Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2,8 PRO - test

Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2,8 PRO to długie zmiennoogniskowe szkło do systemu Mikro Cztery Trzecie, dające ekwiwalent 80-300mm w małym obrazku. Zobaczcie jak ta niebanalna konstrukcja sprawdza się w praktyce.

Autor: Marcin Grabowiecki

31 Październik 2014
Artykuł na: 23-28 minut


8. Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Jak widać na powyższych wykresach na 40mm rozmycie w pikselach może być widoczne na f/2,8. Wraz ze wzrostem przesłony wykres ulega spłaszczeniu, ale rozmycie nadal występuje. Gdy zwiększamy ogniskową rozmycie nieznacznie rośnie. Na najdłużej ogniskowej - 150mm - rozmycie może być denerwujące, a nawet nie do przyjęcia (na wyższych przesłonach).

Powyższe zasady dotyczą obrazu obserwowanego w skali 1:1. Znacznie lepiej wygląda to, gdy spojrzymy na odbitkę w formacie 20x30 cm. Na niej rozmycie nie będzie widoczne na żadnej ogniskowej, bez względu na przesłonę. Stopień rozmycie wzrasta oczywiście wraz z ogniskową, dlatego na 150 mm jest ono największe, ale nadal nie powinno przeszkadzać w odbiorze obrazu.

Konstrukcja
Autofokus
Stabilizacja
Rozdzielczość 40 mm
Rozdzielczość 70 mm
Rozdzielczość 150 mm
Rozmycie
Aberracja chromatyczna
Dystorsja
Winietowanie
Odblaski
Podsumowanie
Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)