Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
94%
Nowy jasny obiektyw superszerokokątny Viltrox AF 16 mm f/1.8 STM FE zamykać ma profesjonalną optykę i ciekawą funkcjonalność w bardzo atrakcyjnym cenowo tubusie. Sprawdziliśmy czy wybierając go nie będziemy musieli chodzić na kompromisy.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO . Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.8, f/4, f/8 i f/16.
Obiektyw Viltrox AF 16 mm f/1.8 STM FE wypada bardzo dobrze także w zakresie kontroli aberracji chromatycznej. Poprzeczna aberracja chromatyczna może uwidacznić się w zasadzie w samych rogach kadru i utrzymuje podobny, marginalny rozmiar w całym zakresie przysłon. Co ciekawe, nieco głębiej w stronę środka kadru rozlewa się w przy przysłonach z zakresu f/2.8-f/4, ale nie na tyle, by było to kiedykolwiek widoczne podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych. Prawdę mówiąc w zakresie minimalizacji aberracji chromatycznej obiektyw radzi sobie tak dobrze jak niektóre modele apochromatyczne.
Obiektyw radzi sobie bardzo dobrze także z aberracją wzdłużną. Rozwarstwienia widma w przypadku wieloplanów praktycznie się nie pojawiają. Jednym słowem jest to obiektyw, który nie będzie wymagał od nas żadnej dodatkowej pracy ze zdjęciami w zakresie usuwania aberracji chromatycznej. Aby doszukać się aberracji na zdjęciach trzeba się naprawdę postarać. Poniżej kilka przykładów, gdzie jest ledwo widoczna - bardziej uwydatnionej aberracji w rzeczywistych sytuacjach nie udało nam się uzyskać.