Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
86%
Sprawdzamy, czy Sigma 85 mm f/1.4 DG HSM ART to obecnie najlepsza portretówka, jaką możemy znaleźć na rynku.
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:
Od portretowego obiektywu o kombinacji ogniskowej 85 mm i nominalnego otworu przysłony f/1.4 powinniśmy oczekiwać ponadprzeciętnej plastyki obrazu. Na szczęście w tym aspekcie Sigma nie tylko nie zawiodła, lecz także pokazała co dokładnie oznacza wyjątkowa jakość zdjęć.
Producentowi udało się skonstruować obiektyw, który bardzo ładnie „maluje“. Otrzymujemy przyjemny dla oka efekt bokeh oraz wyjątkowo subtelne nieostrości dalszego planu. W efekcie fotografowana osoba jest wyraźnie odseparowana od tła zdjęcia, co skupi uwagę na jej twarzy. A jest to kluczowa cecha w portrecie.
Poza tym zaawansowane portretówki powinny dostarczać ostrego obrazu w centrum kadru i plastycznych rozmyć, które stopniowo zwiększają się ku brzegom. I taką też charakterystykę zapewnia testowana Sigma. Trójwymiarowy wykres wartości BxU wygenerowany zarówno dla pełnoklatkowej matrycy, jak również dla odbitki 20 x 30 cm jest także potwierdzeniem ogólnej wysokiej rozdzielczości. Jakiekolwiek dysproporcje w jakości obrazu pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego są znikome. W efekcie jest ona wyrównana, a zdjęcia ostre w całym kadrze.