Aberracja chromatyczna

Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED VR to następca cenionego przez profesjonalistów standardowego zooma. Został wyposażony w zaawansowany układ optyczny, który ma wynieść jakość obrazu na jeszcze wyższy poziom. Czy tak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić w laboratoryjnym teście. Jako naturalnego konkurenta wybraliśmy oczywiście pierwszą generację obiektywu 24-70 mm f/2.8.

Autor: Michał Chrzanowski

15 Styczeń 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

 

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

 

Kolejny test i kolejne zaskoczenie. Niestety, oba Nikony mają bardzo słabo skorygowaną aberrację chromatyczną. Jednak nowa generacja pod tym względem wypada dużo gorzej od poprzednika! Dowodem na to są poniższe wykresy. Obok siebie zestawiliśmy grafiki, aby lepiej zobrazować rozkład oraz natężenie tej wady optycznej dla obu szkieł.

 

W przypadku nowego Nikona AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED VR największą anomalię wynoszącą 6.35 piksela zaobserwowaliśmy na ogniskowej 24 mm i przysłonie f/2.8. Aberracja chromatyczna wystąpiła jedynie w rogach kadru. Niemniej jednak tak wysokie wartości mogą oznaczać, że w niektórych przypadkach (zwłaszcza na kontrastowych fragmentach zdjęcia) aberracja będzie wyraźnie zauważalna na zdjęciach. Dla porównania, pierwsza generacja Nikkora 24-70 mm podczas fotografowania na takich samych ustawieniach ma aberrację mniejszą o 1.53 piksela (wynosi 4.82 px), jednak również nie jest to osiągnięcie godne naśladowania. Z kolei wraz ze zmianą ogniskowej obu szkieł, wada optyczna obejmuje znacznie większą powierzchnię kadru, jednak jej wartość ulega zmniejszeniu. Przykładowo, 2.16 piksela (ogniskowa 70 mm i f/22) dla nowego Nikona i 2.09 piksela (70 mm i f/2.8) dla pierwszej odsłony obiektywu. Podsumowując, tak wysokie wartości aberracji chromatycznej są niedopuszczalne w konstrukcjach kierowanych do profesjonalistów!

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

]




Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15