Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Nasza ocena:

86%

Sprawdzamy, czy Sigma 85 mm f/1.4 DG HSM ART to obecnie najlepsza portretówka, jaką możemy znaleźć na rynku.

Autor: Michał Chrzanowski

23 Październik 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

We wnętrzu portretowej Sigmy znajdziemy zoptymalizowany, ultradźwiękowy silnik HSM. Dzięki nowym algorytmom, ustawianie ostrości ma odbywać się o 30% szybciej niż w przypadku poprzednich modeli firmy. Poza tym zastosowany napęd nie ma klasycznych połączeń mechanicznych. Oznacza to, że konstrukcja pozwala na ręczne doostrzanie planu fotograficznego bez konieczności przełączania się w tryb MF.

Nie mogło zabraknąć również systemu wewnętrznego ogniskowania. Jego zadaniem jest przesuwanie soczewek skupiających (środkowych i tylnych) oraz unieruchomienie większych elementów umieszczonych z przodu obiektywu. Dzięki temu zyskujemy na czasie podczas przeostrzania, a także - co równie istotne - otrzymujemy możliwość nakręcenia na tubus różnego rodzaju filtrów o średnicy 86 mm.

Minimalna odległość ogniskowania to dokładnie 85 cm (liczone od matrycy aparatu). Z kolei czas potrzebny na przeostrzenie z planu dalekiego na bliski wyniósł około 0,4-0,5 sekundy. Podobnie zajmowało ustawianie ostrości w trudniejszych warunkach oświetleniowych. Natomiast przeostrzanie na obiekty znajdujące się w zbliżonej płaszczyźnie trwało około 0,3 sekundy, co uznajemy za dobry wynik - zwłaszcza w tej klasie sprzętu.

Poza tym pochwalić musimy wyjątkowo cichą pracę silnika AF, a także ponadprzeciętną precyzję oraz powtarzalność całego układu podczas przeostrzania. W czasie testów nie zauważyliśmy poszukiwania ostrości - nawet w bardziej wymagających sytuacjach. Nie powinniśmy się także martwić o back lub front focus, czyli ustawienie ostrości przed lub za punktem, w którym powinna być ona ustawiona. W efekcie nie musieliśmy korzystać z funkcji regulacji AF, którą znajdziemy w bardziej zaawansowanych lustrzankach.

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
5
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły