Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Viltrox
Nasza ocena:

94%

Nowy jasny obiektyw superszerokokątny Viltrox AF 16 mm f/1.8 STM FE zamykać ma profesjonalną optykę i ciekawą funkcjonalność w bardzo atrakcyjnym cenowo tubusie. Sprawdziliśmy czy wybierając go nie będziemy musieli chodzić na kompromisy.

Autor: Maciej Luśtyk

24 Lipiec 2023
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO . Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.8, f/4, f/8 i f/16.

Obiektyw Viltrox AF 16 mm f/1.8 STM FE wypada bardzo dobrze także w zakresie kontroli aberracji chromatycznej. Poprzeczna aberracja chromatyczna może uwidacznić się w zasadzie w samych rogach kadru i utrzymuje podobny, marginalny rozmiar w całym zakresie przysłon. Co ciekawe, nieco głębiej w stronę środka kadru rozlewa się w przy przysłonach z zakresu f/2.8-f/4, ale nie na tyle, by było to kiedykolwiek widoczne podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych. Prawdę mówiąc w zakresie minimalizacji aberracji chromatycznej obiektyw radzi sobie tak dobrze jak niektóre modele apochromatyczne.

Obiektyw radzi sobie bardzo dobrze także z aberracją wzdłużną. Rozwarstwienia widma w przypadku wieloplanów praktycznie się nie pojawiają. Jednym słowem jest to obiektyw, który nie będzie wymagał od nas żadnej dodatkowej pracy ze zdjęciami w zakresie usuwania aberracji chromatycznej. Aby doszukać się aberracji na zdjęciach trzeba się naprawdę postarać. Poniżej kilka przykładów, gdzie jest ledwo widoczna - bardziej uwydatnionej aberracji w rzeczywistych sytuacjach nie udało nam się uzyskać.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.8 (naklejka i krata po prawej stronie)

f/4 (gałęzie na górze)

f/2.8 (gałęzie z kolecami)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)