Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Nasza ocena:

86%

Sprawdzamy, czy Sigma 85 mm f/1.4 DG HSM ART to obecnie najlepsza portretówka, jaką możemy znaleźć na rynku.

Autor: Michał Chrzanowski

23 Październik 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Jedną z częstszych przypadłości wyjątkowo jasnych obiektywów jest aberracja chromatyczna, która objawia się w kadrze jako przebarwienia kontrastowych fragmentów planu fotograficznego. Jednak jak obiecuje producent, zastosowane w portretowej Sigmie soczewki wykonane ze specjalnych szkieł niskodyspersyjnych mają niemal perfekcyjnie korygować wszelkie aberracje barwne. I faktycznie w przypadku modelu 85 mm f/1.4 DG HSM ART ta wada układu optycznego prawie wcale nie występuje.

W całym zakresie przysłon aberracja chromatyczna jest świetnie korygowana, dzięki czemu jej wartość nie przekracza jednego piksela. Największą anomalię zaobserwowaliśmy na nominalnym otworze przysłony f/1.4, gdzie wyniosła 0.65 piksela. To niewiele, a na dodatek wystąpiła ona głownie w rogach kadru, co uznajemy za duży plus. Podczas fotografowania w terenie będziemy cieszyć się zdjęciami pozbawionymi kolorystycznych przebarwień. Niemniej jednak - w niektórych sytuacjach i warunkach oświetleniowych - aberracja chromatyczna może pojawić się na planie fotograficznym, ale głównie na sporych powiększeniach kadru. Na szczęście są to jednostkowe przypadki.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/640s, f/1.4, ISO 100
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły