Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Canon
Nasza ocena:

93%

Kompaktowy Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM ma być najbardziej atrakcyjną opcją na wejście w świat reporterskich długich zoomów we współczesnych systemach belzusterkowych. Czy jednak oferuje na tyle więcej od swojego lustrzankowego pierwowzoru, by uzasadnić dużo wyższą cenę? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Sierpień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/4 f/11 i f/32.

Obiektyw Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM świetnie radzi sobie także z aberracją chromatyczną. Przy ogniskowej 70 mm aberracja poprzeczna w dolnym zakresie przysłon w rozmiarach ekranowych pozostaje praktycznie niewidoczna. Wraz z domykaniem przysłony problem nieco wzrasta (maksymalny rozmiar aż 3,99 px), ale dotyczy właściwie wyłącznie rogów kadru.

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 70 mm:

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 200 mm:

Jeszcze lepiej sprawa ma się w przypadku ogniskowej 200 mm, gdzie aberracja w całym zakresie przysłon pozostaje na niemal identycznym poziomie 1,7 px i będzie niewidoczna gołym okiem. Co prawda prawa strona kadru wydaje się być narażona nieco bardziej na jej występowanie, ale podczas testów zauważyliśmy, że naprawdę trudno zrobić jest zdjęcie, na którym aberracja chromatyczna w ogóle była widoczna.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/4 (70 mm)

f/5.6 (70 mm)

f/8 (70 mm)

f/11 (70 mm)

f/4 (200 mm)

f/5.6 (200 mm)

f/8 (200 mm)

f/11 (200 mm)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6