Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
9
Optyka:
8
Budowa:
9
Nasza ocena:

89%

Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Maj 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Jeśli swoją szklarnię chcecie powiększyć o szeroki kąt, to Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR będzie wręcz idealnym modelem. Ten obiektyw nie tylko gwarantuje kompaktowe wymiary, lecz także jest przy tym wyjątkowo wytrzymały, a dzięki licznym uszczelnieniom nie będziecie się obawiać o pracę w nawet bardzo trudnych warunkach. Mocną stroną jest także szybki i precyzyjny układ autofokusa, który ostrzy pewnie nawet po zmroku.

Niemniej to optyka jest prawdziwą "wisienką na torcie". Przy ogniskowej 16 mm (ekw. 24 mm) mamy do czynienia z prawie niezauważalną dystorsją. Podobnie jak w winietą czy aberracją chromatyczną. Również rozdzielczość nie stanowi problemu. W centrum kadru jest dobrze, a nieco słabsze wyniki notują brzegi, ale jest to normalne w tej klasie sprzętu. Na plus wypadają również kontrastowość oraz żywa kolorystyka.

Tak naprawdę jedyne do czego możemy się przyczepić to mniejsza wyrazistość na nominalnym otworze przysłony i słabsza praca w mocnym oświetleniu, przez co na zdjęciach nie trudno o widoczne bliki i flary. Są to jednak pomniejsze wady i tak świetnej optyki.

Plusy

  • bardzo dobra jakość wykonania
  • stylowy i elegancki design
  • kompaktowy i uszczelniony tubus
  • wygodne pierścienie przysłony i ustawiania ostrości
  • szybki, cichy i precyzyjny autofokus
  • dobra rozdzielczość obrazu (zwłaszcza w przedziale f/4-f/11)
  • dobrze skorygowane: aberracja chromatyczna, dystorsja i winietowanie
  • stosunek jakości do ceny

Minusy

  • brak skali odległości hiperfokalnej
  • słabsza rozdzielczość na maksymalnie otwartej przysłonie f/2.8 (głównie na brzegach kadru)
  • widoczne bliki i flary w momencie pracy w warunkach kontrastowego oświetlenia
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
9
Optyka:
8
Budowa:
9
Ocena ogólna

89%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły