obawiają się przeciętnych wyników w zakresie rozdzielczości brzegowej. Biorąc pod uwagę konieczność dość silnej korekcji geometrii, można uznać, że w finalnym kadrze obcięte zostaną obszary cechujące się najsłabszymi wynikami w pomiarach studyjnych.

Dystorsja w praktyce:

JPEG

RAW
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Powiązane artykuły