Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Canon
Nasza ocena:

93%

Kompaktowy Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM ma być najbardziej atrakcyjną opcją na wejście w świat reporterskich długich zoomów we współczesnych systemach belzusterkowych. Czy jednak oferuje na tyle więcej od swojego lustrzankowego pierwowzoru, by uzasadnić dużo wyższą cenę? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Sierpień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Jak przystało na linię L, obiektyw Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM ma do zaoferowania świetne osiągi już od nominalnej wartości przysłony, co cieszy tym bardziej, że wysoka rozdzielczość nie zawsze jest cechą obiektywów typu zoom. Tutaj otrzymujemy imponujące rezultaty w całym zakresie ogniskowych. W przypadku fotografowania na f/4 ogniskową 70 mm będziemy mieć do czynienia z delikatnie miękkimi rogami, to jednak jedyna rzecz, do której można przyczepić się w przypadku tej konstrukcji (i tak na siłę).

Obiektyw oferuje wysoką rozdzielczość w zakresie f/4-f/11 i w przypadku dłuższych ogniskowych może pochwalić się wyjątkowo wyrównaną rozdzielczością w całym kadrze. Tzw. sweet spot w obydwu obiektywach przypada na przysłonę f/8, gdzie rozdzielczość w centrum oscyluje na poziomie 43 i 45 pl/mm, a na brzegach wynosi kolejno 36 i 40 pl/mm (dla ogniskowych 70 i 200 mm).

Powyżej f/11 we znaki zacznie dawać nam się dyfrakcja, a przysłon f/22 i f/32 radzimy używać raczej tylko w ostateczności, gdyż rozdzielczość w centrum i na brzegach w tym wypadku spada już poniżej granicy akceptowalności. Nie będzie to jednak raczej powód do zmartwień, gdyż obiektywami tego typu raczej rzadko fotografujemy na takich ustawieniach. Najbardziej cieszy fakt, że fotografując z szeroko otwartą przysłoną praktycznie nic nie tracimy, toteż nie będziemy musieli zastanawiać się czy lepiej przymknąć przysłonę i uzyskać lepszą ostrość czy może przymknąć oko na nieostrości i zachować większe rozmycie.

Podsumowując, Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM to pod względem rozdzielczości w pełni profesjonalny zoom, który zadowoli nawet wymagających zawodowców.

Rozdzielczość w praktyce

70 mm:

f/4 (70 mm)

f/5.6 (70 mm)

f/8 (200 mm)

f/11 (70 mm)

f/16 (70 mm)

f/22 (70 mm)

f/32 (70 mm)

200 mm:

f/4 (200 mm)

f/5.6 (200 mm)

f/8 (200 mm)

f/11 (200 mm)

f/16 (200 mm)

f/22

f/32
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15