Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Canon
Nasza ocena:

93%

Kompaktowy Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM ma być najbardziej atrakcyjną opcją na wejście w świat reporterskich długich zoomów we współczesnych systemach belzusterkowych. Czy jednak oferuje na tyle więcej od swojego lustrzankowego pierwowzoru, by uzasadnić dużo wyższą cenę? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Sierpień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/4 f/11 i f/32.

Obiektyw Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM świetnie radzi sobie także z aberracją chromatyczną. Przy ogniskowej 70 mm aberracja poprzeczna w dolnym zakresie przysłon w rozmiarach ekranowych pozostaje praktycznie niewidoczna. Wraz z domykaniem przysłony problem nieco wzrasta (maksymalny rozmiar aż 3,99 px), ale dotyczy właściwie wyłącznie rogów kadru.

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 70 mm:

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 200 mm:

Jeszcze lepiej sprawa ma się w przypadku ogniskowej 200 mm, gdzie aberracja w całym zakresie przysłon pozostaje na niemal identycznym poziomie 1,7 px i będzie niewidoczna gołym okiem. Co prawda prawa strona kadru wydaje się być narażona nieco bardziej na jej występowanie, ale podczas testów zauważyliśmy, że naprawdę trudno zrobić jest zdjęcie, na którym aberracja chromatyczna w ogóle była widoczna.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/4 (70 mm)

f/5.6 (70 mm)

f/8 (70 mm)

f/11 (70 mm)

f/4 (200 mm)

f/5.6 (200 mm)

f/8 (200 mm)

f/11 (200 mm)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15