Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
94%
Nowy jasny obiektyw superszerokokątny Viltrox AF 16 mm f/1.8 STM FE zamykać ma profesjonalną optykę i ciekawą funkcjonalność w bardzo atrakcyjnym cenowo tubusie. Sprawdziliśmy czy wybierając go nie będziemy musieli chodzić na kompromisy.
Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.8, f/2.8, f/4 i f/5.6.
Jeżeli w modelu Viltrox AF 16 mm f/1.8 STM FE chcielibyśmy na siłę doszukać się jakiejś wady, za taką można uznać winietowanie przy nominalnym otworze przysłony. Trzeba jednak zaznaczyć, że otrzymane wyniki i tak nie należą do złych.
Przy f/1.8 różnica w jasności między środkiem a brzegami kadru wynosi 1,20 EV, a sama winieta rozlewa się na większą część kadru. Podobne wyniki utrzymują się jeszcze f/2.2, ale już przy f/2.8 wyciemnienie brzegów znacznie się redukuje, a różnica w jasności spada do ok. 0,5 EV i pozostaje w zasadzie niezauważalna. Bardzo zbliżone rezultaty otrzymujemy w całym dalszym zakresie przysłon. Winieta więc nigdy zupełnie nie znika, ale poza przysłona f/1.8 nie będzie stanowić żadnego problemu. Możemy więc uznać, że i w tym zakresie szkło radzi sobie naprawdę dobre. Poza tym, z wyciemnieniem brzegów na f/1.8 bardzo dobrze radzi sobie profil korekcji sczytywany przez aparaty Sony.
f/1.8 (korekta wyłączona / korekta włączona)
f/2.8 (korekta wyłączona)
f/4 (korekta wyłączona)
f/5.6 (korekta wyłączona)