Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2,8 PRO to długie zmiennoogniskowe szkło do systemu Mikro Cztery Trzecie, dające ekwiwalent 80-300mm w małym obrazku. Zobaczcie jak ta niebanalna konstrukcja sprawdza się w praktyce.
8. Rozmycie
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia
Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Jak widać na powyższych wykresach na 40mm rozmycie w pikselach może być widoczne na f/2,8. Wraz ze wzrostem przesłony wykres ulega spłaszczeniu, ale rozmycie nadal występuje. Gdy zwiększamy ogniskową rozmycie nieznacznie rośnie. Na najdłużej ogniskowej - 150mm - rozmycie może być denerwujące, a nawet nie do przyjęcia (na wyższych przesłonach).
Powyższe zasady dotyczą obrazu obserwowanego w skali 1:1. Znacznie lepiej wygląda to, gdy spojrzymy na odbitkę w formacie 20x30 cm. Na niej rozmycie nie będzie widoczne na żadnej ogniskowej, bez względu na przesłonę. Stopień rozmycie wzrasta oczywiście wraz z ogniskową, dlatego na 150 mm jest ono największe, ale nadal nie powinno przeszkadzać w odbiorze obrazu.
Konstrukcja;
Autofokus;
Stabilizacja;
Rozdzielczość 40 mm;
Rozdzielczość 70 mm;
Rozdzielczość 150 mm;
Rozmycie;
Aberracja chromatyczna;
Dystorsja;
Winietowanie;
Odblaski;
Podsumowanie;
Zdjęcia do pobrania